چامسکی: آمریکا به سوی پرتگاه می‌رود/ حزب وحشی جمهوری‌خواه خود را وقف نابود کردن حیات بشر کرده است

اندیشمند برجسته آمریکایی در گفتگو با شبکه «آر‌تی» روسیه از سیاست‌های کاخ سفید و حزب حاکم در آمریکا به شدت انتقاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی این شبکه تلویزیونی، نوآم چامسکی، اندیشمند و متفکر برجسته آمریکایی در گفتگو با شبکه تلویزیونی «راشاتودی» روسیه گفت در حالی که جهانیان سعی در نجات خود دارند، آمریکا به سوی پرتگاه پیش می‌رود.

وی در گفتگو با برنامه "On Contact" تاکید کرد: «ما به سمت پرتگاه پیش می‌رویم و بد‌ترین پرتگاه که ما به سویش می‌شتابیم مربوط به نظام بازار است.»

چامسکی در ادامه افزود: «حداقل دستمزد برای هر ساعت باید بیست دلار باشد. «نئولیبرالیسمستمگری است». اگر شما از سیاست‌ها انتقاد کنید، ضدآمریکایی به شمار می‌آیید. این اتفاق فقط در دیکتاتوری‌ها روی می‌دهد.»

وی معتقد است نئولیبرالیسم تصمیم‌گیری‌ها را از عرصه جامعه به سطح بازار می‌کشاند.

این اندیشمند آمریکایی در ادامه اظهاراتش اضافه کرد: «سوگنامه رویای آمریکایی» اوایل امسال بود. «این باور مدعی است آزادی‌ها را بیشتر می‌کند، در حالی که ستمگری و سرکوب را بیشتر می‌کند.»

نوآم چامسکی که خود را یک سوسیالیست می‌داند و طرفدار توزیع بهتر دستمزدهاست، معتقد است برتری دادن سود سرمایه -بخصوص شرکت‌های انتقالی و موسسات مالی- بر مردم باعث «تنزل مردمسالاری» و «کساد یا کاهش دستمزد‌ها برای اکثریت» شده است.

وی گفت: نئولیبرالیسم باعث شده است کارگران در سراسر دنیا با همدیگر به رقابت بپردازند در حالی که آزادی سرمایه و در واقع حفاظت بیشتر از سرمایه ایجاد شده است. از این رو برای مثال، حقوق مالکیت معنوی، مالیاتی عمده برای مردم به شمار می‌آید.

این زبان‌شناس برجسته معتقد است چنین باورهایی از سوی مخالفان به حاشیه رانده یا با انگ‌هایی همچون «ضدآمریکایی بودن» روبرو می‌شود.

چامسکی خاطر نشان کرد: «به غیر از آمریکا و کشورهای خودکامه، جای دیگری در دنیا را سراغ ندارم که چنین مفهومی حتی وجود داشته باشد. این مفهومی بسیار تکان‌دهنده است، اگر شما از سیاست (های حاکمیت) انتقاد کنید، اتهام ضدآمریکایی بودن به شما زده می‌شود.»

وی تاکید کرد: «موضع جناح وحشی کاپیتالیسم آمریکا یعنی حزب جمهوری‌خواه بسیار تکان دهنده است و واقعا با شتاب به سوی پرتگاه می‌روند. آیا واقعا سازمانی در تاریخ وجود داشته است که اینگونه خود را وقف نابود کردن حیات بشر کرده باشد؟»

این اندیشمند و فیلسوف بزرگ -که از منتقدان جدی ترامپ به شمار می‌آید- باور دارد «آمریکا به سوی پرتگاه می‌رود در حالی که دنیا تلاش می‌کند (برای نجات از این وضع) کاری انجام بدهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

303/300

کد خبر: 802907

وب گردی

وب گردی