نیویورک تایمز: توتال شرایط بهتری در قرارداد جدید گازی از ایران گرفت

نیویورک تایمز با اشاره به امضای قرارداد توتال با ایران نوشت: از نظر توتال، مزایا و منافع سرمایه گذاری در ایران به ریسک ها و ضرر های احتمالی اش می چربد و این شرکت توانسته شرایط بسیار بهتری نسبت به آنچه در گذشته پیشنهاد شده بود از ایران بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از نیویورک تایمز، پاتریک پویان، رئیس و مدیر شرکت فرانسوی توتال ماه ها نگران بود که قرارداد سرمایه گذاری در ایران نهایی نشود.

وی به خصوص نگران بود که دولت ترامپ تلاش کند توافق هسته ای سال 2015 با ایران را لغو کند. وی در ماه فوریه در مصاحبه ای گفته بود: «اگر یکی از طرف ها از این توافق خارج شود، ما قادر به سرمایه گذاری نخواهیم بود.»

اما روز دوشنبه، پویان دیگر مشکلی با ریسک های امضای قرارداد با تهران که شرکتش را متعهد می ساخت یک پروژه عظیم گازی در ایران را بر عهده بگیرد نداشت.

صرف نظر از اینکه این قرارداد راه را برای ورود دیگر شرکت های غربی به ایران هموار می کند و ممکن است راه توتال را به قراردادهای بیشتری در ایران باز کند، تصمیم این غول انرژی فرانسوی تبعات گسترده تری دارد. اگر ترامپ تصمیم به لغو توافق هسته ای بگیرد یا آمریکا تحریم های بیشتری علیه تهران وضع کند، قرارداد فاز 11 پارس جنوبی توتال را در معرض ریسک هایی قرار می دهد.

بر اساس این قرارداد، توتال در مرحله نخست توسعه فاز 11 پارس جنوبی، یک میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد. این شرکت شراکتی را با شرکت سی ان پی سی چین و شرکت ایرانی پتروپارس آغاز خواهد کرد.

همایون فشارکی، تحلیلگر موسسه وود مکنزی در این باره گفت: «این قراردادی است که همه منتظرش بودند... این قرارداد تا حد زیادی یک نمونه به دست می دهد.»

پویان که با هیکل تنومندش قبلا یک بازیکن راگگی بوده، ظاهرا قمار حساب شده ای را انجام داده است. ایران دارای منابع عظیم انرژی است و بر اساس آمارهای بی پی بزرگترین ذخایر گازی اثبات شده جهان و دومین ذخایر بزرگ نفتی در خلیج فارس را در اختیار دارد.

توتال کاملا با آن بخش از پارس جنوبی که قرار است در آن فعالیت کند آشنایی دارد و با توجه به اینکه همین شرکت قبل از تحریم ها در پارس جنوبی برای ایران کار کرده، موجب شده تا کار کردن برای شرکت های بزرگ بین المللی در ایران غیرممکن شود.

هرچند مقامات نفتی ایرانی به سرسختی در مذاکرات شهرت دارند، اما استدلال پویان این بوده که با تبدیل شدن توتال به اولین شرکت بین المللی وارد شده به ایران، شرکت های نفتی بزرگ جهان نیز قراردادهای مهمی را با ایران منعقد خواهند ساخت. وی با همین استدلال توانسته شرایط بسیار بهتری نسبت به آنچه در گذشته پیشنهاد شده بود از ایران بگیرد.

اوضاع آشفته خاورمیانه از جمله تنش ها بین قطر و دیگر کشورهای عربی و خشونت ها در عراق و سوریه و سایر کشورها موجب نگرانی برخی شرکت ها شده است. اما پویان این شرایط را فرصتی مهم برای سرمایه گذاری می بیند.

وی در این باره گفت: «آنچه خاورمیانه می تواند به ما پیشنهاد دهد، داشتن منابعی با هزینه پایین است... شما می توانید (در آنجا) کسب و کار پرسودی داشته باشید.»

اما به هر حال قرارداد توتال بدون ریسک نیست. به ویژه دولت ترامپ که در حال بازنگری در رویکرد خود در قبال ایران است، ممکن است موضع خود در قبال تهران را سرسختانه تر کند و حتی شرکت های بین المللی را از سرمایه گذاری در این کشور دلسرد نماید. اما حداقل فعلا دولت ترامپ به مفاد برجام عمل کرده و معافیت ایران از تحریم های هسته ای را تمدید کرده است.

ظاهرا از نظر توتال، مزایا و منافع سرمایه گذاری در ایران به ریسک ها و ضرر های احتمالی اش می چربد.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 803449

وب گردی

وب گردی