سیاست یک بام و دو هوای وزارت راه /انتقال فرودگاه بوشهربه خارج شهر

در حالی مدیر فرودگاه بوشهر از انتقال آن به ۲۴ کیلومتری شهر خبر داده که آخوندی وزیر راه و شهرسازی انتقال ایستگاه های حمل و نقل عمومی به بیرون شهرها را ملانصرالدینی نامیده بود.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت راه و شهرسازی، کمال دهقان منشادی گفت: با وجود درخواست ما از ایران ایر برای افتتاح مسیرهای هوایی جدید با هواپیماهای ای. تی. آر شرکت هواپیمایی هما اعلام کرده است ای. تی. آرها بیشتر برای فرودگاه‌های شمالی که فاصله کمی تا تهران دارند خدمات‌دهی خواهند داشت و فعلاً از این ۴ فروند سهمی به فرودگاه شما نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر بیشترین تقاضای بوشهر برای مسیرهای مشهد و تهران است که به هواپیماهای دوربرد نیاز دارد، گفت: این درحالی است که‌ای. تی. آرها برای مسیرهای کوتاه و بیشتر برای فرودگاه‌های شمالی که فاصله کمی تا تهران دارند یا فرودگاه‌هایی که به فرودگاه‌های نزدیک‌تر خود پرواز دارند مناسب است. مثل فرودگاه بندرعباس برای برقراری پرواز به فرودگاه‌های قشم و کیش.

بوشهر به ای. تی. آرهای هما در مسیر اصفهان و شیراز نیازمند است

وی ادامه داد: البته برای سفر به استان‌های هم‌جوار بوشهر یعنی فارس و اصفهان درخواست زیادی برای افزایش پروازها داریم و این هواپیماها را برای به کارگیری در این مسیرها مناسب می‌دانیم.

دهقان تصریح کرد: هم‌اکنون یک فروند از هواپیماهای برجامی هما (ایرباس ۳۲۰) در مسیر تهران -بوشهر در هفته دو پرواز دارد که تقریباً در هر پرواز با ظرفیت کامل بوشهر را به مقصد تهران ترک می‌کند.

به گفتهٔ دهقان منشادی در حال حاضر فرودگاه بوشهر ۱۰۶ سورت پروازی در هفته دارد و تنها مسیر خارجی این فرودگاه دبی است که فعلاً بدون هیچ تغییری ادامه خواهد داشت.

آخرین وضعیت احداث فرودگاه جدید بوشهر

وی در خصوص آخرین وضعیت احداث فرودگاه جدید بوشهر، گفت: کل شهر بوشهر ۵ هزار هکتار است و چیزی حدود ۲ هزار هکتار را نیروی هوایی و فرودگاه گرفته است و نصف شهر در حال حاضر در دست فرودگاه و نیروی هوایی است و تنها در صورتی که نیروی هوایی و فرودگاه باهم از شهر بیرون بروند توسعه شهر رقم خواهد خورد.

به گفتهٔ دهقان تاکنون از ۲ هزار هکتار زمینی که در دست فرودگاه و نیروی هوایی است تنها ۳۳۰ هکتار متعلق به فرودگاه و ۱۶۰۰ هکتار آن متعلق به نیروی هوایی ارتش بوده است و موانع زیادی در مسیر توسعه فرودگاه فعلی به دلیل عدم همکاری نیروی هوایی وجود داشته است.

وی از جلسه مشترک فرودگاه با معاون عمرانی استاندار خبر داد و گفت: نتیجه این جلسه این شد که ۵ هکتار زمین در ۲۴ کیلومتری شهر بوشهر در منطقه احمدی تحویل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران شود تا با تکمیل پروسه تملیک زمین عملیات انتقال فرودگاه به بیرون از شهر آغاز شود.

مانع‌تراشی بر سر راه ساخت فرودگاه جدید بوشهر

مدیرکل فرودگاههای استان بوشهر توضیح داد:پروژه انتقال فرودگاه بوشهر ۱۰ سال است شروع‌شده اما به دلیل اینکه نیروی هوایی در منطقه احمدی، منطقهٔ تیر دارد تا الان مانع پیشرفت این پروژه شده بود اما در جلسه مشترک با استانداری قرار بر این شد که همزمان با کارهای انتقال زمین به شرکت فرودگاهها پروژه جابجایی میدان تیر نیروی هوایی نیز آغاز شود.

وی به تاکیدات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ضرورت اجرای حمل‌ونقل ترکیبی اشاره کرد و گفت: اگر فرودگاه جدید بوشهر در منطقه احمدی تاسیس شود اولین فرودگاهی می‌شود که به دلیل نزدیکی به خط ریلی، دریا و هم‌چنین قرار گرفتن بزرگراه در سه سمت فرودگاه یک منطقه مناسب برای تحقق حمل‌ونقل ترکیبی است.

تقابل حرف و عمل در وزارت راه و شهرسازی

این اقدام شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص دور کردن ۲۴ کیلومتری فرودگاه بوشهر از مرکز شهر، در حالی قرار است انجام شود که وزیر راه و شهرسازی همواره از دور کردن مراکز حمل و نقل عمومی از شهرها از قبیل ایستگاه قطار، ترمینال مسافری اتوبوس و فرودگاه ها از مراکز شهرها در دولت گذشته گله مند بوده است؛ به گونه ای که در همایش شهرسازی ریل پایه، انتقال ایستگاه قطار قم از مرکز شهر به ایستگاه محمدیه در ۲۰ کیلومتری این شهر و نیز احداث ایستگاه قطار شیراز در ۱۲ کیلومتری دروزاه قرآن را اقدامی ملانصرالدینی خواند و گفت: مسافر باید ۵۰ هزار تومان هزینه بلیت قطار تا شیراز بدهد و سپس ۳۵ هزار تومان هزینه آژانس برای تردد از ایستگاه قطار تا مرکز شهر پرداخت کند.

منبع: مهر

402

کد خبر: 801532

وب گردی

وب گردی