وضعیت فیلمنامه نویسی در سینمای کودک بررسی شد

 نخستین گفت و گوی شبانه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با موضوع وضعیت فیلمنامه نویسی در سینمای کودک، با حضور علی اکبر قاضی نظام، حبیب ایل بیگی، منوچهر محمدی، فرزاد اژدری، رهبر قنبری، حسین قناعت، سیاوش گلشیری، مجید صدیقی، برگزار شد. وحید نیکخواه آزاد اجرا و کارشناسی این نشست را بر عهده داشت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستاد اطلاع رسانی سی امین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان، علی اکبرقاضی نظام، مدیر بخش مسابقه فیلمنامه نویسی ضمن تشکر از کارشناسان عرصه فیلمنامه نویسی و داوران بخش مسابقه، اظهارکرد: برای نخستین بار با حمایت دبیر جشنواره، بخش فیلمنامه گسترش پیدا کرد و به دو بخش فیلمنامه های تالیفی و اقتباسی تفکیک شد. فیلمنامه های زیادی به دستمان رسید که به دنبال پشتیبانی آقای تابش بخش انیمیشن را جدا شد.

وی افزود: انتخاب بین آثار خیلی سخت، فشرده و تنگانگ بود اما داورها همه فیلمنامه ها را خواندند که در جشنواره حضور یابند و درباره آثار بحث کنند، این اتفاق برای ما ارزشمند بود.

قاضی نظام ادامه داد: از زمانی که در اختیار داشتیم استفاده کردیم تا هم برای نوشتن فیلمنامه فرصت ایجاد شود و هم برای شیوه مناسب داوری زمان صرف شود. امیدوارم برای همه فیلمنامه ها این امکان ایجاد شود که به تولید برسند. آقای علایی همت کردند که بعضی کارها به تولید تلویزیون برسند و امیدواریم این اتفاق بیفتد.

مدیر بخش مسابقه فیلمنامه نویسی توضیح داد: حدود 445 اثر ثبت شد، در این تعداد که بررسی بعضی کنار گذاشته شد چون درست ارسال نشده بود و برای اولین بار فقط فیلمنامه می خواستیم و کسی اگر فیلمنامه کامل نداشت وارد نمی شد. از میان 332 فیلمنامه ای که به دست ما رسید، 26 اثر انیمیشن بود که برای آنها داوری جداگانه صورت گرفت. در بخش حرفه ای 82 فیلمنامه به دبیرخانه ارسال شد و در بخش اندیشه های نو 249 فیلمنامه، که از این تعداد 22 اثر انیمیشن و 32 اثر اقتباسی و 195 اثر تالیفی بود.

وی ادامه داد: فیلمنامه نویسان با سیر فیلمنامه های خوب ما را در کار دشواری انداختند و امیدوارم این دشواری نتایج خوبی به دنبال داشته باشد، سینمای کودک جانی دوباره بگیرد و همه ما در سال آینده -همانطور که رئیس سازمان سینمایی دغدغه سینمای کودک را دارند- این اتفاق بیفتد و سینمای کودک رشد چشمگیری را تجربه کند. در ضمن بنیاد سینمایی فارابی قرار است 20 درصد از کمکی که به سینمای ایران می کند را به سینمای کودک به صورت بلاعوض واگذار کند.

قاضی نظام تاکید کرد: بهتر است دبیر جشنواره از فردای اختتامیه این رویداد، مدیر بخش فیلمنامه را انتخاب کنند و یک دفتر مشخص گشایش شود که نسل جوان بتوانند برای دریافت کمک و مشاوره به آنجا مراجعه کنند تا بتوانیم ثمره این اقدامات را ببینیم.

وحید نیکخواه آزاد مطرح کرد: چه مواردی در این دوره از جشنواره گنجانده شده که در دوره های قبل وجود نداشت؟
قاضی نظام با اشاره به اهمیت بخش های تفکیک شده در این دوره از جشنواره، گفت: بخش اقتباس در این دوره از بقیه بخش ها جدا شد. همچنین برنامه ریزی شد که آثار حرفه ای ها جدا از اثر نویسندگان جوان سنجیده شود، هدف این بود که حق هر دو گروه ضایع نشود. همچنین جدایی بخش انیمیشن از باقی بخش ها اتفاق خوبی بود. در این دوره از جشنواره فرصت زیادی برای نوشتن فیلمنامه وجود داشت و هر بخشی جداگانه داوری می شد تا از کسی گله ای نشود.

