روابط عمومی مرده

شبیر دائمی*

احتمالا این جمله معروف را بارها در فیلم های وسترن شنیده اید که « یک سرخ پوست خوب یک سرخ پوست مرده است!»

و حالا دارید فکر می کنید ربط این جمله با این تیتر چیست ؟ عجله نکنید با ما تا پایان این ستون بیایید .

صاحب نظران حوزه روابط عمومی ، یکی از مهم ترین کارکردهای روابط عمومی در عصر ارتباطات و اطلاعات را اطلاع یابی و اطلاع رسانی عنوان می کنند و معتقدند با تحولاتی که در جوامع کنونی به وجود آمده ، مخاطبان درون سازمانی و برون سازمانی فهیم تر و انتخابگرتر از آن هستند که بخواهیم یا بتوانیم با الگوهای قدیمی ارتباطی با آن ها ارتباط برقرار کنیم و دیگر روش های سنتی اطلاع رسانی ، پاسخ گوی خواسته های روز افزون جوامع پیچیده امروزی نیست ، چرا که مردم حق خود می دانند تا در تعیین سرنوشت خود و مشارکت در اداره امور جامعه سهیم باشند و در این راه سخت تشنه دانستن ، تحلیل کردن و پردازش اطلاعات و اخبارند .

متاسفانه دیدگاه غلط برخی مدیران سازمان ها منجر به ایجاد نگرش های غلط در مورد روابط عمومی ها شده است. این مدیران در تبعیت از مشاوران مرئی و نامرئی خود خواهان یک روابط عمومی رئیس محور هستند. از دید اینان روابط عمومی ، باید بسان بلندگوی سازمان و بالابر مدیر عمل کرده و تمام اتفاقات و رویدادهای ریز و درشت سازمان از قول و زبان و فعل و عمل مدیر بیان شده به طوری که حتی در کوچکترین خبر ارسالی این گونه سازمان ها به رسانه ها باید چندین نقل قول مستقیم و غیر مستقیم از مدیر وجود داشته باشد ، این قبیل مسؤولان اطلاع رسانی و دانستن را حق مردم نمی دانند و آن چه برای آنان مهم است ؛ درج اخبار و عکس خودشان در اخبار ، بروشورها، بولتن ها، رنگین نامه ها و هزاران جای دیگر است .این قیبل مدیران که معمولا وامدار این و آن برای رسیدن به میز ریاست هستند ، در کنار خود یک روابط عمومی مجیزگو و بی ثمر و مرده می خواهد تا با دادن نقشی تشریفاتی به روابط عمومی ، به آنی که خودشان می خواهند برسد و در این حالت است که روابط عمومی به دنبال اجرای انواع شوهای تبلیغاتی با حضور رئیس همه فن حریف سازمان است. این‌گونه مدیران غافل هستند که یک روابط عمومی توانمند نشانه مدیریت کارآمد و پرقدرت آن سازمان است چرا که روابط عمومی جدا از مدیریت نیست و هر مدیری سزاوار روابط عمومی است که دارد و هر قدر به این واحد بها بدهد، نتیجه‌اش را هم می‌بیند و هر قدر منزلت آن را پایین فرض کند باز اولین ضربه بازگشتی به خود سازمان می‌رسد. حالا به من حق می دهید که تیتر بالا را برای این مطلب انتخاب کرده باشم که « یک روابط عمومی خوب یک روابط عمومی مرده است!»

*کارشناس ارشد روابط عمومی

200

کد خبر: 801480

وب گردی

وب گردی