دکتر ولایتی:  اتحادیه اروپا سیاست های مستقل تری در زمینه های بین المللی و منطقه ای پیگیری کند

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: اتحادیه اروپا و کشورهای غربی لازم است که سیاست های مستقل تری را در زمینه های بین المللی و منطقه ای پیگیری کنند.

به گزارش خبرنگارایسکانیوز ، دکتر «علی اکبر ولایتی» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در دیدار «کریستن ماسه» دبیرکل وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه با اشاره به روابط طولانی دوکشور، گفت: ما به فرانسه دید مثبتی داریم و در سفری که وزیر امور خارجه کشورمان به این کشور داشت، دیدارهای خوب و موثری بین مقامات ایرانی و فرانسوی برگزار شد.

وی در ادامه گفت: در تمام دوران های پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره تلاش و برنامه ریزی برای توسعه همکاری ها و گسترش روابط میان ایران و فرانسه بوده است و اصولا دو طرف در این زمینه توافق و عزم مشترک و مثبتی داشته اند.

ولایتی تاکید کرد: البته باید در این زمینه گامهای جدی تری را طراحی و در رفع موانع اقدام کرد و امیدوارم که رفت و آمد در سطح عالی میان دو کشور برای تحقق ارتباطات گسترده تر ادامه یابد.

رئیس مرکز تحقیقات استرتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جایگاه و نقش مهم فرانسه در رویکردها و خط مشی سیاست خارجی اروپا، گفت: باید از این فرصت به نحو مناسب در جهت توسعه همکاری ها بهره برداری کرد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد که اتحادیه اروپا و کشورهای غربی لازم است که سیاست های مستقل تری را در زمینه های بین المللی و منطقه ای پیگیری کنند.

ولایتی در خصوص مسائل منطقه ای گفت: در مسائل منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا باید همکاری و هماهنگی جهانی و عزم و اراده جدی برای مقابله با جریانات افراطی، تکفیری و تروریستی شکل بگیرد.

وی افزود: برخی از کشورها از فضای تنش و بحران در این منطقه بهره برداری می کنند و خواهان ایجاد صلح و ثبات نیستند، این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در تمام این سالها در برابر این جریانات که صلح و امنیت جهانی را بر هم زده اند که شما هم اطلاع دقیق از آن دارید، ایستادگی و مقاومت کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات استرتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اگر این عزم و سیاست اصولی ایران نبود، گروه های تروریستی و حامیان آنان از سالها قبل در بسیاری از کشورهای اروپایی نفوذ می کردند و غیر قابل کنترل بودند.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و انتخاب «امانوئل مکرون»، اظهار داشت: با روی کار آمدن رییس جمهور جدید فرانسه تحولات مثبتی هم برای این کشور و هم روابط ایران و فرانسه ایجاد خواهد شد.

ولایتی یادآور شد: فرانسه و ایران بیش از 200 سال روابط و ارتباطات بین المللی با یکدیگر دارند.

ولایتی در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان سیاست اساسی و اصولی، حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه را خواهان است و در برابر هرگونه طراحی جهت تضعیف و تجزیه آنها ایستادگی خواهد کرد چراکه این موضوع نفع منطقه ای و جهانی را در پی خواهد داشت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: بی تردید ملت های منطقه تسلیم خواسته جریانات افراطی، تکفیری و حامیان آنان نمی شود و بهتر است که با عزم جهانی و اراده جدی برای تحقق صلح، ثبات و امنیت منطقه ای قدم برداشت.

وی تاکید کرد: ایران آمادگی هرگونه همکاری با فرانسه و دیگر کشورهای خواهان آرامش و ثبات جهانی است.

ایران و فرانسه در مسائل منطقه ای نقطه نظرات مشترکی دارند

در ادامه این دیدار «کریستن ماسه» با اشاره به سفرش به جمهوری اسلامی ایران، گفت: در اولین دیداری که من از ایران داشتم، تاکنون پیشرفت مناسبی در روابط دو کشور شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به فرانسه، امانوئل مکرون اطمینان داد که تمام توافق نامه هایی که در سفر روحانی به فرانسه منعقد شده بود در حال اجرا است و در زمینه اقتصادی نیز توافقات خوبی میان دو طرف انجام شد که یکی از مهمترین آنها توافق میان شرکت توتال و وزارت نفت ایران در فاز 11 پارس جنوبی است.

ماسه با اشاره به مسائل منطقه ای و تعامل ایران و فرانسه در این مورد، تصریح کرد: دو کشور ایران و فرانسه در مسائل منطقه ای نقطه نظرات مشترکی دارند.
وی در ادامه یادآور شد: دو کشور ایران و فرانسه دارای سوابق تاریخی و فرهنگی عمیق و با سابقه ای هستند و میتوان از این زمینه ها برای توسعه همکاری ها بهره برداری کرد.

ماسه ادامه داد: اقدامات مثبت و ارزشمندی در حال تحقق است و در این سفر در دیدارهای بسیار خوبی که داشته ام، امکان بررسی وضعیت روابط و تلاش جدی برای گسترش آن فراهم شد.

وی به حجم روابط دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: حجم این روابط در حال حاضر 400 درصد افزایش یافته و بسترهای مناسب اقتصادی در زمینه های متنوع فراهم شده است.

300/305

کد خبر: 803157

وب گردی

وب گردی