سازمان بهزیستی موظف است از ما حمایت کند/ نابینایان نیازمند مطالعه و اطلاع از مباحث روز جامعه هستند

ابوالفضل گیلانی گفت: انگیزه ام ازتولید ماهنامه صوتی "گویا شقایق" تنها رساندن مطالب روز جامعه به دست نابینایان است، اگر دوستان نابینا محدودیت خواندن دارند؛ دلیل نمی‌شود که از مسائل اجتماعی کشور بی‌اطلاع باشد.

ابوالفضل گیلانی فعال فرهنگی و مدیر ماهنامه "گویا شقایق" در گفت وگو با ایسکانیوز بیان کرد: انگیزه ام برای تهیه این ماهنامه صوتی، تنها رساندن مطالب روز جامعه به دست دوستان نابینا است، به هر حال اگر دوستان نابینا محدودیت خواندن دارند؛ دلیل نمی‌شود که از مسائل اجتماعی کشور بی‌اطلاع باشد.

وی افزود: در تهیه ماهنامه معمولاً مطالبی که در جامعه مطرح است را از سایر هفته ‌نامه و روزنامه‌ها برمی داریم. این مطالب را در اختیار دوستان بینایی که به ما در تهیه ماهنامه کمک می‌کنند، می‌گذاریم و بعد از ضبط این مطالب آنها را برای استفاده به دوستان نابینا ارسال می‌کنیم و تعصب خاصی بر روی یک جریان فکری سیاسی نداریم و یکی از دلایلی که همه نابینایان عضو ماهنامه ما هستند این است که سمت و سویی به قشر و یا جریان سیاسی خاصی نداریم.

گیلانی ابراز کرد: این ماهنامه در سال 85 آغاز به کار کرده است. ماهنامه گویای شقایق به صورت صوتی است و برای دوستانی که نمی‌توانند از کامپیوتر استفاده کنند به صورت سیدی ارسال می‌شود و برای دوستانی که نرم افزار دراباکس دارند به صورت اینترنتی، به دوستان نابینایی که عضو رسمی ما هستند در اقصی نقاط این کره خاکی ارسال می کنیم و افرادی که عضو رسمی ماهنامه نیستند نیز از سایر اعضا فایل صوتی ماهنامه را دریافت می کنند زیرا نابینایان ارتباطشان با یکدیگر درون گروهی است و خودشان به همدیگر اطلاع می دهند.

این فعال فرهنگی گفت: ماهنامه گویای شقایق در ابتدای امر در سال 85 با دو یا سه نفر آغاز به کار کرد و به مرور تعداد نفرات افزایش پیدا کرد. در حال حاضر آمار مشخصی از تعداد کل اعضا نداریم و شاید بتوان گفت دو هزار نفر از این ماهنامه استفاده می‌کنند. ما موظف هستیم برای کسانی که عضو رسمی ما هستند ماهنامه را سال کنیم. در حال حاضر حدود 50 نفر عضو رسمی داریم و با توجه به اینکه ماهنامه به صورت mp3 است خیلی راحت این ماهنامه صوتی را برای یکدیگر ارسال می‌کنند و ما هم هیچ تعصب یا نگرانی برای این شکل استفاده اعضا نداریم به دلیل اینکه بیشتر هدفمان این است که نابینایان با اطلاعات روز آشنا باشند.

