خطر رویارویی چین و هند در مرز شدت گرفت

با ادامه هشدار های چین به هندوستان مبنی بر عقب راندن نیروهای نظامی این کشور از منطقه مرزی سیکیم روابط دو کشور دستخوش تنش های تازه ای شده و خطر بروز درگیری نظامی دو طرف را تهدید می کند.

به گزارش ایسکانیوز، چین و هند یک بار در سال 1962 میلادی به دلیل اختلافات مرزی وارد جنگ شدند اما پس از آن سال هاست رایزنی هایی را برای حل اختلافات انجام می دهند که تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است.
چندی قبل نارندرا مودی نخست وزیر هند اعتراف کرد که اختلافات دو کشور در مناطق مرزی لاینحل مانده است اما گفت که به رغم چنین چالشی هنوز یک تیر نیز از اسلحه های سربازان دو کشور شلیک نشده است.
اما اکنون لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین می گوید که به دلیل عبور سربازان و تانک های هندی از منطقه مرزی سیکیم در مرز دو کشور چین نیز تدابیر مقابله جویانه و لازم را اتخاذ کرده و هشدارهای لازم را به هندوستان داده است.
وی در مصاحبه مطبوعاتی در پکن تاکید کرد که مراتب اعتراض خود را در این ارتباط به مقام های هندی از مجاری دیپلماتیک اعلام کرده ایم و اکنون می خواهیم دهلی نو فورا نیروهایش را از مرز دو کشور خارج کند.
وزارت خارجه چین در بیانیه ای آورده که هندوستان به طور غیرقانونی تسلیحات و نیروهایش را از مرز عبور داده است و باید فورا تدابیری اتخاذ کرده و به این شرایط که تنش های فزاینده ای را موجب شده است ، پایان دهد.
با توجه به اینکه این منطقه به ناحیه خودمختار تبت نزدیک است و چین نگرانی هایی از بابت فعالان تبتی در این منطقه دارد ، اوضاع از حساسیت بالایی برخوردار است و پکن به طور جدی شرایط را زیر نظر دارد.
تصاویری که روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین منتشر کرده است ستونی از تانک ها و کاروان های نظامی و وسایل نقلیه تسلیحاتی هندوستان را نشان می دهد که از منطقه مرزی سیکیم میان چین و هند عبور کرده و به گفته پکن وارد خاک این کشور شده اند.

منبع: ایرنا

305

کد خبر: 801608

وب گردی

وب گردی