همایش بین‌المللی «ایالات‌ متحده، حقوق بشر و گفتمان سلطه» در دانشگاه تهران برگزار شد

همایش بین‌المللی یک‌روزه «ایالات‌ متحده، حقوق بشر و گفتمان سلطه» به مناسبت «هفته حقوق بشر آمریکایی» در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، همایش بین‌المللی یک‌روزه «ایالات‌ متحده، حقوق بشر و گفتمان سلطه» به مناسبت «هفته حقوق بشر آمریکایی» با حضور صاحب‌نظران ایرانی و خارجی با همت مرکز تحقیقات سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی دانشگاه تهران و با همکاری دانشکده مطالعات جهان، انجمن ایرانی مطالعات جهان و مؤسسه اسلامی حقوق بشر لندن روز یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

در ابتدای این همایش دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان، با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش و تاریخی خواندن آن به مقایسه وضعیت حقوق بشر در گذشته و حال پرداخت و گفت: «امروزه در دنیای خشن‌تر و پرتهدیدتری زندگی می‌کنیم و به لحاظ جهانی، مردم در معرض فشارهای جدی تری از طرف عوامل انسانی هستند. منشأ این سختی‌های جامعه بشری، سیاست انسان سلطه‌طلب است. از اساسی‌ترین حقوق بشر، حق زندگی، حق آرامش و کیفیت بالای زندگی است و هر اقدامی که این حقوق را از انسان سلب کند، ضد بشری است».

دکتر عاملی افزود: منشأ تضادهای بین‌المللی در جهان سیاست «همه‌چیز برای من» است و این سیاست به‌صورت «با ما یا بر ما» و یا به‌صورت استثنا گرایی آمریکایی ظهور پیدا می‌کند. این استثنا گرایی آمریکایی مربوط به ملت آمریکا نیست، بلکه به‌نظام سلطه این کشور بر می‌گردد.

وی تصریح کرد: جنگ و فضای سلطه تمام استانداردهای مربوط به حقیقت و زندگی را نسبی کرده است، بدین‌سان که حقوق بشر آنان، اینگونه است که به عراق حمله می‌کنند و قریب ۶۰۰ هزار کودک تحت تأثیر تحریم دارو در عراق را از بین می‌برند یا ایران را که خود برایند حکومت مردم سالار است و بیش از ده‌ها انتخابات در آن برگزار شده است را، محور شرارت می‌خوانند. لذا با وجود حمله داعش به مجلس شورای اسلامی که نماد مردم سالاری ایرانی است، آمریکا ایران را تروریسم می‌خواند.

دکتر عاملی همچنین به نقض فرهنگی و اجتماعی حقوق انسان‌ها توسط آمریکا اشاره کرد و گفت: ملت‌ها دوست دارند در فرهنگ خودشان زندگی کنند اینکه یک مدل فرهنگی را به دیگران تحمیل کنیم نقض فراگیر فرهنگی حقوق بشر است. تحریم یک ابزار ضد حقوق بشر است چراکه این ملت‌ها هستند که هزینه تحریم را می‌پردازند نه دولت‌ها.

وی خاطرنشان کرد: در درجه اول صحبت از حقوق بشر کاملاً با جنگ ناسازگاری دارد و نمی‌توان برای توسعه حقوق بشر از جنگ استفاده کرد. در درجه بعد، وظیفه بسیاری از نهادهای بین‌المللی همچون سازمان ملل و بانک جهانی، تأمین سلطه آمریکا نیست که متأسفانه اکنونی به نظر می‌رسد که وظیفه آنهاست. سومین مورد، نقض جهانی حقوق بشر از طریق مداخلات نظامی آمریکا در جهان و حس تولی گری آمریکا در مقابل سایر کشورهاست. چهارمین مورد نقض حقوق بشر توسط ایالات متحده، نقض فرهنگی و اجتماعی حقوق بشر از طریق تحمیل مدل سیاسی و فرهنگی مطلوب خود به جهان است.

رئیس دانشکده مطالعات، در ادامه به خطرات داعش برای دنیا اشاره کرد و گفت: تلاش ایران برای از بین بردن داعش، راهبردی‌ترین تلاش برای ایجاد امنیت در اروپا و امریکاست و هیچ کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران در از بین بردن بنیادین داعش موفق نبوده است. باوجود اینکه ایران بالاترین هزینه را برای از بین بردن داعش و منابع اصلی ترور در دنیا کرده است اما همچنان به‌عنوان کشوری که محل خطرزایی برای آمریکاست، تلقی می‌شود.

دکتر عاملی در پایان گفت: ایران گرفتار یک تصویر غلط است که بر مبنای همین تصویر غلط رفتارهای غلط علیه ما صورت می‌گیرد و باید راهی برای مقابله با آن در نظر گرفت. برای اینکه حقوق بشر واقعی و فراگیر در جهان تأمین شود، باید تفکر سلطه و نفرت از جهان برداشته شود.

201

کد خبر: 803748

وب گردی

وب گردی