حضرت‌پور:  تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه تاثیری در احیای آن نداشته است

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه خشکی دریاچه ارومیه جان و مال ۱۲میلیون انسان را به مخاطره انداخته است، گفت: تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه تاثیری تثبیت روند فعلی خشکی و بازگرداندن آن نداشته است.

به گزارش ایسکانیوز، روح‌الله حضرت‌پور در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 13 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه همزمان با بحران کم آبی، گرامایش زمین و نابودی گونه‌های ارزشمند حیاتی، "سَر ایران" آذربایجان عزیز، با تلخی و شوربختی مضاعفی مواجه شده است، گفت: سخن از نگین آبی 700 میلیون ساله فلات ایران است و همچنان که می‌بینند این روزها به پهنه‌ای پررنگ و شورآبه‌ای رو به احتضار بدل شده است و حیات خود و تمامی هم‌زیستان پیرامونش را یک جا به مرحله نیستی و نابودی می‌کشاند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز به‌عنوان خادم این ملت -به نمایندگی از افرادی که تنها مامن و پناهگاه‌شان شبکه‌های اجتماعی است و طوفان فریادشان تا آن سوی مرزهای جغرافیایی را در نوردیده- اینجا ایستاده‌ام تا خانه ملت را متوجه بحران بزرگی کنم که جان و مال بیش از 12میلیون انسان را به مخاطره انداخته است.

وی خطاب به رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، رئیس مجلس و دیگر مسئولان ارشد نظام، گفت: آنچه که شما در آمار و ارغام روی میز خود می‌بینید با آنچه که ساکنان اطراف بزرگترین کانون کویرزایی کشور در حال لمس و تنفس با همه وجود هستند؛ تفاوت دارد.

حضرت پور تاکید کرد: از زمان آغاز "کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه" که کار و وظیفه اصلیش "تثبیت روند فعلی خشکی و بازگرداندن دریاچیه ارومیه" بوده تاکنون نه‌تنها در این مهم توفیقی حاصل نشده، بلکه حال و روز امروز آن نشان می‌دهد، به لحاظ تراز، وسعت و آب‌های ورودی در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار گرفته است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اضافه کرد: مسئولان مربوطه چگونه از تثبیت روند خشک شدن دریاچه ارومیه سخن می‌گویند درحالی که وسعت آن از دو هزار 517 کیلومتر مربع در تیرماه سال 95 به دو هزار 288 کیلومتر مربع در تیرماه امسال رسیده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: چگونه از کنترل تبدیل آب و کاهش طبیعی 7 سانتی متری سطح آب دریاچه ارومیه در فصل گرما سخن گفته می‌شود در حالی که اکنون که فصل گرما در منطقه آغاز شده، سطح آب دریاچه 20 سانتی‌متر تبخیر را نشان می‌دهد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه با ادامه روند تبخیر و کاهش تراز وسعت دریاچه ارومیه تردید نکنید در اواخر مردادماه با کاهش 50 سانتی‌متری سطح آب رو به رو خواهیم بود، افزود: این به معنی آغاز چالشی به نام بمب 8 میلیارد تُنی نمک و رسوبات نمکی و همراه شدن آنها با بادهای موسمی و مدیترانه‌ای که حیات انسان و گونه‌های زیستی و گیاهی استان‌های پیرامونی را به کام مرگ خواهند کشاند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز از این تریبون صدای فریاد شما را از این وقایع به گوش آن‌هایی که نمی‌شنوند برسانم.

302

کد خبر: 803523

وب گردی

وب گردی