ایسکانیوز: با وجود آن که دولت سوریه، نسبت به حمله جنگنده‌های آمریکا و دیگر دولت‌های عضو «ائتلاف جنگ علیه داعش» به خاک سوریه هشدار داده است، منابع منطقه‌ای از همکاری اطلاعاتی دولت دمشق و واشنگتن برای هدف قرار دادن مواضع داعش در خاک سوریه خبر می‌دهند.


وب‌سایت «دبکا فایل» که به منابع نظامی و امنیتی اسرائیل نزدیک است، مدعی شده است که نمایندگان امنیتی دولت‌های سوریه و آمریکا در چندین نوبت با یکدیگر دیدار کرده و درباره چگونگی حمله به مواضع داعش در خاک سوریه مذاکره کرده‌اند.


بنا به گزارش این وب‌سایت، آخرین دیدار دو طرف لحظاتی پیش از سخنرانی نیمه شب 10 سپتامبر (19 شهریور) باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا انجام شده است. در این سخنرانی، اوباما برنامه آمریکا برای حمله گسترده به مواضع داعش در عراق و سوریه را اعلام کرد.


این گزارش افزوده است که «افسران سوریه به دستور بشار اسد در مرکز یکی از کشورهای شیخ‌نشین خلیج [فارس] – احتمالا مسقط عمان- با افسران آمریکایی دیدار کرده و برای حمله گسترده آمریکا به مواضع داعش برنامه‌ریزی کرده‌اند.»


به نوشته دبکا فایل با وجود آن که موقعیت جغرافیایی شرق و شمال شرق سوریه به گونه‌ای است که خلبانان جنگنده‌های آمریکا کار آسان‌تری برای حمله به مواضع داعش در این کشور به نسبت عراق دارند اما چون داعش قدرت عمل بیشتری در سوریه دارد آمریکا برای شناخت دقیق مشخصات مواضع داعش با سوریه همکاری می‌کند.


از سوی دیگر شبکه «المنار» لبنان خبر داده است که در دو هفته گذشته بیش از یک تماس میان سوریه و آمریکا در رابطه با چگونگی مبارزه با داعش انجام شده است و برخی از منابع آگاه غربی در این باره گفته‌اند که آمریکا و سوریه دو کانال ارتباطی از طریق عراق و روسیه راه‌اندازی کرده‌اند و از این راه‌ اطلاعات پایگاه‌های داعش و نیروهای آن به دست آمریکا می‌رسد.


با وجود همه این‌ها، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در پایان سفر خاورمیانه‌ای خود برای تشکیل یک ائتلاف علیه داعش، بدون اشاره به اخبار مربوط به همکاری اطلاعاتی  میان دمشق و واشنگتن، «هرگونه همکاری میان نیروی هوایی دو دولت» را رد کرد و از نظامیان سوریه خواست به هنگام بمباران مواضع داعش مداخله کنند و از صحنه نبرد دور باشند.

کد خبر: 80362

وب گردی

وب گردی