واگذاری آشوراده به یک شخص حقیقی  مصداق بارز زمین خواری و خلاف قانون است

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: واگذاری آشوراده جهت تقویت گردشگری به یک شخص حقیقی مصداق بارز زمین خواری است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خانه ملت علی‌محمد شاعری در خصوص واگذاری جزیره آشوراده به بخش خصوصی جهت تقویت بخش گردشگری استان گلستان، گفت: امکان واگذاری مناطق حفاظت شده چهار گانه وجود ندارد و هر نوع واگذاری خلاف قانون است، در واقع تبدیل منطقه آشوراده به منطقه گردشگری سبب خروج این منطقه از لیست مناطق چهارگانه می‌شود، از این رو تصویب این نوع واگذاری تنها در شورای عالی محیط‌زیست امکان‌پذیر است.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی افزود: با تصویب واگذاری جزیره آشوراده به بخش خصوصی در شورای عالی محیط‌زیست، دولت باید آن را از لیست مناطق چهارگانه خارج کند و بعد از آن تصمیم جهت واگذاری به بخش گردشگری یا سایر مسائل اشتغال‌زایی و غیره اخذ شود.

هر نوع دخالت در آشوراده سبب برهم زدن اکوسیستم طبیعی میانکاله می‌شود/ واگذاری به معنای زیر پا گذاشتن مفاد معاهده بین‌اللملی رامسر است

وی با تاکید بر اینکه آشوراده زیست‌گاه پرندگان، حیات وحش، اکوسیستم بِکر و دست نخورده است، تصریح کرد: هر نوع دخالت در آشوراده به معنی بر هم زدن اکوسیستم طبیعی منطقه حفاظت شده میانکاله است، در حقیقت منطقه میانکاله ثبت کنوانسیون رامسر و تحت پرتکل معاهده جهانی است و با واگذاری به نوعی خلاف تعهدات این معاهده عمل می‌شود.

شاعری ادامه داد: میانکاله با مساحت 68هزار هکتار ثبت کنوانسیون رامسر و آشوراده نیز بخشی از میانکاله است؛ بنابراین ما موظف به اجرای مفاد این معاهده بین المللی هستیم، لذا اجازه واگذاری بدون طی مراحل قانونی آشوراده به کسی وجود ندارد، این به معنی عدم اهمیت گردشگری نیست بلکه به لحاظ قانونی واگذاری آشوراده بدون طی مراحل قانونی خلاف مقررات بوده کما اینکه منجر به آسیب‌های بسیار می‌شود.

واگذاری آشوراده بوی زمین‌خواری می‌دهد/ شهرداری یا استانداری گلستان مسئولیت ارایه خدمات عمومی را بر عهده گیرد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه واگذاری آشوراده بوی زمین‌خواری می‌دهد، گفت: مقام معظم رهبری نیز در سال 92 تاکید کردند که عده‌ای به بهانه گردشگری، ساخت حوزه علمیه و اشتغال زایی کاربری عرصه های منابع طبیعی را تغییر داده و منجر به تخریب می‌شوند، بنابراین هشدارها داده شده که عرصه های طبیعی به بهانه‌های مختلف مورد تعرض واقع نشود.

وی ادامه داد: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در استان مسئولیت یا استانداری باید ارایه خدمات عمومی در جزیره آشوراده در قالب رستوران‌ها وسرانه‌های عمومی در حد بسیار اندک را به عهده گیرد و خدمات عمومی را در آشوراده به مردم و طبیعت گردان ارایه کند ولی واگذاری به بخش خصوصی به بهانه ارایه این خدمات درست نیست.

شنیده‌ها حاکی از واگذاری جزیره آشوراده به یک شخص حقیقی است

شاعری تصریح کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که آشوراده را قرار است به یک نفر واگذار کنند، همان فردی که در سال 84 در سمت مدیر عامل جزیره کیش بود نیز پیگیر این واگذاری است، در دولت دهم نیز با واگذاری به اشخاص دیگر مخالفت شد، هم اکنون در دولت یازدهم در تلاشند که این منطقه را به همان مدیر عامل جزیره کیش واگذار کنند که باز مخالفت شده اما به نظر می‌رسد این تلاش ها هنوز متوقف نشده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: واگذاری آشوراده به بخش خصوصی به معنی تشدید زمین‌خواری و تخریب محیط‌زیست است، آشوراده نگین منطقه حفاظت شده میانکاله و مانند پارک جنگل گلستان و سایر پارک‌های ملی است که واگذاری مناطق چهارگانه به بهانه گردشگری و تولید خلاف مقررات است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تنها 10 درصد از مساحت کشور مناطق چهار گانه حفاظت شده است، گفت: این مناطق باید به عنوان زیست‌گاه بِکر حیات وحش حفظ شود تا توسعه بر اساس شاخص‌های پایدار در کشور انجام گیرد، سازمان حفاظت محیط‌زیست هم نباید در این زمینه کوتاهی کند زیرا این مناطق به عنوان حیثیت محیط‌زیست ایران تلقی می‌شوند.

700

کد خبر: 802960

وب گردی

وب گردی