بسته جامع خدمات بیمه توانبخشی برای بیماران مغزی اجرا می‌شود

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی گفت: بسته جامع حمایت بیمه‌ای از خدمات توانبخشی در مراکز بستری و مراکز جامع توانبخشی اجرا می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، محمد تقی جغتایی در این باره افزود: بسته بیمه توانبخشی شامل خدمات متنوع مورد نیاز بیماران خاص از جمله افرادی که سابقه سکته مغزی دارند و نیز افراد قطع نخاعی، بیماران مبتلا به پارکینسون و اختلالات تکاملی است.
وی گفت: خدمات توانبخشی که بر اساس این بسته تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد، شامل همه انواع خدمات توانبخشی مانند گفتار درمانی، فیزیوتراپی، روانشناسی، خدمات فنی و حرفه‌ای اروتز و پروتز و خدمات توانبخشی است که از سوی پزشکان به این بیماران ارائه می‌شود.
مشاور وزیر بهداشت اضافه کرد: بسته بیمه‌ای خدمات جامع توانبخشی تدوین شده و به امضای معاون درمان وزیر بهداشت رسیده و با دستور وزیر بهداشت برای تصویب نهایی به شورای عالی بیمه رفته است و در دستور کار جلسه آینده این شورا قرار گرفته است.
جغتایی گفت: توانبخشی جزء سوم خدمات سلامت بعد از بهداشت و درمان است و اگر بیماران مزمن به خصوص بیماران مغزی بعد از اقدامات درمانی، تحت پوشش خدمات توانبخشی قرار نگیرند،در بسیاری از موارد درمان شکست می‌خورد و این افراد نمی‌توانند به زندگی عادی برگردند.
وی افزود: متاسفانه سال‌ها خدمات توانبخشی مورد غفلت قرار گرفته و به خصوص پوشش بیمه‌ای این خدمات بسیار ضعیف است، بسیاری از خدمات توانبخشی حتی هنوز تعرفه‌گذاری نشده‌اند و آن دسته از این خدمات که تعرفه‌گذاری شده‌اند نیز در اغلب موارد تحت پوشش بیمه نیستند.
مشاور وزیر بهداشت گفت: اگر بسته حمایت بیمه‌ای از خدمات جامع توانبخشی در شورای عالی بیمه تصویب شود، مقداری از مشکلات این بیماران بر طرف می‌شود.
وی افزود: بسته حمایت بیمه‌ای خدمات توانبخشی حداقل نیاز بیماران نیازمند به این خدمات را پوشش می‌دهد و خدمات متنوعی را حدود 27k( ضریب k شاخصی است که برای محاسبه حق‌الزحمه پزشکان و برخی پیراپزشکان بر اساس نوع خدمت و مهارت آنان محاسبه می‌شود) شامل می‌شود که چندین جلسه فیزیوتراپی، گفتار درمانی، کار درمانی، مشاوره روانشناسی و خدمات پزشکی برای بیماران دچار اختلالات مغزی می شود.
جغنایی گفت: بسته حمایت بیمه‌ای از خدمات جامع توانبخشی البته برای همه مطب‌ها و مراکز سرپایی تعریف نشده است و فقط مخصوص مراکز جامع توانبخشی و بیمارستان هایی است که خدمات بستری مورد نیاز گروهی از بیماران شامل افراد دچار سکته مغزی، قطع نخاعی، پارکینسون، ام اس و اختلالات تکاملی را ارائه می‌کنند.
جغتایی پیش از این اعلام کرده بود که هر سال حدود 300 هزار نفر در ایران دچار سکته مغزی می‌شوند که حدود دو سوم این افراد یعنی حدود 200 هزار نفر در سال به خدمات توانبخشی نیاز دارند.
حسین پاکدامن، رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب نیز پیش از این تعداد مبتلایان به بیماری ام اس را در ایران حدود 70هزار نفر اعلام کرده که اغلب این بیماران به خدمات توانبخشی نیاز دارند.
تاکنون آمار دقیقی از تعداد افراد دچار قطع نخاع و ضایعات نخاعی به صورت رسمی اعلام نشده است، بنیاد شهید تعداد جانبازان دچار قطع نخاع را حدود 2100 نفر اعلام کرده است و با توجه به آمار حدود 400 هزار مجروح تصادفات رانندگی در هر سال، بر اساس اعلام مسئولان سازمان بهزیستی هم اکنون بیش از 18 هزار معلول دچار ضایعه نخاعی در کشور زندگی می‌کنند. البته این آمار حداقلی است و محمد تقی جغتایی، مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی تعداد افرادی را که بر اثر تصادفات رانندگی در هر سال دچار ضایعه نخاعی می‌شوند، حدود 5 هزار نفر برآورد کرده است.
اختلال تکاملی نیز پدیده نسبتا شایعی است که درصد قابل توجهی از کودکان از جمله افراد مبتلا به اوتیسم یا اختلال حرکتی از بدو تولد را شامل می‌شود.

701

کد خبر: 802224

وب گردی

وب گردی