توجیه اقدام غیر قانونی حذف کد رشته محل های دانشگاه آزاد/رشته هایی که مجوز دکتری دارند به دفترچه بازمی‌گردند

نشست خبری معاونان آموزشی و حقوقی و رییس سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز، نشست مطبوعاتی دکتر شریعتی معاون محترم آموزشی، دکتر روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم و دکتر خدائی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص حذف رشته محل های دانشگاه آزاد اسلامی از ساعت 15:40 آغاز شد.

براساس این گزارش تا این لحظه حدود بیست خبرنگار از رسانه های مختلف در محل وزارت علوم برای نشست خبری حاضر شده اند.

گفتنی است وزارت علوم همزمان با آغاز انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی حدود 3 هزار رشته محل این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد را بدون مجوز اعلام کرد.

شریعتی نیاسر در ابتدای این نشست به صحبت های رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در هفته گذشته اشاره کرد و افزود: از زمانی که دکتر ولایتی به عنوان رییس هیات موسس دانشگاه آزاد عهده دار امور این دانشگاه شده اند برروی مسایل کیفی و بالابردن سطح کیفیت آموزش و پژوهش در این دانشگاه تاکید داشته است.

وی افزود: طرح آمایش آموزش عالی در اسفند ماه 94 و در 8 بند اجرایی به تصویب رسید. یکی از این بند ها توجه به کیفیت است; برهمین اساس باید به امر کیفیت در همه زیرمجموعه ها توجه کنیم.

معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه همه این موارد در تاریخ 28 مرداد 1383 به تایید شورای نگهبان رسیده و ابلاغ شده است گفت: در ارتباط با نحوه تایید رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی یک مصوبه دیگر وجود دارد که زیر نظر کمیته سه نفره با عنوان کمیته ارزیابی که یک نفر از شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک نفر از وزارت علوم و یک نفر از دانشگاه آزاد اسلامی در این کمیته حضور دارند در سال 67 نیز وجود دارد که آیین‌نامه اجرایی آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید و تصویب شده است.
با توجه به صحبت‌های رئیس محترم هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی منوط به فعالیت این کمیته و تصمیمات گرفته شده که دیگر نیازی به مجوز نیست این موضوع قابل ذکر است که این کمیته باید در شورای گسترش وزارت علوم تشکیل می‌شده و با حضور حرف اعضا رسمیت پیدا می‌کرده است که دیگر تشکیل نشده است.
او ادامه داد: طبق قانون مصوبه مجلس که به تایید و تصویب هیات وزیران رسیده است این کمیته ارزیابی با حضور حرف عضو رسمیت می‌یابد و ابلاغات آن از طریق رئیس کمیته انجام خواهد شد. همچنین کمیته در دبیرخانه شورای گسترش وزارت علوم بررسی می‌شود. اما، هیچ کمیته‌ای تا به امروز تشکیل نشده است.
شریعتی نیاسر افزود: طبق ماده پنج مصوبات در صورتی که رشته‌ای به دلیل فقدان امکانات و تجهیزات آموزشی نیاز به بررسی داشته باشد وزارت علوم و وزارت بهداشت بر طبق حسب مورد باید به این موضوع ورود کنند .
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه مرجع امروز ما قانون سال 94 است گفت: بعد از تصویب نظام یکپارچه‌سازی آزمون‌ها که از سال 94 ابلاغ شد، مرجع تصمیم‌گیری و اعلام نهایی آزمون‌ها فقط سازمان سنجش و آموزش کشور است و دفتر گسترش مرجع تصمیمگیری برای همه زیرنظام‌های وزارت علوم از جمله موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی است.
او افزود: طبق مصوبه اسفند 89 در ماده 3 اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی آمده است: حدود فعالیتهای آموزشی و پژوهشی از حیث مقطع و رشته و واحدها به تناسب رشته با توجه به شوراهای آموزشی وزارت علوم و وزارت بهداشت معین می‌شوند و طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هر واحدی برای تاسیس در دانشگاه آزاد نیاز به تحقیق و اجازه وزارت علوم دارد. همچنین طبق بند 3 قانون 16 ایجاد دانشکده‌ها منوط به مقررات و شرایط هر مورد در شورای آموزشی وزارت علوم است و باید براساس نیازهای کشور و برحسب رضایت وزارتین وزارت علوم و بهداشت باشد.
شریعتی نیاسر تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مثل سایر دانشگاه‌ها و موسسات یکی از نهادهای تابع وزارت علوم و بهداشت است و مرجع تصمیمگیری همه موارد دفتر گسترش آموزش عالی برای این دانشگاه خواهد بود.
او ادامه داد: طبق مصوبه سال 94 که مصوب موخر است و براساس ضوابط و قوانین قبلی تدوین شده است همه اتفاقات اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی قانونی بوده است. بنده، از دکتر ولایتی با رزومه درخشان و سوابق اجرایی خوبی که دارد انتظار داشتم اشراف بیشتری به مسائل دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشند. در همه کشورها، مرجع تایید مدارک دانشگاه‌ها ارگان‌های بالا دستی مانند وزارت علوم هستند. بنابراین، چه طور می‌توان گفت در کشور ما نهادی به صورت مستقل مدارک دانشجویان را تایید کند.
شریعتی نیاسر با اشاره به روند صدور مجوزهای رشته‌ محل‌ها گفت: در سال 92، 875 مجوز رشته محل به دانشگاه آزاد اسلامی داده شده که تا سال 95 این مجوزها به 5هزار و 609 مورد افزایش پیدا کرده است. در صورتی که در دانشگاه‌های غیردولتی دیگر در سال 92 ، هزار و 102 مجوز و تا سال 95 ، هزار و 379 مجوز رشته محل صادر شده است.
مرجع مجوزهای رشته محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این سه سال بالغ بر 8هزار و 900 بوده این در حالی است که مراکز وابسته به وزارت علوم در مجموع 2هزار و 700 رشته محل بیشتر نداشته‌اند.
او ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی فقط در سال 95، 3171 مورد مجوز رشته کارشناسی ارشد گرفته که در غیر دولتی‌ها 503 مورد ارشد بوده است و در همین سال دانشگاه آزاد هزار و 401 مجوز رشته دکترا گرفته که برای غیردولتی و غیرانتفاعی‌های دیگر تنها 8 مورد بوده است که در مجموع 5هزار 609 مورد برای دانشگاه آزاد و هزار و 379 مورد برای موسسات غیرانتفاعی دیگر از سال 92 تا 95 مجوز رشته محل صادر شده است.
معاون وزیر علوم گفت: اگر رشته‌هایی که در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد وجود دارد را ضرب در 20 کنیم به ظرفیت این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد پی می‌بریم. برخی از واحدهای این دانشگاه متاسفانه بیشتر از ظرفیت پذیرش کردند که این خلاف قانون است. همچنین اگر تعداد رشته‌های دکترا را نیز در 7 ضرب کنیم ظرفیت مقطع دکتر را به دست می‌آوریم. بنابراین، دانشگاه آزاد اسلامی چند برابر ظرفیت دانشگاه‌های دیگر می‌تواند دانشجو بپذیرد.

