جزییات ابلاغ دستورالعمل صدور مجوز برای ارسال نمونه‌های آزمایشگاهی به خارج از کشور

آزمایشگاه مرجع سلامت "دستورالعمل صدور مجوز برای ارسال نمونه‌های آزمایشگاهی به خارج از کشور به‌منظور تشخیص پزشکی" را به معاونت‌های درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ کرد.

به گزارش ایسکانیوز، سیامک سمیعی درباره دستورالعمل صدور مجوز برای ارسال نمونه‌های آزمایشگاهی به خارج از کشور به منظور تشخیص پزشکی گفت: مطابق تبصره 4 ماده 2 فصل اول آیین‌نامه تاسیس و اداره امور آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی، تمام آزمایشگاه‌های متقاضی ارسال نمونه‌های بالینی به خارج از کشور مکلف به اخذ مجوز از این اداره کل هستند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت توضیح داد: در این دستورالعمل تصریح شده، ارسال نمونه بیماران به خارج از کشور به منظور انجام آزمایش‌های تشخیص پزشکی که هم‌اکنون امکان انجام آنها داخل کشور وجود ندارد فقط از طریق آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی که استانداردهای لازم را رعایت و مجوز آزمایشگاه مرجع سلامت را دریافت کرده باشند، مجاز خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در فرآیند صدور مجوز، کمیته فنی متشکل از نمایندگان مراکز تخصصی ذی نفع و صاحب نظران آزمایشگاهی و اساتید دانشگاه مشارکت خواهند داشت و برنامه ریزی هایی انجام شده است که ارسال نمونه به خارج از کشور تا حد ممکن از طریق راه اندازی اصولی آزمایش ها در آزمایشگاه های داخل کشور و همچنین منطقی شدن درخواست آزمایش ها از طرف پزشکان به حداقل برسد.

سمیعی گفت: آزمایشگاه های تشخیص پزشکی متقاضی، درخواست کتبی و مدارک مورد نیاز جهت صدور مجوز ارسال نمونه به خارج از کشور را به اداره امور آزمایشگاه‌های معاونت درمان دانشگاه متبوع ارائه می کنند و این درخواست توسط اداره امور آزمایشگاه‌های دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد تا پس از کسب اطمینان از رعایت ضوابط، جهت صدور مجوز دوساله به آزمایشگاه مرجع سلامت ارسال شود.

به گفته وی، صدور و تمدید مجوز نهایی توسط اداره‌کل آزمایشگاه مرجع سلامت انجام می‌گیرد و در صورت اثبات تخلف و یا عدم رعایت ضوابط و استانداردها به درخواست ابطال می شود.

200

کد خبر: 803237

وب گردی

وب گردی