الهام از چشم زنبور برای ساخت دوربین‌های بهتر

تیمی از دانشمندان استرالیایی راز توانایی زنبورها برای شناسایی رنگ‌ها در شرایط نوری مختلف را آشکار کردند.

به گزارش ایسکانیوز، شیوه تفسیر رنگ توسط چشم زنبورها تحت شرایط نوری مختلف می‌تواند به ساخت پردازشگرهای تصویری دقیق‌تر در دوربین‌ها، ربات‌ها و پهپادها بینجامد.

برای زنبورها موضوع ثبات رنگ(color constancy) اهمیت حیاتی دارد زیرا این حشرات به خاطر کندوهایشان باید بتوانند رنگ گل مورد هدف را تحت هر نوع شرایط نوری چه در جنگل تاریک و چه هنگام غروب یا صبح زود شناسایی کنند.

تیم تحقیقاتی در استرالیا دریافت چنین موضوعی به این دلیل است که سه چشم اضافی بر روی سر زنبور موسوم به ocelli وجود دارند. نقش این چشمان اضافی تا پیش از این به طور کامل درک نشده بود اما دانشمندان دریافته‌اند هر ocelli حاوی دو گیرنده نوری رو به بالاست که قادرند رنگ نور مبهم را به طور دقیق ارزیابی کنند. این امر به زنبورها امکان شناسایی بهتر رنگ واقعی یک شی یا گل مورد هدف را در شرایط نوری مختلف می‌دهد.

تیم علمی مدل ریاضی جدیدی ارائه داده که نشان می‌دهد چنانچه ocelli بر روی دو طول موج خاص یعنی نور آبی و نور ماورابنفش تمرکز کند، زنبورها می‌توانند اکثر سطوح نوری را که در محیط با آن مواجه می‌شوند، پوشش دهند.

این تحقیق راهکاری ساده و هوشمندانه را جهت دستیابی به ثبات رنگ در سیستم‌های پهپاد، رباتیک و دوربین ارائه می‌دهد. محققان بر این باورند با وارد کردن دو حسگر کوچک رو به آسمان در یک دوربین جهت ضبط رنگ نور مبهم، رنگ واقعی یک شی را می‌توان در اکثر شرایط نوری شناسایی کرد.

جزئیات این خبر در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 803758

وب گردی

وب گردی