او تاکید کرد: هیچ ملاحظه سیاسی در این موارد وجود ندارد همچنین هیچ مصالحه با هیچ دانشگاهی نیست جزء اجرای صریح قانون که برای همه دانشگاه‌ها یکسان است. همان طور که اشاره شد، 85 درصد کد رشته‌ها مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی است و 16 درصد آن مربوط به موسسات غیرانتفاعی است که در مقطع کارشناسی ارشد 76 درصد ظرفیت برای دانشگاه آزاد و 12 درصد برای موسسات غیرانتفاعی است و در مقطع دکترا 92 درصد برای دانشگاه آزاد و 1 درصد برای موسسات غیرانتفاعی است. با توجه به آینده شغلی کشور که جامعه تحصیلکرده به همین میزان است کیفیت آموزش عالی بسیار مهم است.
یکی از مواردی که کیفیت آموزش عالی را تضمین می‌کند نسبت استاد به دانشجو است که برخی از واحدهای دانشگاه آزاد این استاندارد را ندارند.
شریعتی نیاسر افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با اینکه غیردولتی است اما سرمایه ما محسوب می‌شود و دولت و وزارت علوم از آن حمایت می‌کند بنابراین کیفیت را رعایت کند. هر نظامی که سرمایه بیشتری دارد باید مسوولیت و کیفیت بیشتری داشته باشد و نباید با تکیه بر شهریه دانشجویان کیفیت را فدا کند. دانشگاه‌های بزرگ ما که ترازهای خوب و بین‌الملل دارد همیشه مستندتشان را به وزارت علوم ارایه می‌کنند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید همین کار را انجام دهد. برای سال 96 مجوز رشته‌هایی به دانشگاه آزاد اسلامی داده شد که سه هزار و 715 مورد بود و برخی از آن در روزهای گذشته اصلاح شد. همچنین، برای مقطع دکترا نیز 1813 مجوز رشته داده شده است که این بسیار فراتر از موسسات دیگر است.
معاون وزیر علوم گفت: اعتراض یک امر طبیعی است و باید به اعتراض‌ها رسیدگی کرد. قریب به 100 مورد است رشته‌های حذف شده برای اینکه مجوز دکترا داشته‌اند دوباره به دانشگاه داده شده است. ما باید به مراجع قانونی توجه داشته باشیم. مرجع تصمیمگیری برای همه موسسات آموزشی در کشور دفتر گسترش و شورای گسترش وزارت علوم است.
او ادامه داد: آنچه که ما دنبال می کنیم در جهت اهداف آمایش آموزش عالی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و همین طور تامین خواسته‌های نمایندگان در رابطه با دانشگاه آزاد اسلامی است.
او با اشاره به سخنان رهبری گفت: با توجه به نکته نظرات مقام معظم رهبری برای کیفیت بخشی و آموزش که در برهه کنونی به اشتغال و بیکاری مربوط است این مسائل پیگیری می‌شود دانشگاه آزاد اسلامی باید با رویکرد رشد کیفی به خود نگاه بنگاه اقتصادی نداشته باشد و سهم درآمد خود را از شهریه دانشجویان کاهش دهد. وزارت علوم آمادگی هرگونه همکاری با این دانشگاه را دارد.
معاون وزیر علوم در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر رویکرد سیاسی به موضوع علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بنده هیچ جا از برخورد انتخاباتی با حذف رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی صحبتی نکردم و این موضوع را قویا تکذیب می‌کنم و وزارت علوم همیشه با دانشگاه آزاد همکاری داشته است.
همچنین درباره مجوز رشته‌های دکترایی که کارشناسی ارشد حذف شده است به ایسکانیوز گفت: مجوز رشته‌های دکترا طی جلساتی در گذشته به دانشگاه آزاد اسلامی داده بود که در راستای این موضوع همه رشته‌های کارشناسی ارشد که در مقطع دکترا نیز وجود دارند در بررسی‌ها به دانشگاه برگردانده خواهد شد.

او در ادامه به فعالیت موسسات غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت: 65درصد رشته محل‌های کارشناسی ارشد کشور مربوط به دانشگاه آزاد است، این در حالی است که ۱۶ درصد این رشته محل‌ها تنها در دانشگاه‌های غیرانتفاعی فعال است. همچنین در مقطع دکتری نیز ۹۲ درصد ظرفیت پذیرش مربوط به دانشگاه آزاد است و یک درصد مربوط به دانشگاه‌های غیرانتفاعی است.

وی درباره اینکه برخی مسئولان وزارت علوم سهامدار دانشگاه‌های غیرانتفاعی و موسسات آموزش عالی کشور هستند و به نوعی می‌توانند در ماجرای حذف رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی ذینفع به حساب آیند، به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: این قیاس مع‌الفارقی است. من اگر اجازه داشتم لیستی از اسامی افراد را می‌بردم تا همه متوجه شوند که چه کسانی در مراکز غیرانتفاعی و غیره حضور دارند.

او مدعی شد: در همه دنیا مراکز دانشگاهی غیرانتفاعی و غیردولتی، جزو بهترین‌ها بوده و هستند. بنابراین نسبت‌ها عددی نیستند که بخواهیم به آنها اشاره کنیم؛ اما باید بگویم که سال گذشته 1401 مجوز رشته‌محل به دانشگاه آزاد دادیم، در حالی‌که به دانشگاه غیرانتفاعی هشت مجوز برای رشته‌محل اعطا شد.

