ایران همچنان پیشتاز رشد کمیت تولید علم دنیا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از پیشتازی رشد علمی کشورمان در دنیا با 19 درصد رشد کمیت تولید علم دنیا خبر داد. براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس دانشگاه آزاد اسلامی نیز با 9237 مدرک علمی در بین دانشگاه‌های کشور پیشتاز است.

به گزارش ایسکانیوز از اداره روابط عمومی و همکاری‌های علمی بین‌المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی گفت: براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) در سال 2016 نسبت به سال 2015 رشد کمیت تولید علم کشور به 19درصد رسید. لازم به ذکر است هر چند در سال 2017 به سر می‌بریم اما اطلاعات سال 2016 هنوز در حال کامل شدن است و تا کامل شدن اطلاعات سال 2017 مدت زمان زیادی مانده است. در سال 2015 کمیت تولید علم کشور 38332 مورد بود که این رقم درسال 2016 به 45560 مورد رسید. بررسی 25 کشور برتر براساس کمیت تولید علم در دو سال مورد بررسی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران رتبه اول دنیا در رشد کمیت تولید علم را همچنان در اختیار دارد.

دهقانی ادامه داد: بعد از جمهوری اسلامی ایران به ترتیب، روسیه، لهستان، هند، چین، ترکیه، سوئد، اسکاتلند، استرالیا، اتریش و دانمارک بیشترین افزایش کمیت تولید علم را داشته‌اند. آنها به ترتیب بین 5 تا 17درصد رشد کمیت تولید علم داشته‌اند.

او افزود: در سال 2016 جمهوری اسلامی ایران رتبه 17 دنیا از لحاظ کمیت تولید علم در پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) را کسب کرد. رتبه ایران در سال 2015 در این پایگاه 19 بود. بنابراین بر اساس این پایگاه دو رتبه صعود داشته‌ایم. سهم ایران نیز در سال 2016 حدود 1.7درصد از کل کمیت تولید علم دنیا است. این در حالی است که در سال 2015 ایران 1.5درصد از کمیت علم دنیا را تولید می‌کرد.

سرپرست ISC ادامه داد: «بررسی تعداد مدارک علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی در سال 2016 در پایگاه آی.اس.آی نشان می‌دهد که سهم آنها از لحاظ کمیت تولید علم در سطح کشور یکسان نیست. در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران بیشترین کمیت تولید علم را تولید کرده‌اند.

او افزود: در بین پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، انیستیتو پاستور ایران و جهاد دانشگاهی بیشترین کمیت تولید علم را داشته‌اند. در بین دانشگاه‌های جامع و براساس کمیت تولید علم سه دانشگاه تهران، تربیت مدرس و فردوسی مشهد صدرنشین هستند. در بین دانشگاه‌های صنعتی سه دانشگاه امیرکبیر، شریف و اصفهان به ترتیب بیشترین کمیت تولید علم را تولید کرده‌اند و در بین دانشگاه‌های غیرمتمرکز نیز دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور بیشترین کمیت تولید علم را داشته‌اند.

به گزارش آنا، براساس مدارک علمی تولید شده دانشگاه آزاد اسلامی با 9237 مدرک از همه دانشگاه‌های کشور نیز پیشتاز است اما براساس تقسیم‌بندی در بین دانشگاه‌های غیرمتمرکز این‌گونه اعلام شده است.

200

کد خبر: 802428

وب گردی

وب گردی