گزارش آسوشیدپرس از پرتاب موشکی کره شمالی

ایالات متحده، کره جنوبی و مقامات ژاپنی می گویند که موشک کره شمالی حدود 40 دقیقه پرواز کرده و به ارتفاع 2500 کیلومتر (1500 مایل) رسیده است، که طولانی تر و بالاتر از هر آزمایش مشابه کره شمالی است که پیش از این گزارش شده بود و می تواند آلاسکا را هدف قرار دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آسوشیدپرس، کره شمالی ادعا کرد اولین موشک بالستیک بین قاره ای خود را به آزمایش گذاشته است.

این به معنی یک تغییر بزرگ در بازی قدرت است. شاید خطرناک ترین اتفاق هسته ای ممکن در این روزها رخ داده است. لذا در صورتی که این ادعا درست باشد باید در انتظار پیامدها و واکنش های آن باشیم.

بنظر می رسد این پرتاب، موفق ترین پرتاب موشکی کره شمالی بوده است. یکی از کارشناسان آمریکایی درباره ارتفاع و برد این موشک تحقیق می کند. او معتقد است این مدل موشک به اندازه کافی برای رسیدن به آلاسکا قدرتمند است.

آکادمی علوم دفاعی کره شمالی اعلام کرده است این آزمایش نشان داد ما می توانیم با موشک های مدل Hwasong-14 هرجای کره زمین را که می خواهیم هدف قرار دهیم. ما امروز یک دولت قدرتمند در زمینه هسته ای داریم.

کماکان اطلاعات زیادی درباره آنچه اتفاق افتاده است وجود ندارد. برنامه های کره شمالی یکی از مشکوک ترین برنامه های هسته ای در جهان است. اما در هر حال آمریکا، ژاپن و کره جنوبی معتقدند بالستیک کره شمالی در آب های ژاپن فرود آمده است.

این در حالی است که کره جنوبی اعلام کرده به مطالعات دقیق تری برای اظهارنظر قطعی درباره این موشک نیازمند است و ژاپن اعلام کرده این یک موشک مدل icbm محسوب می شود.

راه اندازی یک icbm به معنی توان کره شمالی در هدف قراردادن هر نقطه ای از آمریکا خواهد بود و تحولی بزرگ در تکنولوژی موشکی کره شمالی محسوب می شود.

این راه اندازی یک هشدار سیاسی را به واشنگتن و متحدان اصلی او در آسیا، سئول و توکیو ارسال می کند. در حالی که دانشمندان کرۀ شمالی نیز فرصتی برای تکمیل برنامه های موشکی خود را که هنوز هم ناقص است، خواهند یافت. این پرتاب در آستانه تعطیلات استقلال ایالات متحده، روزهای پس از اولین جلسه رسمی رهبران کره جنوبی و ایالات متحده و پیش از نشست جهانی ثروتمندترین اقتصادهای جهان به وقوع پیوست.

اکثر تحلیل های خارجی و کره شمالی از ارتفاع، فاصله و زمان موشک در هوا تقریبا مشابه بود. ایالات متحده، کره جنوبی و مقامات ژاپنی می گویند که این بالستیک حدود 40 دقیقه پرواز کرده و به ارتفاع 2500 کیلومتر (1500 مایل) رسیده است، که طولانی تر و بالاتر از هر آزمون مشابه کره شمالی است که پیش از این گزارش شده بود.

این در حالی است که کره شمالی مسافت طی شده توسط این موشک را 2802 کیلومتر اعلام کرده است و ادعا کرده که از محلی در شمال غرب این کشور پرتاب شده و حدود 39 دقیقه در آسمان بوده است.

این در حالی است که روس ها مسافت طی شده توسط این موشک را به مراتب کوتاه تر از آنچه گفته شده اعلام کرده اند.

مقامات کره حنوبی پیش از این اعلام کرده بودند این نوعی موشک میانبرد است و برد پرواز آن را 930 کیلومتر اعلام کرده بودند. اما حال به بررسی مجدد آن روی آورده اند.

یک دانشمند موشکی ایالات متحده، دیوید رایت، تخمین زده است که اگر زمان و فاصله گزارش درست باشد، میتواند حداکثر 3700 کیلومتر (4160 مایل) را داشته باشد که اگر در یک محفظه شلیک کند، می تواند آلاسکا را در محدوده مسیر طبیعی خود قرار دهد.

پیونگ یانگ یک زرادخانه نسبتا مطمئن برای موشک های کوتاه برد خود در اختیارد دارد. شواهد حاکی یک زرادخانه دیگر جهت استفاده از بالستیک های با برد بالا است. پیشبینی می شود که یک زرادخانه نیز جهت تولید موشک های با برد بالا داشته باشد.

این در حالی است که زندگی در کره شمالی تحت تاثیر تنها متحد این کشور یعنی چین قرار دارد. ترامپ در حال تلاش برای کاهش حمایت چین برای حمایت از آمریکاست.

آزمایش موشکی می تواند یک دور جدید تحریم های بین المللی را ایجاد کند. اما کره شمالی در حال حاضر یکی از کشورهایی است که بیشترین تحریم ها را بر روی زمین دارد. طبق قطعنامه شورای امنیت، کره شمالی از انجام فعالیت هایی که منجر به تولید بالستیک می شود، منع شده است. این در حالی است که از اواخر سال 2012، کره شمالی دو ماهواره را بر مدار موشک های دوربرد قرار داده است.

سال گذشته، کره شمالی چهارمین و پنجمین آزمایشات بمب اتمی را انجام داد و چندین پیشرفت فنی را در تلاش های خود برای توسعه موشک های هسته ای بلندمدت اعلام کرد. پنجمین آزمایش هسته ای از ماه سپتامبر، تا به امروز، قوی ترین انفجار هسته ای در کره شمالی بوده است.

303/300

کد خبر: 803514

وب گردی

وب گردی