لاکهید مارتین به دنبال ارائه نسخه هایپرسونیک یک هواپیمای جاسوسی

شرکت لاکهید مارتین به دنبال ارائه نخستین دموی نسخه هایپرسونیک و به‌ روز شده هواپیمای جاسوسیMach 3 SR-71 Blackbird است که مدت‌ها از بازنشستگی آن می‌گذرد.

به گزارش ایسکانیوز، این شرکت از اوایل دهه 2000 بر روی این پروژه کار کرده اما به تازگی اعلام کرده سرعت پیشرفت آن افزایش یافته است.

به ادعای مقامات لاکهید مارتین، نسخه به‌روز شده هواپیمای هایپرسونیک SR-72 خواهد بود که سامانه‌ای ضربتی و شناسایی اهداف مورد نظر با سرعتی بیش از 6 ماخ خواهد بود.

فناوری‌های هایپرسونیک شامل سیستم پیشرانش دورانی ترکیبی‌اند که یک موتور موشک و یک موتور جت سوپرسونیک را با یکدیگر ترکیب می‌کنند و به حدی از لحاظ علمی پیشرفت کرده‌اند که امکان آغاز پروژه طراحی‌شده SR-72 وجود دارد.

سامانه هوایی Mach 3 SR-71 Blackbird زمانی سریع‌ترین و بلندپروازترین هواپیمای سرنشین‌دار به شمار می‌آمد و در تاریخ 28 ژوئیه سال 1976 رکورد ارتفاع مطلق دنیا را شکست و به ارتفاع 85 هزار و 69 پایی (25.93 کیلومتر) رسید.

سامانه هوایی Mach 3 SR-71 Blackbird

در همین روز، یک هواپیمای دیگر از همین مجموعه با سرعت 2 هزار و 193 مایل در ساعت رکورد سرعت شکست و این رکورد هنوز هم پابرجاست. این هواپیما به حدی سریع بود که قادر بود از موشک‌های زمین به هوا جلو بزند و به لبه فضا یعنی ارتفاع 85 هزار پایی (25.91 کیلومتر) برسد.

پرواز این هواپیما در ارتفاع بیش از 80 هزار پایی بدین معنا بود که خدمه قادر به استفاده از ماسک‌های استاندارد نبودند چون این ماسک‌ها در ارتفاع بیش از 43 هزار پا اکسیژن کافی ارائه نمی‌دهند بنابراین لباس‌های فشرده‌شده محافظتی ویژه تولید شدند. پوست تیتانیومی این هواپیما قادر به تحمل دماهای 482 درجه سانتی‌گراد بود.

32 مورد از این هواپیماها از سال 1964 تا 1999 فعال بودند و 12 مورد از آنها در سوانح هوایی از بین رفتند اما هیچ کدام توسط دشمن از بین نرفتند. اواخر سال 1957 به درخواست دولت آمریکا لاکهید مارتین سامانه هوایی Mach 3 SR-71 Blackbird را ساخت.

سامانه هوایی Mach 3 SR-71 Blackbird

قرار است نسخه هایپرسونیک و جدید SR-72 به عنوان یک سامانه بدون سرنشین به کار رود و با سرعت 6 ماخ یا شش برابر سرعت صوت حرکت خواهد کرد. در این سرعت، هواپیما به قدری سریع خواهد بود که هواپیمای دشمن زمانی برای واکنش نشان دادن یا مخفی شدن نخواهد داشت.

لاکهید مارتین تصویری هنری از این سامانه را بر روی وبسایت خود قرار داده و این هواپیما برای ماموریت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی و ضربتی طراحی شده است.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 803765

وب گردی

وب گردی