پلمب ۱۳ معدن غیرمجاز شن و ماسه/ تردد کامیون‌ها در محوطه تاریخی توس ممنوع شد

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی توس گفت: پلمب معادن غیرمجاز فعال در حریم شهر تاریخی توس و ممنوعیت رفت‌وآمد کامیون‌ها در این محدوده قطعی شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از میزان، احسان زهره‌وندی مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی توس با اعلام این خبر گفت: موضوع رفت‌وآمد کامیون‌ها و فعالیت معادن شن و ماسه در محدوده عرصه شهر تاریخی توس از معضلات این منطقه در سال‌های اخیر بود که از سال ۱۳۹۴ به‌طور جدی پیگیری می‌شد.

وی افزود: با پیگیری و همکاری رسانه‌ها و نیز مسئولیت‌شناسی دستگاه‌های متولی در این زمینه، طی مکاتبات انجام‌شده با همکاری استانداری خراسان‌رضوی، بالأخره این موضوع در مرحله مطلوبی قرار گرفت و مصوبات ممنوعیت و ممانعت از این فعالیت‌ها در سطوح مختلف اخذ شد.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی توس گفت: مصوبه شورای ترافیک استان در زمینه ممانعت از رفت‌وآمد کامیون‌ها و مصوبه کارگروه گردشگری در زمینه ضرورت جلوگیری از فعالیت معادن غیرمجاز در این محدوده تاریخی و گردشگری بخشی از موفقیت‌های کسب‌شده است.

زهره‌وندی افزود: براساس این مصوبات، احکام لازم به سازمان صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی و پلیس راهور اعلام شد و اقدام در این زمینه در چند روز آینده ازسوی همین دستگاه‌ها انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق مصوبات شورای ترافیک خراسان‌رضوی، پلیس راهور با نصب چهار دستگاه دوربین در محور بلوار شاهنامه با کامیون‌های متخلف برخورد قانونی می‌کند و در این زمینه شهرداری منطقه ۱۲ مشهد نیز همکاری لازم را دارد.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی توس ادامه داد: همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی موظف به پلمب ۱۳ معدن غیرمجاز شن و ماسه در این محدوده شده است، چراکه فعالیت این معادن صدمات و لطمات فراوانی به عرصه فرهنگی و تاریخی شهر توس وارد کرده است.

وی با اشاره به فرارسیدن ۱۹ تیرماه، سالروز بازدید مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۵ از شهر تاریخی توس و دستور تاریخی معظم‌له برای توجه به این منطقه تاریخی، افزود: تلاش می‌شود تا هم‌زمان با فرارسیدن سالروز این رویداد، شاهد آزادسازی این میراث فرهنگی و تاریخی ارزشمند از فعالیت‌های غیرمجاز و لطمه‌های جبران‌ناپذیر باشیم.

محدوده ۳۶۰ هکتاری توس جزو آثار ثبت‌ملی است و هر گونه حفاری در این منطقه غیرمجاز محسوب می‌شود.

703

کد خبر: 802710

وب گردی

وب گردی