دیدار احتمالی پادشاهان مراکش و عربستان برای عبور از سردی روابط

انتظار می‌رود پادشاه مراکش در شهر طنجه میزبان همتای عربستانی خود جهت تقویت روابط دو کشور باشد.

به گزارش ایسکانیوز، مراکش ترجیح داد از تلاش‌های میانجی‌گرایانه خود در بحران موجود در منطقه خلیج فارس میان قطر و چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر (عضو خارج از منطقه) بکاهد.

انتظار می‌رود محمد ششم، پادشاه مراکش ظرف چند روز آتی در شهر طنجه در این کشور میزبان سلمان بن عبد العزیز، همتای عربستانی باشد و دیداری جهت تقویت روابط رباط-ریاض میان دو طرف انجام شود. روابط دو کشور مراکش و عربستان به دلیل موضعگیری‌های اخیر رباط نسبت به بحران منطقه خلیج فارس به سردی گراییده است.

رباط در این بحران فعالیت‌های میانجی‌گرایانه‌ای را آغاز کرد اما عربستان و امارات این اقدامات را به حاشیه راندند چرا که تمایلی به پیوستن رباط به صف کشورهای حامی دوحه و اتخاذ موضعگیری‌هایی همانند موضعگیری‌های امان نداشتند، مراکش نیز با توجه به این موضعگیری عربستان، امارات و بحرین از موضعگیری خود دست کشیده و قطر را نیز مورد هجمه قرار نداد.

دلایل متعددی برای این تغییر رویکرد مراکش وجود دارد که از جمله آنها عدم تمایل این کشور به وارد شدن در درگیری است که احتمال دارد به برخورد نظامی کشیده شود و این در شرایطی است که مراکش به تازگی از جنگ علیه یمن عقب نشینی کرده است، همچنین رباط نمی‌خواهد درگیر مشکلات و مسایل منطقه خاورمیانه شود و نمی‌خواهد که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تعهدات خود در حمایت مالی از اقتصاد مراکش را متوقف کنند.

در پی موضعگیری‌های سابق مراکش نسبت به بحران فعلی منطقه خلیج فارس شاهد رکود چشمگیری در روابط این کشور با عربستان و امارات بودیم.

احتمالا پادشاه عربستان طی چند روز آتی برای سپری کردن تعطیلات تابستانی خود به شهر طنجه، محل اقامت پادشاه مراکش سفر کند و در این سفر دیداری با پادشاه مراکش نیز داشته باشد.

منبع: ایسنا

303

کد خبر: 803739

وب گردی

وب گردی