توسعه یک بانداژ "نورانی" برای نظارت بر زخم

محققان سوئیسی موفق به توسعه یک بانداژ نورانی مخصوص زخم شدند که به پرستاران اجازه می‌دهد تا بر روند بهبود زخم نظارت داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز، زخم‌های باز باید به صورت مرتب بررسی شوند و پانسمان شدن آنها، اغلب خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.

این فناوری که "فلوسیتکس"Flusitex)) نام دارد، یکماده حساس به فلورسانس در بانداژ پزشکی است و توسط یک گروه از دانشمندان گروه تحقیقاتی سوئیس EMPA، ETH Zurich، CSEM و بیمارستان دانشگاه زوریخ توسعه یافته است.

هنگامی که زخم به طور طبیعی بهبود می‌یابد، pH مایعات آن قبل از رسیدن به 5 یا 6 ابتدا به 8 افزایش می‌یابد، اما اگر مزمن شود، pH بین 7 تا 8 نوسان پیدا می‌کند.

این باند شامل مولکول‌های سفارشی متشکل از بنزالکنیم کلرید و پیرانین است. این بانداژ هنگامی که در معرض سطوح pHحدود 7.5 قرار می‌گیرد، شروع به درخشیدن می‌کند. پزشکان برای دیدن این درخشش فقط به تاباندن نور ماوراء بنفش بر روی بانداژ نیاز دارند.

بنابراین وقتی روند طبیعی بهبودی آغاز می‌شود، می‌توان استفاده از این بانداژ را متوقف کرد.

این بانداژ دارای یک مزیت جانبی است آن هم اینکه، کلرید بنزالکنیم در باند باکتری‌های مضر را از بین می‌برد.

محققان امیدوارند روزی بتوانند فلورسنس را فقط با استفاده از یک دوربین و برنامه گوشی هوشمند بخوانند. به اعتقاد آنها این کار به طور بالقوه اجازه می‌دهد که بیماران از روند بهبود زخمهای خود آگاه شوند.

این محققان در حال حاضر به دنبال یافتن شریک در جهت تجاری سازی این فناوری جدید هستند.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 803757

وب گردی

وب گردی