مدیر ماهنامه "گویا شقایق" اظهار کرد: حداقل 5 نفر به طور رسمی برای تهیه ماهنامه گویای شقایق با یکدیگر همکاری مستقیم داریم البته با حساب دوستان دیگری که در خواندن مطالب با ما همکاری می‌کنند به تعداد 15 نفر می رسیم. رفیع رفیعی یکی از روشندلان و مدرس ادبیات، از توزیع کنندگان این ماهنامه به جمعی از نابینایان است. متاسفانه از نظر مالی کسی از ما حمایت نمی‌کند و بیشترین علت که توانسته ایم تا حالا کار را پیش ببریم همکاری خودجوش اعضا در تهیه این ماهنامه است به طور مثال کارهای فنی ماهنامه مانند صدابرداری و ادیت و رایت سدیی برای دوستان نابینا را خودم انجام می‌دهم. البته دوستانی که ماهنامه برایشان به صورت سیدی تهیه می شود را به صورت پست معمولی رایگان برایشان ارسال می کنم.این سید ها در پاکت‌های مخصوص خط بریل در صندوق‌های پست حدود 10 روز بعد از ارسال به دست دوستان نابینا می‌رسد البته احتمال دارد در این میان به دلیل اینکه پست عادی است سیدی ها ها شکسته یا مفقود شوند و دوستانی که سیدی های ماهنامه برایشان ارسال می‌شود یک چنین مشکلاتی را دارند.

وی خاطرنشان کرد: دوستانی که از طریق نرم افزار دراباکس به صورت اینترنتی از ماهنامه استفاده می‌کنند مشکلی چندانی ندارند. دراباکس یک نرم‌افزاری است که هر شخصی با نصب این نرم‌افزار در دستگاه رایانه خود و اتصال به اینترنت می تواند از خدمات آن استفاده کند. شخصی که آن را ثبت می‌کند اعلام درخواست برای عضویت در ماهنامه گویا شقایق را می‌دهد و ما نیز از مرکز او را تایید می کنیم و از آن به بعد فردی که دراباکسش برقرار است ماهنامه برایش ارسال می‌شود.

گیلانی ادامه داد: سازمان بهزیستی موظف است از ما حمایت کند ولی متاسفانه تاکنون در این راه کوتاهی کرده است. با توجه به اینکه سالها کارشناس سازمان بهزیستی بوده ام و در مراجعه به سازمان بهزیستی به همکاران و آشنایان برای همکاری در روند تهیه ماهنامه، مسائل و نیازهایمان را برایشان مطرح می‌کنم ،قول همکاری می‌دهند اما تاکنون حمایتی از این سازمان نداشته ایم. با وجود حمایت بیشتر می توانیم این ماهنامه را به صورت هفتگی منتشر کنیم . زیرا دوستان نابینا نیازمند مطالعه و اطلاع از مباحث روز جامعه هستند. در جامعه گروه‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب حضور دارند اما خیلی برایمان فرقی نمی‌کند و ما فقط می‌خواهیم اخبار روز را مطرح کنیم و کاری به تفسیر ماجرا نداریم.

کارشناس سابق توانبخشی بهزیستی تصریح کرد: همان طور که یک فرد بینا حق دارد روزنامه مطالعه کند نابینایان نیز علاقمند هستند از اخبار روز مطلع شوند. ما عین خبر را منعکس می‌کنیم و علت اینکه در این سال ها توانسته‌ایم دوام بیاوریم حمایت دوستان نابینا از این ماهنامه است . هنوز هم بچه‌های نابینا از این ماهنامه سراغ می‌گیرند و حتی گاهی ابراز خستگی می کنیم که دوست داریم ماهنامه را تعطیل کنیم خود اعضا درصدد سوال و پرسش از مشکلات برمی آیند و برای کمک به ما اعلام وجود می کنند. البته اعضای ثابت به صورت سالیانه حق عضویت حدود 50 هزار تومان می‌دهند و در حال حاضر دوستانی هستند که برای کمک به ماهنامه ارقام بیشتری نیز پرداخت می‌کنند با توجه به اینکه اعضا و شرایط زندگی شان را می‌شناسیم و خیلی برای حق عضویت به آنها فشار نمی‌آوریم .اعضای به صورت داوطلبانه به ماهنامه کمک می کنند و اگر فردی شرایط مالی مناسبی برای کمک نداشته باشد؛ توقعی از او نیست.

502

کد خبر: 801449

وب گردی

وب گردی