نقوی حسینی: خان آخر طرح مقابله با سنای آمریکا در مجلس/20 هزار میلیارد ریال  برای اجرای  طرح مقابله با سنای آمریکا پیش بینی شد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه طرح مقابله با سنای آمریکا از سوی مجلس شورای اسلامی در دست اقدام است و مراحل پایانی خود را طی می کند گفت:بنا است تا این طرح در نسخه جامعی تببین و در هفته آینده در صحن مجلس به طور رسمی اعلام شود.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز در خصوص طرح مقابله با سنای آمریکا در مجلس شورای اسلامی گفت:کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا ۴ خرداد امسال، طرح اعمال تحریم‌های گسترده غیرهسته‌ای علیه ایران موسوم به «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران- ۲۰۱۷» را (با ۱۸ رای موافق در برابر ۳ رای مخالف) تصویب کرد.به ادعای کنگره، امریکا در طرح موسوم به S_۷۲۲، اعمال تحریم‌ها علیه ایران به سبب برنامه موشکی بالستیک این کشور، ادعای حمایت از فعالیت‌های تروریستی بین‌المللی و همچنین ادعای نقض حقوق‌بشر و موارد دیگر مدنظر قرار گرفته است.

وی در خصوص پیش نویس این طرح که از سوی پارلمان ایران صورت گرفت گفت: در این طرح تصمیم گرفته‌ شده تا با تجمیع تمامی مصوباتی که در مجلس شورای اسلامی علیه آمریکایی‌ها به تصویب رسیده است اقداماتی را در دستور‌ کار مجلس قرار دهند تا اقدام و مقابله متناسبی را در برابر بدعهدی‌ها و نقض‌ عهدهای آنها انجام دهیم ضمن آنکه هم اکنون این طرح تهیه و سرفصل های آن متقابل مفاد مطروحه در طرح سنای آمریکا در موارد مختلف دیده شده است و مقرر شده تا همه فراکسیون‌ها این طرح‌ها را امضا کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه بیان داشت: برخی فراکسیون‌ها در راستای تقویت این طرح نظرات خود را اعلام کردند و فراکسیون ولایی معتقد است که این طرح پاسخگو نیست و جواب همه رفتارهای خصمانه‌ای را نمی‌دهد و همچنین در طرح دو هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد که به دستگاه‌هایی که در این زمینه انجام وظیفه می‌کنند پرداخت شود که باید دولت می‌آید این رقم را بپذیرد.

نقوی حسینی در ادامه با بیان اینکه این طرح تقریباً متناظر با طرح مجلس سنا آمریکا است اظهار کرد: مواردی که از سوی سنای آمریکا بیان و مصوب شده در بخش های مختلفی از جمله تروریسم، حقوق بشر، حقوق شهروندی، فعالیت اقتصادی، مسائل دیپلماسی دیده شده که ما نیز در طرح مقابله تمامی موارد قابل ذکر را لحاظ کرده ایم و تلاش کردیم تا مفاد مقابله به مثل آنها را تعیین کنیم و اقدامات متناظر با طرح سنای آمریکا در تمامی ابعاد لحاظ شود تا یک طرح جامع و مادر در مقابل با اقدامات امریکایی ها تدوین و تصویب کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: در این میان برخی دستگاه‌های مرتبط با این طرح نیز نظرات خود را در خصوص این امر اعلام کردند که این نظرات نیز در حال بررسی است. لذا به جهت اینکه این موارد حل و فصل شود زمان بیشتری را نیاز دارد ضمن اینکه رایزنی‌ها و مذاکرات با دستگاه‌های مربوطه و دولت و در سطح ریاست محترم مجلس در حال انجام است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در پایان تاکید کرد:این طرحی که تدوین شده یک طرح مقدماتی است و فراکسیون‌های مختلف مجلس در حال بررسی و پایش مفاد این طرح هستند و اعلام نظر می‌کنند. بنا است تا این طرح در نسخه جامعی تببین و در هفته آینده در صحن مجلس به طور رسمی اعلام شود.

خبرنگار:علی درخشان

کد خبر: 803125

وب گردی

وب گردی