سفر نخست وزیر هند به سرزمین‌های اشغالی فلسطین

نخست وزیر هند از فردا سه شنبه سفر رسمی خود به سرزمین‌های اشغالی را آغاز می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، نارندرا مودی نخست وزیر هند اولین سفر خود به سرزمین های اشغالی را در شرایطی آغاز خواهد کرد که قصد دارد محدودیت‌های موجود برای توسعه روابط دهلی نو و تل آویو را از بین ببرد.

بر اساس این گزارش تحلیلگران سیاسی بر این باورند که سفر نخست وزیر هند به سرزمین های اشغالی از این جهت بسیار بااهمیت تلقی می شود که دهلی نو طی سال های اخیر همواره سیاست محتاطانه ای را در قبال منطقه داشته و نگران خشم و ناراحتی کشورهای عربی و ایران از گسترش روابط با اسرائیل بوده است.

هند به شدت به واردات نفت خام از ایران و کشورهای عربی وابسته است. هند گرچه از روند سازش بین فلسطین و اسرائیل حمایت کرده ولی به طور مخفیانه و آرام روابط خود با اسرائیل را دنبال کرده است.

ولی اکنون مودی تصمیم گرفته است تا محدودیت های قبلی در روابط نظامی با اسرائیل را لغو کند. وی در جریان سفر سه روزه به سرزمین های اشغالی، قصد دارد با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو کند. همکاری های نظامی و تسلیحاتی در زمینه تولید و فروش موشک، پهپاد و سامانه های راداری، از مهمترین موضوعاتی خواهد بود که مودی با نتانیاهو در میان خواهد گذاشت. مقام های دهلی نو و تل آویو این مساله را تایید کرده اند.

نتانیاهو سفر مودی را یک دیدار تاریخی ارزیابی کرد و گفت: من و رهبر هند طی سال های گذشته سعی کردیم تا یک روابط دوستانه مستحکم را بین هند و اسرائیل ایجاد کنیم.

وی افزود: این سفر همکاری ما در زمینه های مختلف و گسترده امنیتی، کشاورزی، آب، انرژی، را تعمیق خواهد بخشید.

البته مودی تصمیمی برای سفر به رام الله ندارد. جمعیت 180 میلیون نفری مسلمانان هند در دوره زمامداری نارندرا مودی به شدت به حاشیه رانده شده اند.

اسدالدین اویسی عضو پارلمان فدرال هند از یک گروه حامی مسلمانان تاکید کرد: سفر مودی به اسرائیل تنها موجب تحکیم اشغال فلسطین خواهد شد.

در دهه های گذشته و زمانی که حزب کنگره در هند قدرت را در دست داشت، یاسر عرفات رهبر فقید فلسطین سفری رسمی به دهلی نو داشته است. در ماه می نیز نارندرا مودی میزبان محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی بوده است.

ابعاد همکاری های گسترده هند و اسرائیل موجب از بین رفتن امیدواری ها نسبت به هرگونه تلاش دهلی نو برای کمک به فلسطینی ها شده است.

یک مقام وزارت خارجه هند در این باره گفت: ما طیف گسترده‌ای از همکاری با اسرائیل داریم از کشاورزی گرفته تا امنیت داخلی.

انتظار می رود رهبران اسرائیل و هند در پایان این سفر همکاری راهبردی خود را در زمینه های آب، کشاورزی، فناوری فضایی اعلام کنند. ولی روابط نظامی اسرائیل و هند بیشترین پیشرفت را داشته و هند هم اکنون بزرگترین بازار تسلیحاتی اسرائیل به شمار می رود. هند هر سال یک میلیارد دلار تسلیحات از اسرائیل خریداری می کند.

منبع: تسنیم

306/300

کد خبر: 803112

وب گردی

وب گردی