وزیران علوم ایران و گرجستان برای افزایش همکاری های علمی و فناوری توافق کردند

دکتر محمد فرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و الکساندر جه جه لاوا معاون نخست وزیر و وزیر آموزش و علوم گرجستان در تفلیس برای گسترش همکاری های دو کشور در حوزه های مرتبط توافق کردند.

به گزارش ایسکانیوز، در این دیدار دکترفرهادی با اشاره به قدمت روابط تاریخی و فرهنگی میان دو کشور ایران و گرجستان اظهار داشت: اشتراکات عمبق فرهنگی و تاریخی دو کشور، ظرفیت های عظیمی را برای توسعه روابط ایران و گرجستان فراهم آورده است.

وی با اشاره به پیشینه فعالیت کرسی های زبان فارسی در گرجستان و ایرانشناسان برجسته گرجی، تاکید کرد: تهران آمادگی خود را برای گسترش همکاری های علمی و دانشگاهی از جمله بین مراکز دانشی و پژوهشی اعلام می کند.

وی ادامه داد: توانمندی های علمی و دانشگاهی جمهوری اسلامی از جمله جایگاه های برتر دانشگاه ها در رتبه بندی جهانی، طرح مشترک پژوهشی استادان ایرانی با همتایان خارجی و وجود کرسی های زبان های فارسی در خارج زمینه ساز همکاری بیشتر و کارآمد بین دو کشور است.

وزیر علوم کشورمان همچنین از اعطای ۱۵ بورس تحصیلی به دانشجویان گرجستانی خبر داد و گفت: تبادل دانشجو و استاد و توسعه مطالعات ایران از دیگر پیشنهادهای تهران برای گسترش مناسبات علمی با تفلیس است.

بر اساس این گزارش معاون نخست وزیر گرجستان نیز در این مذاکرات که روز چهارشنبه با حضور سیدجواد قوام شهیدی سفیرجمهوری اسلامی ایران در این کشور برگزار شد، گفت: مناسبات تاریخی و فرهنگی دو کشور و همچنین پیوندهای کهن، پایه های پایداری را برای افزایش هر چه بیشتر همکاری های فراگیر بین تهران و تفلیس در حوزه های مختلف از جمله علمی و دانشگاهی فراهم کرده است.

وی ادامه داد: بی تردید همکاری های علمی و آموزشی نقش و جایگاه ویژه ای در گسترش روابط دو کشور داشته و در آینده نیز خواهد داشت.

جه جه لاوا گفت: تبادل دانشجو، جذب دانشجویان ایرانی، اجرای برنامه های مشترک در مقطع تحصیلات تکمیلی و همکاری در دوره های توسعه مطالعات ایرانشناسی با موضوع های مهم از جمله برنامه های تفلیس برای گسترش همکاری ها با تهران در حوزه های علمی و دانشگاهی است.

زمینه های ایجاد و گسترش روابط بین مراکز و پارک های علمی و فناوری، راه اندازی دوره های مشترک دانشگاهی و اجرای پروژه ها با همکاری یکی از دانشگاههای ایران و گرجستان نیز از جمله موضوع های نشست دکتر فرهادی با جه جه لاوا همتای گرجی بود.

همچنین وزیر علوم در ادامه سفر به گرجستان از دانشگاه دولتی ایوانه جاواخیشیولی نخسنین دانشگاه منطقه قفقاز بازدید و در زمینه های همکاری بیشتر علمی و فناوری با مسئولان این دانشگاه مذاکره کرد.

گفتنی است وزیر علوم کشورمان که عصر سه شنبه وارد گرجستان شده است، فردا نیز برای انجام مذاکرات با مقام های ارمنستان وارد این کشور می شود.

200/202

کد خبر: 803846

وب گردی

وب گردی