52 درصد خودکشی‌ها به روش حلق آویز کردن/جلوگیری از 5200 خودکشی درسال 95

رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت: در سال 95 اورژانس اجتماعی موفق به جلوگیری از 5225 مورد خودکشی از سه طریق فعالیت خط 123، خدمات سیار و مراکز مداخله در بحران شد.

به گزارش ایسکانیوز حسین اسد بیگی با اشاره به آنکه ممکن است در فضای مجازی شایعاتی در خصوص رتبه ایران در خودکشی در مقایسه با سایر کشورهای جهان مطرح شود، افزود: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال 2012 رتبه ایران در میان تمام کشورهای جهان در خصوص آمار خودکشی‌های کامل منجر به فوت 108 است؛ به این ترتیب ایران رتبه بالایی در این حوزه ندارد.

وی افزود: اورژانس اجتماعی در سال 95، در 5 هزار و 225 مورد خودکشی مداخله، خودکشی از طریق فعالیت خط 123، خدمات سیار و مراکز مداخله در بحران مداخله و از انجام خودکشی جلوگیری کرده است.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور ادامه داد: پزشکی قانونی معتبرترین مرجع در خصوص آمارهای خودکشی در کشور است. این در حالیست که اورژانس اجتماعی فقط در برخی از موارد خودکشی وارد عملیات می‌شود.

اسدبیگی در ادامه گفت: در میان پرونده‌های خودکشی که اورژانس اجتماعی در آنها مداخله می‌کند «پریدن از ارتفاع» به قصد خودکشی دارای بیشترین فراوانی است و بیشترین مورد اعزام خودروهای سیار اورژانس اجتماعی در ارتباط با خودکشی به این موضوع ارتباط دارد.

وی در ادامه با بیان آنکه بر اساس آمارهای پزشکی قانونی در سال 95، 52 درصد خودکشی‌ها به شیوه حلق آویز کردن بوده است گفت: اورژانس اجتماعی در این مورد از خودکشی مداخله خاصی ندارد مگر آنکه برای خانواده‌های آنان خدمات مددکاری و مشاوره ارائه کنیم.

به گفته وی در سال 94 بر اساس آمار پزشکی قانونی 4020 مورد خودکشی منجر به فوت در کشور رخ داده است.

آمار خودکشی در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان پایین‌تر است

محمدرضا قدیرزاده روانپزشک و مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان آنکه شیوه‌های خودکشی موفق با شیوه‌های خودکشی‌های ناموفق متفاوت است گفت: آن دسته از پرونده‌های مربوط به خودکشی که اورژانس اجتماعی در آنها مداخله می‌کند عمدتا مربوط به افرادی می‌شود که هنوز امید به زندگی دارند و یا حتی بیشتر تظاهر به خودکشی می‌کنند. این در حالیست که پرونده‌هایی که در ارتباط با خودکشی به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شوند (برای مثال 52 درصد خودکشی‌های سال 95 کشور به روش حلق آویز بوده‌اند) امکان مداخله برای آنها وجود ندارد و فرد تصمیم قطعی خود را گرفته بوده است.

قدیرزاده درباره آمار خودکشی‌ها نیز گفت: متاسفانه پررنگ کردن بحث خودکشی در رسانه‌ها اثرات سوئی دارد و باعث اشاعه آن می‌شود. سال گذشته در اردیبهشت ماه چندین خبر خودکشی منتشر شد و در همین ماه شاهد افزایش آمار خودکشی بودیم. به عنوان مثال در یکی از جنگل‌های یاسوج دو نفر خودکشی کرده و پس از انتشار این خبر دو نفر در شمال از این شیوه برای خودکشی تقلید کردند.

در سال گذشته 52 درصد خودکشی‌ها به شیوه حلق آویز، 17 درصد از طریق مسمومیت با سم و 7 درصد نیز به شیوه مسمومیت دارویی بوده است. همچنین به وسیله سلاح گرم و چهار درصد نیز به شیوه سقوط از بلندی خودکشی کرده‌اند

وی با بیان اینکه آمار خودکشی در کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان بسیار پایین‌تر است گفت: به نظرم باید نسبت به انتشار اخبار خودکشی در رسانه‌ها حساسیت‌های لازم صورت پذیرد.

به گزارش ایسنا چندی پیش قدیرزاده درباره آمار خودکشی در کشور گفته بود:« آمارها نشان می‌دهد که 25.2 درصد از افرادی که دست به خودکشی زده‌اند بین 30 تا 39 سال، 21.9 درصد بین 18 تا 24 سال و 15.9 درصد نیز بین 25 تا 29 سن داشته‌اند همچنین 7.5 درصد این افراد سن‌شان کمتر از 18 سال بود.

وی درباره شیوه‌های خودکشی نیز گفته بود: در سال گذشته 52 درصد خودکشی‌ها به شیوه حلق آویز، 17 درصد از طریق مسمومیت با سم و 7 درصد نیز به شیوه مسمومیت دارویی بوده است. همچنین به وسیله سلاح گرم و چهار درصد نیز به شیوه سقوط از بلندی خودکشی کرده‌اند.»

ایسنا

700

کد خبر: 804024

وب گردی

وب گردی