معادن ؛ عامل تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

معدن به عنوان یکی از مهمترین بخش‌ های اقتصادی با ظرفیت ‌های بسیار می ‌تواند به تحقق هرچه بیشتر اهداف اقتصاد مقاومتی کمک شایان توجهی کند.

به گزارش ایسکانیوز؛ سید مصطفی صفاری در گفتگو با رادیو اقتصاد با اشاره به این جمله که ایران ازظرفیت بسیار بالای در حوزه معادن برخوردار است، افزود: این بخش علاوه بر مزیت نسبی از کلیدی ‌ترین بخش در توازن و توسعه منطقه‌ای محسوب می شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه معادن در رفع معضل بیکاری مناطق محروم بسیار نقش آفرین است، اظهارداشت: اغلب معادن کشور در مناطق محروم قرار دارد.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به این جمله که تنوع ذخائر معدنی ایران و مواد معدنی موجود نشان از پتانسیل بالای این بخش در سرمایه‌ گذاری دارد، گفت: معادن با برنامه ریزی درست می تواند به عنوان موتور محرکه توسعه صنعتی کشور تبدیل شود.
وی در ادامه معدن را از جمله مهمترین بخش‌ ها در شرایط اقتصاد مقاومتی نام برد و بر لزوم توجه به ظرفیت‌های معدنی برای تحقق این راهبرد مهم در مملکت تاکید کرد.
صفاری اضافه کرد: بخش معدن و صنایع معدنی از جمله بخش‌ های اساسی در کشور است که می ‌تواند در اقتصاد مقاومتی نقشی مهم ایفا کند.
وی همچنین ارزش‌افزوده و اشتغال افزایی بخش معدن را بسیار بالا توصیف کرد و گفت: این بخش می‌تواند سردمدار مزیت‌ های رقابتی در کشور باشد.
این کارشناس اقتصادی توسعه معدن و صنایع معدنی را از محورهای اساسی توسعه اقتصادی در کشور دانست و افزود: برای تکمیل چرخه تولید در این صنعت که شامل اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی است وجود تجهیزات و فناوری‌های نوین بسیار حائز اهمیت است.
وی تصریح کرد: استفاده از این تجهیزات علاوه بر تسریع بخشیدن به فعالیت ‌های معدنی با کاهش هزینه‌ های تولید زمینه رقابت پذیری و افزایش صرفه اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
صفاری در مصاحبه با رادیو اقتصاد بر لزوم جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی در ایران تاکید کرد و یادآورشد: در حال حاضر توجه به تکمیل زنجیره ارزش معادن و صنایع معدنی و توقف خام‌فروشی از مسائل بسیار مهم در راستای اشتغال و تولید در کشور است.
توسعه کارافرینی در بخش معدن ایران مزیت دارد

فرصت های توسعه مهارت و فناوری شامل (آموزش مهارت و فناوری ، صلاحیت حرفه ای و شرایط احراز اشتغال) در بخش معدن ایران زیاد است و باید مورد توجه برنامه ریزان باشد.
مسلم خانی ، مدرس کارآفرینی در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت : این رویکرد به توسعه بازار بر اساس شاخص های بهره وری هم کمک خواهد کرد و کارافرینی معدنی فقط به چند کارخانه بزرگ محدود نمی شود بلکه شامل عرصه های کوچک و متوسط و از مصالح ساختمانی تا تولید فولاد و محصولات دانش بنیان را شامل می شود.
وی با بیان اینکه ایران کشوری با شناسنامه اقتصاد معدنی و در ردیف 10 کشور برتر معدنی محسوب می شود ، گفت : 68 کانی معدنی در کشور شناسایی شده و تا 80 نوع هم قابل افزایش است که هر کدام ، مزیتی برای ایجاد زنجیره ای از کارافرینی است.
خانی تاکید کرد : توسعه اقتصاد معدنی می تواند کشور را از وابستگی به درآمدهای نفتی رها کند و در ساماندهی بازار کار و کاهش نرخ بیکاری هم موثر خواهد بود و در کنار ان فرایند گسترده ای از ایجاد ارزش افزوده ایجاد می شود.
خانی اظهار داشت : ذخایر معادن شناسایی شده کشور 57 تا 58 میلیارد تن شامل حدود 38 میلیارد تن ذخیره قطعی و 20 میلیارد تن دیگر احتمالی است و ارزش ذخایر معدنی هم بیش از 770 میلیارد دلار براورد می شود.
بنابراین گزارش ایران در بخش معدن سنگ آهن ، تبه دوازدهم جهانی را با 5.2 میلیارد تن از ذخایر قطعی دارد و در زغال سنگ نیز رتبه 26 جهانی به دلیل در اختیار داشتن 2.1 میلیارد تن از ذخایر قطعی از آن خود کرده است.
در سرب و روی با 23 میلیون تن فلز محتوی سرب و روی معادل 4 درصد منابع جهانی را داریم و در سنگ آهن در رتبه بیستم جهانی هستیم.
در طلا نیز رتبه پنجاه و هفتم جهانی با 300 تن از ذخایر قطعی را از آن خود کرده ایم و البته در سنگ های تزینی با تنوع کم نظیر در نوع و کیفیت مواجه هستیم.
توجه به ارزش افزوده معدن و صنایع معدنی ، رمز گذر از مراحل مختلف توسعه یافتگی و افزایش اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است.
استخراج ذخایر معدنی کشور سالانه حدود 390 میلیون تن بود که باید تا 500 میلیون تن افزایش یابد.
مدرس کارآفرینی با بیان اینکه ثروت های معدنی ایران بسیار با ارزش است ، گفت : 750 رشته شغلی برای توسعه کار آفرینی در حوزه معادن ایران و عبور از خام فروشی وجود دارد.
68 کانی معدنی در کشور شناسایی شده است که اگر از سایه اقتصاد نفتی خارج شود ، می تواند با عبور از خام فروشی ناقص به ایجاد بستری پایدار برای ثروت افرینی تبدیل خواهد شد.
وی تصریح کرد : 75 درصد بهره برداری معدنی در ایران شامل تولید خام و خام فروشی است که باید به سمت ایجاد ارزش افزوده متحول شود.
خانی گفت : این ثروت آشکار الهی در سرزمین ایران وجود دارد و با توجه به آمار بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی ضروری است با عرصه های کارآفرینی ترکیب شود و ضمن تولید ثروت و استخراج ارزش افزوده ؛ به ساماندهی بازار کار هم کمک کند.
خانی تاکید کرد : البته شرایط محیطی کار در معادن به الزمات ایمنی و بهداشتی ویژه نیاز دارد و باید دامنه حادثه خیزی ان کنترل و حذف شود.
ایران از لحاظ تنوع معادن جزء 10کشور برتر دنیا محسوب می‌شود و اگر قرار باشد جایگزینی برای نفت و درآمدهای ناشی از فروش نفت داشته باشیم، یکی از مهمترین آنها معدن و صنایع معدنی خواهد بود و شرایط برای جایگزینی معدن به جای نفت در اقتصاد فراهم است.
نفت هم جزء منابع معدنی است، اما می توان اقتصاد کشور را از نفت محور بودن به سمت مواد معدنی دیگر که امکان ایجاد ارزش فزوده بیشتر وجود دارد ، سوق داد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

402

کد خبر: 802824

وب گردی

وب گردی