ضرورت تامین تجهیزات برای فعالیت‌های پژوهشی/انتقاد از هزینه‌نشدن بودجه تخصیصی در بخش پژوهش

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به لزوم تامین تجهیزات برای فعالیت‌های پژوهشی، از عدم هزینه‌کرد بودجه‌های پژوهشی از سوی دستگاه‌های اجرایی در بخش مربوط به پژوهش انتقاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، جمشید رسایی با بیان اینکه دولت باید دستیابی به جایگاه علمی تصویر شده در سند چشم‌انداز و برنامه ششم توسعه را در اولویت کاری خود قرار دهد، اظهار کرد: اگر دولت این مساله را در اولویت کاری خود قرار دهد، باقی بخش‌ها نیز می‌توانند در مسیر اهداف تعیین‌شده حرکت کنند.

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی افزود: برای اینکه بتوانیم به اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه و سند چشم انداز دست یابیم، باید در جهت تامین نیاز پژوهشگران گام‌های موثری برداشته شود.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از رسیدگی به نیاز پژوهشگران مربوط به تامین تجهیزات برای فعالیت‌های پژوهشی است. درواقع تامین نیازهای مالی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در بخش تجهیزات از مواردی است که به صورت جد باید در دستور کار قرار گیرد.

رسایی با بیان اینکه تجهیزات درفعالیت‌های پژوهشی نقش مهمی دارد، گفت: باید تامین تجهیزات در بخش پژوهش در کشور به سرعت دنیا پیش رود تا پژوهشگران ایرانی بتوانند در رقابت علمی همپای بقیه جلو روند.

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در ادامه با انتقاد از عدم هزینه‌کرد بودجه‌های پژوهشی در بخش پژوهش، اظهار کرد: سالانه باید درصدی از منابع مالی در مجموعه دستگاه‌های مختلف کشور به امر پژوهش اختصاص یابد تا معضلات خود را با کمک مرکز پژوهشی و دانشگاه‌ها حل کنند؛ اما دستگاه‌های اجرایی به نحوی این قانون را دور می‌زنند.

وی تصریح کرد: درواقع بجای اینکه این مبلغ را در راستای مباحث مربوط به پژوهش هزینه کنند، بودجه را به نام پژوهش صرف نیازمندی‌های اداره خود می‌کنند.

رسایی تاکید کرد: لازم است دولت در این خصوص آیین‌نامه‌ای را تنظیم و نظارت بیشتری کند؛ زیرا اگر دولت این بخش‌ها را اصلاح کند، انگیزه کار برای پژوهشگران بیشتر می‌شود و می‌توان با استفاده از توان پژوهشگران دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی معضلات کشور را حل کرد.

منبع: ایسنا

201

کد خبر: 801596

وب گردی

وب گردی