جوهری: ورزش زورخانه‌ای پرافتخارترین رشته در بازی‌های کشورهای اسلامی بود/ کشتی پهلوانی باید به خانواده اصلی‌اش بازگردد

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: ورزش‌های زورخانه‌ای از نظر کسب مدال پرافتخارترین رشته در بازی‌های کشورهای اسلامی بود.

به گزارش ایسکانیوز،‌مجتبی جوهری رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در نشست خبری صبح امروز عنوان کرد: براساس ضرورت تمرکززدایی تشخیص دادیم استان‌های زیادی این پتانسیل را دارند که مرکز ورزش پهلوانی باشند. هفت منطقه را در کشور در نظر گرفتیم که 30 استان کشور را به شش بخش که در هر بخش پنج استان حضور دارند تقسیم کردیم. با توجه به جمعیت استان تهران این استان را نیز به عنوان یک منطقه جداگانه در نظر گرفتیم. دبیرخانه‌های مناطق مختلف هم با تعیین دبیرهای آن آغاز به کار کردند و دستورالعمل‌های لازم را نیز تعیین کردیم.

وی ادامه داد: مسابقات مشترکی را با فدراسیون کشتی برای احیای کشتی پهلوانی در شیراز برگزار کردیم. از کارشناسان در سطح کشور برای ارزیابی آیین‌نامه گذشته دعوت کردیم و آیین‌نامه پیشنهادی را به هیأت‌های استانی ارسال کردیم جلسات در هر منطقه به صورت جداگانه برگزار شد و آیین‌نامه پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به اینکه خاستگاه این رشته ایران است حضور کارشناسان و پیشکسوتان اهمیت بالایی برای ما دارد. از طرفی در گذشته آیین‌نامه‌ای مدون به صورت همسان در داخل کشور و همچنین در خارج بر برای برگزاری مسابقات داخلی و بین‌المللی وجود نداشت که در حال هماهنگی برای این کار هستیم. با همسان‌سازی و تأیید این آیین‌نامه این معضلات برطرف خواهد شد.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با اشاره به عملکرد تیم ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی گفت: با وجود اینکه کشتی پهلوانی از این رقابت‌ها حذف شد اما تیمی را که انتخاب کرده بودیم چهار اردو برگزار کرد و آماده حضور در مسابقات بود از طرف ورزشکاران زورخانه‌ای ما با کسب 6 مدال طلا و یک نقره پرافتخارترین رشته‌ بازی‌های کشورهای اسلامی بودند. تمام وسایل و لوازم رشته زورخانه‌ای با توجه به آیین‌نامه تدوین شده در حال استانداردسازی است به طوری که میل‌ها در چهار وزن تعیین شدند.

جوهری تصریح کرد: نقطه قوت آیین‌نامه این است که ورزش‌های زورخانه‌ای به عنوان ورودی کشتی پهلوانی به حساب می‌آید یعنی کشتی‌گیر ما نمی‌تواند دیگر تسلط بر ورزش زورخانه‌ای به عضویت تیم کشتی پهلوانی درآید و در صورتی که حدنصاب لازم را در ورزش‌های زورخانه‌ای کسب کند اجازه حضور در مسابقات پهلوانی را خواهد داشت.

وی درباره اختلافات موجود مبنی بر تعلق کشتی پهلوانی به این فدراسیون یا تأکید بر برگزاری مسابقات از سوی وزارت ورزش،‌کمیته ملی المپیک و اتحادیه جهانی کشتی زیر نظر فدراسیون کشتی تأکید کرد: یکی از خواسته‌های خانواده ورزش‌های زورخانه‌ای بازگشت کشتی پهلوانی به این خانواده است. خوشبختانه تعامل خوبی هم در این زمینه با فدراسیون کشتی داریم و جلسات خوبی را برگزار کردیم.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی افزود: تعامل خوبی با ارگان‌های ذی‌ربط از جمله آموزش و پرورش و فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی، فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی، فدراسیون‌ ورزش‌های کارگری و همچنین سازمان بسیج کشور داریم. با تمام ارگان‌هایی که می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند همکاری خواهیم داشت. در حال طراحی بانک اطلاعات ورزش زورخانه‌ای در سطح کشور هستیم که برای رتبه‌بندی که چالش اصلی فدراسیون است هستیم تا مشکلات مرتفع شود و جایگاه همه ورزشکاران و مرشدان مشخص شود. با این طرح هم رتبه‌بندی انجام می‌شود و هم آمار و اطلاعات ورزشکاران، مربیان، مرشدان، پیشکسوتان و زورخانه‌های کشور به دست خواهد آمد. از طرفی در بحث آموزش هم برنامه‌های خوبی داریم که تا پایان سال پنج هزار نفر را در رده‌های مختلف آموزش خواهیم داد.

جوهری ادامه داد: یکی از عمده‌ترین چالش‌های ما رأی‌گیری و نمره دادن به صورت سنتی به ورزشکاران در رقابت‌ها بود که باعث اختلافات زیادی شده بود و بعضاً شاهد اعتراضاتی بودیم که گاهاً سلیقه‌ای بود اما با نرم‌افزاری که در حال طراحی هستیم قرار است از این پس امتیازات براساس آن نرم‌افزار کامپیوتری و با شبیه‌سازی حرکات ورزشکاران به صورت الکترونیکی محاسبه شود.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد با توجه به جایگاهی که کشتی پهلوانی در فدراسیون کشتی پیدا کرده است آیا بهتر نیست با تعامل با این فدراسیون به ارتقا و پیشرفت این رشته کمک کنیم‌، گفت: برخی رشته‌ها با نام آن کشور در دنیا شناخته می‌شوند که کشتی پهلوانی تنها رشته ورزش ایرانی است که این خصوصیت را دارا است. 12 سال پیش این رشته به نام ایران ثبت شده است و خوشبختانه بستر لازم برای پیشرفت آن فراهم شده است اما باید بدانیم که کشتی پهلوانی جدا از ورزش‌های زورخانه‌ای نیست پس کسی که قرار است پهلوان ایران شود نباید با گود زورخانه و ورزش‌های زورخانه‌ای بیگانه باشد. خادم زحمات زیادی در جهانی کردن کشتی پهلوانی کشیده است اما کشورهایی مانند آذربایجان، ترکیه و روسیه که در کشتی دنیا ریشه‌دار هستند مدعی هستند و به خاطر شباهتی که با کشتی آزاد دارد و تنها تفاوت آن پوشیدن شلوارک پهلوانی است خود را مدعی می‌دانند.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی تصریح کرد: در حقیقت کشتی پهلوانی در اتحادیه جهانی کشتی به عنوان زیرمجموعه کشتی‌های سنتی که یکی از زیرمجموعه‌های این اتحادیه است شناخته می‌شود اما ما به دنبال آن هستیم که مستقل شود. انتظار داریم این میراث با شرایطی که هست به دنیا معرفی شود. شاید اگر کشتی از المپیک حذف شود که این خطر وجود دارد کشتی پهلوانی نیز از بین برود. در حالی که رشته‌ای جوان و در حال رشد است ما از پتانسیل‌های قبل استفاده خواهیم کرد تا کشتی پهلوانی را به جایگاه اصلی‌اش بازگردانیم. با توجه به صحبتی هم با رسول خادم داشتم قرار است کشتی‌گیران را به سوی ورزش زورخانه‌ای سوق دهیم هیچ ناهماهنگی هم در این زمینه نیست و با تعامل مشکلات حل خواهد شد.

604

کد خبر: 803080

وب گردی

وب گردی