افزایش متقاضیان آزمون سراسری/ سال 81 بیشترین متقاضی کنکور را داشت

بعد از 14 سال روند کاهشی تعداد متقاضیان آزمون سراسری، امسال تعداد ثبت نام کنندگان کنکور افزایش یافت. البته این افزایش همچنان فاصله قابل توجهی نسبت به آمار شرکت کنندگان در سال های 80،79 و 81 دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کاهش و افزایش داوطلبان آزمون سراسری که به نوعی تعداد متقاضیان تحصیل در مقاطع آموزش عالی را نشان می دهد یکی از مسائلی است که در چند سال گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفته و برای دانشگاه ها حائز اهمیت است.

به گفته مشاور سازمان سنجش از سال 81 به بعد تعداد داوطلبان آزمون سراسری رو به کاهش بوده است، این موضوع دلایل متعددی دارد که یکی از آن علت ها، کاهش جمعیت جوان کشور است. به نوعی می توان گفت، متولدین اواخر دهه 50 و کل دهه 60 بسیار بیشتر از متولدین دهه 70 است.

طبق آمارهای سازمان سنجش آموزش کشور تعداد متقاضیان شرکت آزمون سراسری 96 نسبت به سال گذشته 7.5 درصد افزایش داشته است. سال گذشته 860هزار و 109 نفر در کنکور شرکت کردند و امسال 929هزار و 791 نفر.

آمار شرکت کنندگان در آزمون سراسری در 8سال گذشته

طلسم 14ساله کاهش متقاضیان کنکور شکسته شد

دکتر حسین توکلی، مشاور سازمان سنجش آموزش کشور در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره افزایش تعداد داوطلبان آزمون سراسری 96 نسبت به سال 95 گفت: اولین آزمون سراسری بعد از انقلاب فرهنگی در سال 61 برگزار شد که تا سال 81 هر سال تعداد داوطلبان کنکور به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می کرد.

او با اشاره به اینکه بیشترین تعداد داوطلبان کنکور مربوط به سال 1381 است، گفت: آزمون سال 81 برای حدود یک میلیون و 800هزار نفر برگزار شد که آمار واقعی آن نزدیک به یک میلیون و 600هزار نفر بود. از سال 81 به بعد تعداد داوطلبان کاهش یافت که به ترتیب سال 1382 حدود 5هزار داوطلب و سال 83 حدود 13هزار داوطلب از تعداد متقاضیان آزمون سراسری کاسته شد.

توکلی افزود: این کاهش تا حدود 3سال ادامه پیدا کرد و باز تعداد داوطلبان آزمون سراسری رو به افزایش رفت که علت آن داوطلبان کاردانی به کارشناسی بودند که بعد از مدتی باز متقاضیان کم شدند.

مشاور سازمان سنجش به ادغام آزمون دانشگاه آزاد اسلامی با کنکور سراسری اشاره کرد و گفت: بعد از یکی شدن آزمون ها آمارها تغییر کرد. در 4 سال اخیر تعداد متقاضیان آزمون سراسری کاهش پیدا کرد اما نکته جالب توجه این است که تعداد داوطلبان کنکور 96 نسبت به این چهار سال و سال گذشته افزایش داشته است.

او با بیان اینکه تعداد 69هزار و 771 داوطلب بیشتر از کنکور 95 در آزمون سراسری 96 شرکت خواهند کرد، گفت: با توجه به امکاناتی که برای ادامه تحصیل وجود دارد، پیش بینی می شود متقاضیان تحصیل نیز افزایش پیدا کنند. البته علت افزایش داوطلبان نسبت به سال گذشته در حال حاضر مشخص نمی شود بلکه بعد از برگزاری آزمون سراسری و آمار دقیق شرکت کنندگان در این آزمون می توان دلایل افزایش را بررسی کرد.

توکلی به خبرنگار ایسکانیوز، گفت: به طور کلی باتوجه به ظرفیتی که برای پذیرش دانشجو در ایران وجود دارد و فعالیت دانشگاه هایی مانند دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه جامع علمی و کاربردی و دانشگاه فرهنگیان و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی همچنان برخی از ظرفیت ها در بعضی رشته ها خالی می ماند. البته برخی از این ظرفیت ها بدون کنکور و با توجه به سوابق تحصیلی تکمیل می شود که باید آمار آنها را نیز در نظر گرفت.

مشاور سازمان سنجش آموزش کشور افزود: تکمیل شدن ظرفیت رشته ها به عوامل بسیاری از جمله مکان ارائه آن رشته، نوع دانشگاه و تعداد متقاضیان آنها بستگی دارد اما با این وجود پیش بینی می شود مانند سال های گذشته برخی از ظرفیت ها همچنان خالی بماند.

204/200

کد خبر: 803553

وب گردی

وب گردی