آیت الله مکارم شیرازی: برنامه ریزی، کتاب و معلم در تربیت دانش آموزان نقش بسزایی ایفا می کنند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به نقش برنامه ریزی، کتاب و معلم در تربیت روحیه دینی دانش آموزان و دانشجویان، گفت: باید در گزینش معلمان و اساتید مدارس و دانشگاه ها دقت زیادی صورت بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به برخی تخریب ها که در جامعه علیه برنامه های درسی صورت می گیرد، اظهار داشت: متأسفانه محیط جامعه ما محیط سوء ظن است و در این محیط باید احتیاط کرد که سوء ظن ها اهداف اصلی ما را تخریب نکند.

وی با بیان اینکه سه گزینه برنامه ریزی، کتاب و معلم در تربیت دانش آموزان نقش بسزایی ایفا می کنند، ابرازداشت: گاهی اوقات کتاب و برنامه خوب است ولی معلم آن گونه که باید باشد، نیست و برعکس یک معلم خوب در تقویت روحیه دینی دانش آموز می تواند نقش بزرگی ایفا کند، همچنان که زمینه ساز ورود خود من به حوزه یک معلم فیزیک بود که بسیار خوب با مبانی دینی آشنایی داشت و به ما نیز منتقل می کرد.

این مرجع تقلید ادامه داد: برخی غربی ها با کتاب هایی که تولید می کنند فرهنگ خود را در جامعه اسلامی جاسازی می‌کنند که خیلی از اوقات ما نیز توجهی نداریم و کتاب‌های آنها را ترجمه‌کرده و به میان مردم می فرستیم، تا جایی که بنده کتابی در مورد جامعه شناسی دیدم که تنها یک صفحه از مذهب در آن مطلب آمده بود و در آن یک صفحه نیز تأکید شده بود که دین از جهل و ترس بشر نشأت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه لازم است تغییرات کتاب های درسی در مقدمه آن ذکر شود، یادآور شد: گاهی اوقات شما مطلبی را از یک جای کتاب حذف می کنید و به قسمت دیگری می برید ولی وقتی مردم نگاه می کنند فکر می کنند به عنوان نمونه مسأله جهاد یا قرآن از کتاب درسی حذف شده است، بنابراین تغییرات را حتما در ابتدای کتاب یا در پاورقی ها ذکر کنید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به حساسیت کار تدوین متون درسی اشاره کرد و گفت: فرزندان ما در سه محیط خانه، جامعه و مدرسه تربیت می شود و هر زمان که یکی از این موارد تضعیف شود بار بر روی دو مورد دیگر گذاشته می شود؛ امروز در جامعه ما با توجه به گسترش فضاهای مخرب مجازی و کم بودن وقت والدین حساسیت کار مدارس بسیار بالا است.

وی تصریح کرد: ما در اصول یک قاعده داریم که «المیسور لا یترک بالمعسور» یعنی انسان هر چه قدر می تواند باید کار کند و به صرف اینکه موانعی سر راه وجود دارد نباید وظایف را ترک کرد، بنابراین شما نیز در کار خود با جدیت پیش بروید و از کنایه و تهدیدات هراسی به دل خود راه ندهید.

201

کد خبر: 803471

وب گردی

وب گردی