مهرداد بیات*

تولید، تبدیل و مصرف انواع انرژی بزرگ ترین عامل انهدام و آلودگی محیط زیست در میان عوامل انسان ساخت محسوب می شود. این درحالی است که نه تنها مصرف انرژی درجهان در سطح ثابتی باقی نخواهد ماند، بلکه پیش بینی ها، حاکی ازافزایش مصرف آن در سال های آتی ناشی از افزایش جمعیت، میل به رفاه و افزایش تولید ناخالص سرانه در جهان که پیش بینی می شود تا سال 2020 به حدود متوسط 7000 دلار یعنی، تقریباً 75 درصد بیش از سال 1890 باشد. افزایش میزان انتشار دی اکسید کربن یکی از پیامدهای مصرف این میزان از انرژی است. استقاده از انرژی های تجدیدپذیر می تواند یکی از راه های جلوگیری از این روند باشد. همچنین در میان انواع انرژی های تجدید پذیر، انرژی باد هزینه سرمایه گذاری اولیه کمتری نیاز دارد که با بهبود فناوری، افزایش تولید توربین ها و رفع محدودیت ها، کاهش چشمگیری در این هزینه می توان متصور شد.
در ایران با توجه به وجود مناطق بادخیز، بستر مناسبی جهت گسترش بهره برداری از توربین های بادی فراهم شده است که تهیه اطلس بادی کشور را باید یکی از مهمترین پروژه ها در این زمینه دانست. با استناد بر این اطلس بادی و اطلاعات دریافتی از 60 ایستگاه در مناطق مختلف کشور، میزان ظرفیت اسمی سایت ها در حدود 60000 مگاوات است. اما پیش بینی های صورت گرفته نشان می دهد میزان انرژی قابل استحصال بادی کشور از لحاظ اقتصادی بالغ بر 18000 مگاوات است. بنابراین می توان گفت در زمینه احداث نیروگاه های بادی و اقتصادی بودن سرمایه گذاری در صنعت انرژی بادی پتانسیل بالایی در کشور وجود دارد.
بازار نیروگاه‌های بادی در ایران رو به شکوفایی است و ورود به این بازار می‌تواند آینده خوبی را در دراز مدت برای سرمایه گذاران تضمین کند. بنابراین اگر به ایران به صورت پایگاهی برای تولید تجهیزات و تامین نیروی انسانی متخصص نگریسته شود بازارهای کشورهای منطقه می‌توانند مورد توجه قرار گیرند. البته بازار تأمین انرژی بازاری رقابتی است که در آن تولید برق در نیروگاه های بادی در مقایسه با نیروگاه های سوخت های فسیلی برتری های نوینی را پیش روی کاربران قرار داده است. از برتری های نیروگاه های بادی این است که در طول مدت زمان عمر خود، سال‌های زیادی انرژی را بدون نیاز به هزینه سوخت تولید خواهد کرد، در حالی که هزینه دیگر منابع تولید انرژی در طول این سالها افزایش خواهد یافت.
بنابراین می توان اینگونه بیان کرد گسترش استفاده از انرژی بادی علاوه بر صرفه جویی در فرآورده های نفتی باعث تولید انرژی بدون ایجاد آلودگی و آسیب های محیط زیستی می شود. همچنین با این اقدام مسیر برای نیل به توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی فراهم شده و عمران، آبادانی و اشتغال‌زایی به همراه بومی سازی فناوری های مرتبط رشد می یابد. امروزه انرژی باد به فعالیتی اقتصادی بین المللی تبدیل شده است و با نرخی سریعتر از دیگر انواع انرژی در حال رشد است.
*رییس هیات مدیره شرکت ویدا انرژی سبز

200

کد خبر: 803213

وب گردی

وب گردی