وی ادامه داد: دبیر جشنواره همه کاندیداها را از روز اول جشنواره تا پایان جشنواره دعوت کرده است، امیدواریم این هم اندیشی ها اتفاقات خوبی را رقم بزند. حرفه ای های جوان از نقاط مختلف کشور شرکت کرده اند و بسیار ارزشمند بود.

نیکخواه آزاد عنوان کرد: چرا بخش طرح فیلمنامه که در سایر دوره ها وجود داشت در این دوره حذف شد؟

قاضی نظام گفت: مطابق با بررسی هایی که در این زمینه انجام شد متوجه شدیم که در دوره های گذشته هیچ طرحی برنده نشده بود و وقتی هیچ طرحی برنده نشود شاید کسی که آن طرح را نوشته دیگر فیلمنامه ننویسد اما انتخاب خود فیلمنامه می تواند انگیزه بیشتری برای نگارش فیلمنامه ایجاد کند.

نیکخواه آزاد تاکید کرد: امروز جشنواره برگزار شده و تا سال آینده رها می شود، چطور می توان آموزش اولیه را در اختیار فیلمنامه نویسان قرار داد که این افراد از طریق کاندید نشدن احساس شکست نکنند. افراد در طول سال باید از طریق دریافت مشاوره مسیر نوشتن را ادامه دهند.

وی افزود: اگر تیم برگزار کننده ثابت باشد می توان از تجربیات آنها استفاده کرد، این پایه گذاری اشتباه است که هر سال تیم برگزار کننده و دبیران تغییر می کنند. هدف از برگزاری جشنواره فیلم کودک این است که سینمای کودک ارتقا پیدا کند این درحالی است که تغییر مسوولان برگزاری جشنواره این هدف را محقق نخواهد کرد.

قاضی نظام با اشاره به اهمیت مشاوره به فیلمنامه نویسان نسل جوان، گفت: پیش از این گام موثری در این زمینه برداشته نشده است. اما امیدواریم مسوولان جدیدی که وارد عرصه سینمای کودک شده اند، زمینه سازی برای ایجاد مشاوره در طول سال و توجه بیشتر به این حوزه انجام شود. علیرضا تابش یک دوره کلاس های فیلمنامه نویسی را در اختیار فیلمنامه نویسان جوان گذاشت، ما از ایشان خواستیم این کلاسها ادامه دار باشد.

این فیلمنامه نویس افزود: راه اندازی باشگاه نویسندگان کودک و نوجوان هم در دست کار است، این باشگاه شامل بچه های داستان نویس و نمایشنامه نویس حوزه کودک و نوجوان است. به طوری که از طریق هم اندیشی این افراد فیلمنامه های مناسبی از داستان‌ها و نمایشنامه های آنها نوشته شود.

فرزاد اژدری از کارگردانان پیشکسوت عرصه سینمای کودک، در این نشست هم اندیشی به اهمیت جذب بخش خصوصی به سینمای کودک اشاره کرد و گفت: چطور می توان تولید را در سینمای کودک ارتقا داد؟ افزایش تولید در سینمای کودک نیازمند معرفی فیلمنامه های این حوزه به بخش خصوصی است. آیا راهکاری برای این اتفاق در نظر گرفته شده؟

قاضی نظام در پاسخ به پرسش فرزاد اژدری تاکید کرد: اگر مسوولان سینمای کودک با دلسوزی بیشتری وارد عمل شوند، قطعا فیلمنامه های زیادی نوشته خواهد شد که قابلیت جذب سرمایه از طریق بخش خصوصی را دارا باشند. در حال حاضر تهیه کننده های زیادی وجود دارند و از ما مشاوره می گیرند که کدام فیلمنامه برای سرمایه گذاری تولید مناسب است.

وی افزود: سینمای کودک به جذب سرمایه گذار نیاز دارد و باید مسیر را برای این مهم فراهم کرد.

در بخش هایی از این نشست رهبر قنبری، کارگردان سینمای کودک به چالش بین دولت و بخش خصوصی اشاره کرد: ما چشم به دست دولت داریم و این تفکر نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت، در همین حال باید فضا را به سمتی ببریم که سینمای کودک به بخش خصوصی واگذار شود. بهتر است در نظر داشته باشیم اگر کودکان را امروز به درستی تربیت نکنیم بزهکاری و ناهنجاری را در آینده جامعه ایرانی رقم زده ایم.
501

کد خبر: 802371

وب گردی

وب گردی