رونمایی از مجموعه اهدایی آیت الله محمدی گیلانی به دانشگاه تهران

مراسم رونمایی از مجموعه اهدایی آیت الله محمد محمدی گیلانی به دانشگاه تهران، ۱۳ تیر ۱۳۹۶ در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، ضمن تشکر از خانواده آیت الله محمدی گیلانی برای اجرای وصیت این اندیشمند و اهدای کتاب‌ها به کتابخانه دانشگاه تهران گفت: «برای دانشگاه تهران بسیار امر ارزشمندی است، هم کتابخانه دانشگاه توسعه پیدا می‌کند وهم به همراه این کتاب‌ها یک تفکر در دانشگاه مطرح و بخشی از یک تاریخ به دانشگاه تهران ارائه می‌شود».

وی خاطر نشان کرد: «تفاوت چنین کتابخانه‌های اهدایی با کتاب‌هایی که به صورت مجزا خریداری می‌شود تعلق این مجموعه به یک فرد، تفکر و تاریخ کشور است. اگر ما به تاریخ متفکرین و دانشمندان ایران در عصر معاصر بخواهیم بپردازیم کافی است به کتابخانه دانشگاه تهران مراجعه و این مجموعه‌ها را کنار یکدیگر قرار دهیم».

دکتر نیلی احمدآبادی، با اشاره به اینکه کتابخانه دانشگاه تهران جزو معتبرترین و بزرگ‌ترین کتابخانه‌های کشور است، حضور محققان و دانشمندان در کنار کتابخانهدانشگاه تهران را عمده تفاوت آن با سایر کتابخانه‌ها برشمرد.

وی افزود: «کتابخانه دانشگاه تهران نیز به تنهایی ارزش ویژه‌ای دارد و مکانی است برای بازدید هیأت‌های خارجی، بخش نسخ خطی و ترمیم نسخ خطی از مزیت‌های اینکتابخانه است که می‌توان گفت در خاور میانه وضعیت و موقعیت ویژه‌ای دارد».

دکتر نیلی احمد آبادی با تأکید بر سنت حسنه وقف گفت: «دانشگاه تهران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات کشور افتخار این را دارد که واقفین متعددی اموال، اشیا و آثار مادی و معنوی خود را به دانشگاه تهران اهدا کنند، و این کار خیر به ارزش و امکانات دانشگاه می‌افزاید و باعث توسعه سنت حسنه در بین جوانان می‌شود».

رئیس دانشگاه تهران با عنوان اینکه یکی از عوامل توسعه در دانشگاه‌های معتبر دنیا پیشرو بودن در سنت وقف است و دانشگاه یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای انجام این امر است، گفت: «تقویت سنت وقف و اینکه در کجا باید صورت بگیرد که نتیجه بهتری داشته باشد موضوعی است که باید مورد بررسی متفکران و علمای اسلام قرار بگیرد».

وی با اشاره به فرموده حضرت امام (ره) که آینده کشور متأثر از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها است، تصریح کرد: «دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای وقف است و سرمایه گذاری در این زمینه باعث تضمین بیشتر آینده کشوراست. برای توسعه این سنت در دانشگاه تهران و اطمینان به واقفین در جهت انجام نیت خیر آن‌ها بنیاد حامیانواقفین و خیرین ایجاد شده تا به شکل سازمان یافته‌تری این امر پیگیری شود».

رئیس دانشگاه تهران با اظهار اینکه کتابخانه دانشگاه تهران جزو بزرگ‌ترین کتابخانه‌ها است افزود: «ما با کتابخانه‌های دنیا فاصله زیادی داریم، اگر چه فضای مجازی و الکترونیکی امروزه توسعه یافته است اما کتاب به ویژه در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است».

وی با اشاره به کمبود فضای کتابخانه مرکزی، شهر دانش را یک فرصت ویژه برای کشور توصیف کرد که منجر به یک تحول اساسی در دانشگاه تهران و شهر تهران می‌شود.

دکتر نیلی احمدآبادی گفت: «این طرح، شهر تهران را به سمت یک عصر جدید و توسعه پایدار و پیشرفت رهنمون می‌کند. مباحث مختلفی در کارآفرینی، ارتباط و نقش دانشگاه در جامعه و پروژه توسعه دانشگاه تهران و هم چنین طرح توسعه فضای فیزیکی کتابخانه مرکزی برای رفع نیازهای آینده دانشگاه در این طرح در نظر گرفته شده است».

محمد دهدشتی، معاون فنی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران، درباره نحوه انتخاب کتاب‌ها و با اشاره به اینکه در کتابخانه شخصی آیت الله محمدی گیلانی کتاب‌ها بر اساس آگاهی و اندیشه جمع‌آوری شده است، گفت: «آیت الله محمدی گیلانی نگاه وسیعی به حیطه فقه، فلسفه و تاریخ داشته و با یک دید جامع بسیار فراتر از نگاه شیعی و حوزوی مرسوم انتخاب کتاب‌ها صورت گرفته است».

معاون فنی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران، با اظهار اینکه ما هر ماه یک پیشنهاد برای اهدای کتاب به کتابخانه مرکزی داریم و سال‌هاست به دلیل کمبود فضای کتابخانه نمی‌توانیم پذیرای آن‌ها باشیم، افزود: «مجموعه کتاب‌های آیت الله محمدی گیلانی ۹ هزار عنوان بود، که به دلیل نبودن فضای کافی در کتابخانه مرکزی ۳ هزار عنوان کتاب انتخاب و به کتابخانه دانشگاه تهران منتقل شد».

دهدشتی در ادامه گفت: «سه نسخه خطی، تمامی کتاب‌های چاپ سنگی درباره موضوعات مختلف و نشریات جزو کتاب‌های منتخب هستند. هم‌چنین مابقی کتاب‌ها از مجموعه‌ای انتخاب شده که نشان دهنده روحیات علمی و تحقیقاتی و دربرگیرنده دیدگاه‌های فلسفی، فکری، قضائی و جهان‌بینی آیت الله محمدی گیلانی است که کتاب‌های معروف فقه شیعی، اسلامی در زمینه‌های مختلف، عرفانی، فلسفی و سایر عناوین به این مهم دلالت دارند».

در این مراسم که با حضور، دکتر محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران، دکتر سید احمدرضا خضری، مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، خانواده آیت الله محمدی گیلانی، رئیس کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه تهران برگزار شد، دکتر مفتح، نماینده مجلس شورای اسلامی از طرف خانواده آیت الله محمدی گیلانی و دکتر حسن ابراهیمی، معاون پژوهشی دانشکده الهیات و معارف اسلامی، به عنوان شاگرد آیت الله محمدی گیلانی به بیان ارزش‌های اخلاقی و علمی این اندیشمند پرداختند.

201

کد خبر: 803752

وب گردی

وب گردی