برای پیشگیری از عوارض مخرب آلودگی هاچه کنیم ؟/رادیکال های آزاد با بدن انسان چه می کنند؟

یک کارشناس تغذیه معتقد است: اکسید کننده‌ها در بدن انسان نقش مخرب دارند و پیش ساز انواع بیماری‌های خطرناک هستند. گاهی این اکسید کننده‌ها موجب بیدار شدن ژن‌های بیماری زا از جمله سرطان و دیابت می‌شوند.

عاطفه شکاریان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به خواص مواد آنتی اکسیدان برای بدن گفت:آنتی اکسیدان‌ها متشکل از مواد ضروری برای حفظ سیستم ایمنی بدن هستند که در برخی مواد خوراکی وجود دارند و برای مبارزه با رادیکال های آزادو دفع سموم تولید شده در بدن انسان بسیار مفید هستند.
وی با اشاره به مهم ترین و اصلی‌ترین آنتی اکسیدان‌های موجود در طبیعت گفت:از جمله این آنتی اکسیدان ها می توان به ویتامین‌ ای ، ویتامین ث و بتا کاروتن اشاره کرد البته باید توجه داشت سلنیوم به عنوان یک ماده معدنی که سرشار از آنتی اکسیدان است، شناخته می شود که در بدن انسان تولید نمی‌شود و باید از طریق خوراک آن را دریافت کرد.

این متخصص تغذیه افزود: رادیکال های آزاد درآلودگی هوا و سموم تولید شده در بدن می توانند باعث فرایندی مخرب به نام اکسیداتیو در بدن شوند. این اکسید کننده‌ها در بدن انسان نقشی مخرب و خطرناک دارند و پیش ساز انواع بیماری‌های لاعلاج هستند. گاهی این اکسید کننده‌ها موجب بیدار شدن ژن‌های بیماری زا از جمله سرطان و دیابت می شوند.

وی افزود:رادیکال‌ های آزاد می‌توانند سیستم ایمنی بدن انسان را مختل کرده و آن را بر علیه خود بدن فعال کنند در این زمینه می توانیم از عوامل ایجاد کننده بیماری های ناشناخته وخود ایمن همین مواد سمی و رادیکال های آزاد را نام ببریم.

شکاریان به افرادی که در شهرهایی با آلودگی بالا و یا شرایط کاری پرخطر که ریسک افزایش رادیکال‌های آزاد در آنها بسیار بالا است زندگی می‌کنند،توصیه کرد:این افراد نباید مصرف آنتی اکسیدان‌ها را فراموش کنند و با رژیم غذایی صحیح و آگاهانه می توانند میزان رادیکال‌های ‌آزاد ناشی از آلودگی ها را در بدن خود کمتر کنند.

وی گفت:مصرف روزانه آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند سبب کاهش تخریب و افزایش بازسازی بافت‌های بدن شود در همین رمینه می توان به مطالعات اخیر محققان اشاره کرد که نتایج آن نشان داد آنتی‌ اکسیدان‌ها می‌توانند روند بیماری آلزایمر را کاهش دهند.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: از مهم ترین آنتی اکسیدان‌های موجود در طبیعت بتاکارتن‌ها، ویتامین "ث" و ویتامین "E" اشاره کرد. بتاکارتن ها در میوه‌ها و سبزیجات زرد یافت می شوند که پیش‌ساز ویتامین آ در بدن هستند. ویتامین ث نقش مهمی در حفظ سیستم ایمنی بدن دارد و در بهبود التهاب وزخم نقش به سزایی ایفا می کند که در میوه و سبزیجات تازه به وفور یافت می‌شود.ویتامین E محلول در چربی است که برای حفظ سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری است و در آجیل‌، مارگارین، روغنهای گیاهی، دانه کتان وجود دارد.

702

کد خبر: 802692

وب گردی

وب گردی