جای خالی دانش اقتصادی در نمایشگاه های تولیدات ملی

نخستین نمایشگاه تولیدات ملی مهرگان در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل ۱۴ تیرماه سال جاری در بوستان گفتگوی تهران آغاز به کار می کند.

به گزارش ایسکانیوز؛ رضوانه مجلسی راد مدیر نمایشگاه تولیدات ملی مهرگان در نشست خبری که به منظور معرفی این نمایشگاه برگزار شد با بیان اینکه در این نمایشگاه ۲۰۰ غرفه و در مجموع ۲۰۰ تولید کننده به منظور ارائه محصولات خود و همچنین در راستای نشان سازی تولیدات خود در این نمایشگاه حضور دارند گفت: تمامی تولید کنندگان حاضر در این نمایشگاه شامل بنگاه های اقتصادی متوسط و خرد هستند.

وی ادامه داد: مهمترین تفاوت این نمایشگاه با سایر نمایشگاه هایی که در این زمینه برگزار می شود وجود بخش دانش بنیان و محتوایی آن است. از طرفی با توجه به اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی تنظیم شده است گروه های خودجوش مردمی و حامیان تولید داخل در شکل گیری آن نقش موثر داشته اند.

مهدی طغیانی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در ادامه این نشست با اشاره به اینکه اگر اقتصاد مقاومتی بخواهد در مسیر مشخص شده به فعالیت خود ادامه دهد باید یک سری ویژگی ها داشته باشد تصریح کرد: این اقتصاد بر پایه دانش شکل گرفته و مردمی و نیز عدالت محور بوده و دارای ویژگی های درون گرا، برون گرا است.

این کارشناس اقتصادی افزود: ۹۶ درصد بنگاه های کشور خرد و متوسط اند این در حالی است که این شیوه بنگاه داری در کل جهان مرسوم است اما تعریف بنگاه متوسط و کوچک در همه جای دنیا یکسان است. این در حالی است که در ایران به بنگاه های دارای ۵۰ عضو فعال و کمتر، بنگاه خرد گفته می شود.

او مشکلات بنگاه های خرد و متوسط را به دو دسته درونی وبیرونی تقسیم کرد و در این باره اظهار کرد: برخی از مشکل ها شامل نبود منابع مالی کافی، فقدان سرمایه گذار، تأمین مواد اولیه و غیره شامل مشکلات بیرونی می شود که وجودآن برای همه بنگاه ها طبیعی است و باید حل شود اما در بخش مشکلات درونی، بنگاه های متوسط و خرد با مشکلاتی از قبیل ضعف دانش اقتصادی و مشکلات تبلیغاتی روبرو هستند به این معنا که به دلیل ضعف مالی قادر به تأمین این نیازها نبوده که در این نمایشگاه طی برگزاری دوره های آموزشی و مشاوره ای رایگان تلاش شده است تا علاوه بر انجام امور تبلیغاتی در این زمینه به آنها کمک شود.

طغیانی همچنین با بیان اینکه در ایران همکاری بین بنگاه های متوسط و خرد پررنگ نیست تأکید کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا همچون چین یک محصول با همکاری چندین بنگاه خرد و متوسط تحت یک استاندارد و نشان بازرگانی تولید می شود در حالی که تعداد نفرات و نهادهای درگیر در تولید آن متنوع است. البته شناخت بازار هدف امر دشواری است.

نمایشگاه تولیدات ملی مهرگان در چهار محور مواد غذایی، پوشاک، صنایع دستی و نوآوری و خلاقیت ملی از ۱۴ تا ۱۹ تیرماه در محل برگزاری نمایشگاه های بوستان گفتگوی تهران آغاز به کار می کند. از جمله اهداف کلی این نمایشگاه می توان به ایجاد بستر مناسب برای ارائه تولیدات ملی از طریق واگذاری غرفه ها با تعرفه ویژه، معرفی نشان های ایرانی و تقویت فرهنگ تولید و مصرف، ارتقاء سطح آگاهی تولیدکنندگان از طریق آموزش های کوتاه مدت به موازات برگزاری نمایشگاه، قیمت مناسب محصولات برای عرضه به مشتریان و راه اندازی کمپین حمایت از تولیدات ملی و ایجاد شبکه فروش اشاره کرد.

منبع: مهر

402

کد خبر: 802242

وب گردی

وب گردی