اعتراض 'هاوایی' به اجرای طرح ممنوعیت ورود اتباع 6کشور به آمریکا

تنها چند ساعت پس از اجرای طرح ممنوعیت ورود شش کشور عمدتا مسلمان به آمریکا، ایالت هاوایی با این استدلال که این ممنوعیت افراد زیادی را شامل می شود، به دادگاه فدرال شکایت کرد.

به گزارش روز جمعه ایسکانیوز به نقل از تارنمای شبکه ان.بی.سی، دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که بخشی از فرمان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره ممنوعیت ورود اتباع 6 کشور به ایالات متحده را اجرا کرد. این فرمان ساعت هشت بعد از ظهر پنج شنبه به وقت محلی به اجرا در آمد.
حکم دیوان عالی آمریکا به ترامپ اجازه داده است تا ورود مسافران از 6 کشور ایران، سوریه، سومالی، سودان، لیبی و یمن را تا 90 روز ممنوع کند. همچنین بر اساس این فرمان، ورود مهاجرانی که هیچ 'رابطه واقعی' با فرد یا هویتی در ایالات متحده ندارند تا 120 روز ممنوع شده است.
وزارت خارجه آمریکا طی پیامی در تارنمای خود 'روابط نزدیک فامیلی' را از این حکم مستثنی کرده و نوشت که این روابط شامل والدین، والدین همسر، همسر، فرزندان، عروس، داماد، خواهر، برادر، خواهر و برادر ناتنی و سایر نسبت های ناتنی است. اندکی بعد 'نامزدها' هم به این فهرست اضافه شده و از فرمان ممنوعیت ورود به آمریکا معاف شدند.
اما پدربزرگ، مادربزرگ، عمو، عمه، دایی، خاله، خواهر زاده، برادر زاده، فرزندان عمو، دایی، خاله و عمه از ورود به آمریکا منع شده اند.
'داگلاس چین' دادستان کل هاوایی از 'دریک واتسون' قاضی فدرال خواسته است اطمینان حاصل کند که این فرمان خویشان درجه دو را هم معاف می کند.
چین در بیانیه ای گفت: در هاوایی، 'خویشاوندان نزدیک' بسیاری از کسانی را که دولت فدرال از ورود به آمریکا منع کرده است، در بر می گیرد. متاسفانه، این تعریف بسیار محدود ناقض حکم دیوان عالی است.
فعالان همچنین می گویند که واژه 'هویت' هم به روشنی تعریف نشده است.
واتسن تا روز دوشنبه به وزارت دادگستری آمریکا مهلت داده است که پاسخ بدهد.
ترامپ قبلا در دو مرحله خواستار اجرای طرح ممنوعیت ورود اتباع چند کشور مسلمان به آمریکا شده بود.
فرمان اول ترامپ هفت کشور را شامل می شد و در فرمان بعدی عراق از این فهرست حذف شد. به گفته مخالفان، حضور عراق در این فهرست می توانست مبارزه با تروریسم و همکاری با دولت عراق را تحت تاثیر قرار دهد.
اجرای طرح ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان به آمریکا توسط قضاتی در ایالات متحده به حالت تعلیق درآمد اما دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه رای داد که بخشی از این فرمان را می توان اجرا کرد.

منبع: ایرنا

303

کد خبر: 801853

وب گردی

وب گردی