شاخص‌های تولید علم  بر مبنای تولید فناورانه و صنعتی است

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) شاخص‌های تولید علم را بر مبنای تولید فناورانه، نوآورانه و صنعتی دانست و بر ضرورت توجه به این موارد تاکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدجواد دهقانی در هفتمین نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری منطقه یک کشور گفت: کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان، بهینه سازی عملکرد و ساختار نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور، تحقق دانشگاه های اسلامی مبتنی بر مبانی و ارزش های اسلامی، افزایش درک اجتماعی از توسعه علم و فناوری، افزایش اثربخشی اقتصادی دانشگاه ها و تحول در تعاملات دانشگاه‌ها، همگی از محورهای اصلی سیاست های کلان علم و فناوری کشور به شمار می رود.

او معیارهای چهارگانه سنجش سیاست های کلان علم و فناوری را مرجعیت علمی و فناوری، میزان اثرگذاری اقتصادی، دیپلماسی علمی و فناوری و تولید علم و فناوری دانست و گفت: این چهار معیار مستقل از یکدیگر نبوده و توسعه هر کدام بر دیگری اثرگذار است.

دهقانی تولید هوشمندانه و هدفمند علم را بسیار مهم ارزیابی کرد و بحث حوزه و جبهه‌های تحقیق را از شاخص‌های اصلی برای توسعه علمی کشور دانست.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC ) در این همایش گزارشی از بررسی وضعیت جایگاه علمی دانشگاه‌های منطقه یک کشور ارائه کرد.

او با اشاره به جایگاه علمی کشور گفت: کمیت مدارک علمی تولید شده کشور در چند سال اخیر در ISI از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ از ۲۹ هزار و ۳۳۷ مدرک به ۴۵ هزار و ۶۳۰ مدرک علمی رسیده است.

دهقانی ادامه داد: رشد کمیت علم در سال ۲۰۱۶ نسبت به ۲۰۱۵ در ISI نشان می‌دهد که ایران در رتبه اول قرار دارد و روسیه، لهستان، هند، چین و ترکیه در جایگاه‌های بعدی قرار هستند.

او در ادامه به رتبه بین‌المللی ایران در تولید علم در پایگاه بین‌المللی ISI اشاره کرد و گفت‌: کشورمان از رتبه ۲۱ در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۱۷ در سال ۲۰۱۶ رسیده است و هم‌اکنون در سال ۲۰۱۷ در رتبه ۱۶ قرار داریم.

دهقانی گفت: همچنین تعداد مقالات پراستناد کشور در پایگاه بین‌المللی ISI نشان می‌دهد از ۱۰۱ مقاله در سال ۲۰۱۲ به ۳۶۸ مقاله در سال ۲۰۱۶ رسیده‌ایم.

او متوسط درصد مدارک تولید شده در مجلات چارک اول ( Q 1) را ۲۰ درصد اعلام کرد و گفت: دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و تهران سه دانشگاه برتر در این حوزه هستند.

دهقانی همچنین درباره نسبت تعداد مقاله به هیئت علمی (بهره‌وری علمی) در ISI ادامه داد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف ودانشگاه علم و صنعت با ۷, ۳ درصد، ۳,۶ درصد و ۸, ۲ درصد سه دانشگاه برتر در این حوزه هستند.

او در خاتمه درباره پتانسیل‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: تعیین نقاط قوت و ضعف دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی در شاخص‌های مختلف علمی در سطح ملی و بین‌المللی طراحی و پیاده‌سازی نظام تحلیل مداوم وضعیت علمی دانشکده‌ها برای مقایسه دانشکده‌های یک دانشگاه با یکدیگر و سایر دانشکده‌های هدف و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای ارتقای اثرگذاری علمی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی در دستور کار این نهاد علمی است.

204

کد خبر: 803951

وب گردی

وب گردی