شاخص کل بار دیگر منفی شد/ پیش بینی بازار چهارشنبه 14 تیر 96

حافظ عزیزی نقش - کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

گزارش روزانه

بورس تهران به مانند سایر بخش های اقتصادی همچنان در رکود و ایستایی بسر می برد و افزایش قیمتهای بی رویه و تشکیل حباب در بیش از 500 نماد بورسی که طی ماههای فروردین و اردیبهشت ماه جاری شکل گرفت، مانع از حرکت رو به جلوی بازار سهام کم جان تهران شده فلذا سطح عمومی قیمتها و شاخصها بیشتر میل به کاهش و اصلاح دارند تا افزایش. از طرفی، متوسط نسبت قیمت بر درآمد (p/e) در بازار هنوز هم بالای 7 مرتبه است و در مقایسه با نرخ سود سپرده های بانکی که بین 20 تا 27 درصد است، هیچگونه توجیهی برای سرمایه گذاران ( بجز سفته بازان و نوسانگیران) برای مشارکت در این بخش از فعالیتهای اقتصادی وجود ندارد. از دیگر سو، اکثر گزارشات و صورتهای مالی شرکتها ( نظیر صورتهای مالی کلیه بانکها و بیمه ها) غلط و دستکاری شده است و مدیران اکثر شرکتها واقعیات خود را کتمان می کنند. در نتیجه این عوامل منفی، اثرات نامطلوبی بر بورس تهران بجا گذاشته و اعتماد عمومی را نسبت به بازار سرمایه کمرنگ ساخته است. امید است با انتخاب و تعیین وزرای جدید اقتصادی، شاهد تغییرات گسترده ای در فضای کسب و کار و همچنین بازارهای مالی ایران از جمله بازار سهام کشور باشیم.

و اما با افزایش ریسک سرمایه گذاری در بازار پول و شبکه بانکی، طیف وسیعی از مردم تصمیم گرفته اند که با خارج نمودن بخشی از نقدینگی و پول خود از نظام بانکی، بسوی بازار طلا و ارز سرازیر شوند و همین امر طی روزهای اخیر به افزایش قیمت انواع سکه طلا و ارز در بازار آزاد منتهی شده است.

در این میان، هر چند دولت با عرضه های سنگین خود مانع از رشد قیمتی و واقعی سازی نرخ ارزها شده است، ولی این وضعیت بسان 39 سال گذشته( از بدو انقلاب و سطوح 7 تومانی دلار تا کنون)تداوم نخواهد داشت و بزودی شاهد رو شدن چهره واقعی ارزش ریال ایران خواهیم بود. البته هیچ ایرانی دوست ندارد شاهد افت ارزش پول ملی خود باشد، ولی این دلیل نمی شود با بر هم زدن نظام عرضه و تقاضا، و دوری از مکانیسم بازار آزاد در اقتصاد – مانع از واقعی سازی قیمت ارزها در کشور شویم. چرا که اگر این سیاست نادرست، موثر و نتیجه بخش بود، تلاشهای دولت های قبلی و فعلی دایر بر حمایت کاذب و حفظ غیر منطقی ارزش پول ملی نتیجه داده بود و شاهد 540 برابر شدن نرخ دلار نسبت به ریال طی 39 سال اخیر نبودیم. امری که رانت ها، لطمه ها و آسیب های شدیدی به کشور و اقتصاد و صادرات وارد ساخته و هزینه سنگینی را تحمیل مردم و کشور نموده است.

و اما در بازار امروز بیش از 433 میلیارد تومان از سهام شرکتها ( به انضمام معاملات بلوک و اوراق بدهی) داد و ستد شد و شاخص کل 26.6 واحد منفی بود و تا ارتفاع 78.632 واحدی عقب نشست.

پیش بینی بازار چهارشنبه 14 تیر 96

اوضاع بورس تهران همچنان نابسامان و آمیخته به رکود است و از مشارکت کنندگان بازار به شدت کاسته شده است. اکثر شرکت ها از تحقق پیش بینی های بودجه ای خود ناتوان اند و یا قادر به تقسیم سود نقدی مناسب در مجامع خویش نیستند. آن عده از شرکتها هم که مبادرت به تقسیم سود نقدی کرده اند، یا پولی در بساط ندارند که به سهامداران خویش پرداخت نمایند و یا با زیر پا گذاشتن مقررات و چشم پوشی از قانون پرداخت سود سهامداران ( حداکثر تا 8 ماه بعد از مجمع)، با تأخیرها و دیرکردهای بسیار اقدام به این امر می کنند. متأسفانه اعتراضات و شکایات بیشمار و متعدد سهامداران به سازمان بورس و سایر نهادها و مراجع قانونی نیز بی اثر بوده و شاهد استقرار قوانین و رعایت مقررات در بستر بورس تهران نیستیم.

در این میان، دولت آقای روحانی نهایت تلاش و مساعی خویش را بکار بسته است و با مقابله با هر گونه تخلفات شرکتها، سعی در نظم بخشیدن به اوضاع و اصلاح امور دارد. لذا چشم امید بیش از 10 میلیون نفر سهامدار و جمعیت بورسی بر دولت دوازدهم و اصلاحات بیشتر ایشان است و همگان منتظر اعلام وزرای جدید اقتصادی دولت و آغاز به کار مدیران توانمند و کارآمد در این بخش از فعالیتهای اقتصادی هستند.

کد خبر: 803448

وب گردی

وب گردی