قیمت گذاری غیرشفاف، 2008 را به جاده خاکی کشاند/ مزه استفاده از خودرو وارداتی بلای جان پژو 2008 می‌شود؟

پیش فروش اولین خودرو پسابرجامی همراه با حواشی بود که به نظر بسیاری از کارشناسان این اتفاق به واسطه عدم شفافیت در قیمت گذاری و ورود ایران خودرو به محدوده‌ای از قیمت بوده است که خودروهای وارداتی آن را پوشش می‌دهند.

به گزارش ایسکانیوز؛ پیش فروش اولین خودرو پسابرجامی در حالی هفته گذشته آغاز شد که به نظر بسیاری از کارشناسان شرایط مناسبی را برای خود رقم خواهد زد و از سوی دیگر سرآغازی بر تولید و فروش دیگر خودروهای پسابرجامی خواهد بود.

بنابر اطلاعات اعلامی در گذشته قرار بر آن بود که پیش فروش پژو 2008 در تیراژ 16 هزار دستگاه انجام شود که در حال حاضر بیش از 2 هزار دستگاه پیش فروش شده است.

پیش فروش پژو 2008 همراه با حواشی خاصی بود که مهمترین و تاثیرگذارترین موضوع در این زمینه قیمت نامشخص و مبلغ اولیه ثبت نام بوده است.

در حالی که برای خودرو قیمت قطعی اعلام نشده بود برای پیش فروش باید مبلغ 60 میلیون تومان پرداخت می‌شد که این رقم عاملی شد که همه قیمت نهایی این خودرو را بیش از 100 میلیون تومان پیش بینی کنند، که در نهایت قیمت در سایت پیش فروش ایران خودرو به صورت غیر قابل رویت 103 میلیون تومان اعلام شده بود.

حال با تمام این تفاسیر جای سؤال دارد که آیا پیش فروش این محصول موفقیت آمیز بوده است یا خیر و از سوی دیگر چه عواملی باعث شد برای اولین بار ظرفیت پیش فروش محصولات ایران خودرو تکمیل نشود.

در این رابطه فربد زاوه-کارشناس صنعت خودرو گفت: تعداد ثبت نام پژو 2008 بسیار مهم بوده تا بتوان در رابطه با استقبال مردمی نسبت به پیش فروش آن نظر داد اما در مجموع می‌توان گفت، اگر پیش فروش این خودرو در محدوده 3 تا 4 هزار دستگاه انجام شده باشد مناسب است.

او افزود: با توجه به بازه قیمتی این محصول امید به ثبت پیش خرید 10 هزار دستگاه بیهوده است و لازم به ذکر است اگر ایران خودرو هدف خود را در این محدوده قرار داده باشد، اشتباه است.

این کارشناس صنعت خودرو، یادآور شد: به هر صورت قیمت پژو 2008 در محدوده‌ای قرار دارد که آنچنان خریداری برای آن وجود نداشته و شرایط کاملاً رقابتی برای این محدوده قیمتی از بازار وجود دارد و خریداران با حساسیت و دقت خاصی خرید خود را انجام می‌دهند.

او بیان کرد: این محدوده قیمتی بیشتر با محصولات وارداتی پوشش داده می‌شود که خریداران عمدتاً با استفاده از محصولات وارداتی و دریافت خدمات پس از فروش شرکت‌های خصوصی آنچنان علاقه‌ای به خرید محصول شرکت‌های دولتی ندارند.

زاوه با بیان اینکه، یکی از عوامل تنظیم میزان فروش یک محصول خودرویی قیمت گذاری آن محصول است، گفت: ارزش محصول پژو 2008 با توجه به قیمت دیگر رقبا در بازار آزاد در محدوده 120 تا 130 میلیون تومان است، اما فراموش نشود اگر قیمت این محصول در محدوده 100 میلیون تومان ثابت بماند، بازار محدودی را خواهد داشت.

او با تاکید بر اینکه، قیمت یکی از عوامل تعیین کننده بر تعداد مشتریان یک محصول است، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر مشتریان نسبت به مشخصات فنی آگاهی و توجه بیشتری پیدا کرده‌اند که در رابطه با مشخصات فنی پژو 2008 باید گفت، این خودرو نسبت به رقبا در کلاس خود تنها خودرو توربو شارژ 1600 سی سی است و مابقی رقبا از تنفس طبیعی با توان پایین‌تری بهره می‌برند.

این کارشناس صنعت خودرو کشور، یادآور شد: در مجموع به نظر می‌رسد که مشخص نبودن قیمت خودرو و شایعات پیرامون این موضوع تا حدودی پیش فروش پژو 2008 را دستخوش تغییر کرده است.

زاوه بار دیگر بیان کرد: نباید فراموش شود که اگر در پیش فروش هفته گذشته حدود 3000 دستگاه از این خودرو به فروش رسیده باشد، رکورد مناسبی به ثبت رسیده است و از سوی دیگر باید هدف گذاری ایران خودرو مورد بررسی قرار گیرد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا ممنوعیت خرید و فروش حواله تاثیری بر میزان پیش خرید خودرو داشته است؟، گفت: دلالان و افرادی که به دنبال کسب درآمد از خرید و فروش پژو 2008 هستند، فعالیت خود را ادامه خواهند داد و شرط اعلامی مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش حواله تاثیری بر میزان پیش خرید پژو 2008 نداشته است.

منبع: عصر خودرو

402

کد خبر: 801594

وب گردی

وب گردی