شریعتی نیاسر با عصبانیت به خبرنگار آنا گفت: این قبیل سوالات برای توجیه‌ کردن است. بنده در طول خدمتم حتی یک مجوز خارج از اصول به هیچ احدی نداده و نخواهم داد که بگویم آن فرد رفیق من است، یا آن فرد رفیق من نیست و به او مجوز نمی‌دهم.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: من در واحدهای خوب دانشگاه آزاد دیده‌ام که ماشین‌های لوکس و تمیز ایستاده‌اند که استادها را جابجا کنند؛ دانشجویانی که با دست مسئولین آموزش عالی به این واحدها رفته‌اند، چرا نباید بالای سر آنها استاد باشد؟

شریعتی‌نیاسر در پاسخ به این سوال که مسولان دانشگاه آزاد می‌گویند در کمیته 3 نفره برای بررسی رشته محل ها، نماینده وزارت علوم (فریدون)حضور داشته ولی شما می‌گویید کسی حضور نداشته است، گفت: خیر، در بررسی رشته محل های دانشگاه آزاد نماینده وزارت علوم حضور نداشته است. فریدون در یکی از جلسات رسیدگی به نحوه برنامه ریزی ها بوده و در صورتجلسه هم نوشته که من مخالف هستم و اصلا ربطی به رشته محل ها نداشته است. در کمیته 3 نفره حضور هر 3 نفر در دفتر گسترش اموزش عالی الزامی است. در درجه دوم نیز اصلا این کمیته منسوخ شده است و شورای سنجش و پذیرش تعیین کننده است.

به دنبال حل این مشکل با دانشگاه آزاد هستیم

دکتر ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه این نشست گفت: سوددهی حوزه آموزشی با پذیرش دانشجو انجام می شود و این موضوع در حوزه کارشناسی ظرفیت بالایی برای بخش غیر دولتی دارد و بیشتر فشارها در مقطع ارشد است زیرا دانشگاه ها تصور می کنند که اگر دانشجویانشان کم شود با مشکل مواجه می شوند. بعلاوه در مقطع ارشد وضعیت خوبی در رشته های علوم پایه و انسانی نداریم به عنوان مثال در رشته ارشد ریاضی 8700 ظرفیت بدون در نظر گرفتن دانشگاه آزاد اسلامی داشتیم که تنها حدود 5400دانشجو شرکت کننده داشتیم که اگر ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی اضافه شود به عددی حدود 13 هزار نفر می شود.

وی افزود: همچنین آنچه قابل توجه است این بوده که تنها در حدود 20رشته رقابت بین دانشجویان در کارشناسی ارشد وجود دارد و سایر رشته ها تقریبا با عدم استقبال دانشجویان روبه رو هستند. به همین دلیل باید به سمت روش های جایگزین سوددهی آموزش عالی مانند پذیرش دانشجو خارجی،بحث های پژوهشی، ارائه مقالات و غیره حرکت کنیم.
رییس سازمان سنجش به آخرین جلسه با مسئولان دانشگاه آزاد اشاره کرد و ادامه داد: از روز چهارشنبهبه طور جدی در حال بررسی این موضوع بودیم تا به نحوی مشکلات دانشجویان حل شود و مطالبات داوطلبان به خوبی راه خود را طی کند تا داوطلبان صدمه نبینند.
خدایی افزود: اعتقاد داریم تا زمانی که کار به اتمام نرسیده است نباید آن را رسانه ای کرد و علی رغم این موضوع و رسانه ای شدن این موضوع به دنبال حل این مشکل هستیم. اما در نهایت باید قانون سنجش و پذیرش دانشجو بر اساس مصوبه سال 94 مجلس اجرا شود و در نتیجه بر این اساس در مقطع دکتری و ارشد رشته محل های دانشگاه آزاد در طی یک فرایند مشخص مرتفع شود. امیدواریم با توجه به مسیر تعاملی که در پیش گرفتیم این مشکل حل شود ولی به هر حال تابع قانون هستیم و بر اساس قانون حرکت می کنیم.

200/204/202

کد خبر: 802344

وب گردی

وب گردی