ملاقات سه جانبه رحمان-‌غنی‌‌-نواز شریف؛ کاسا هزار محور مذاکرات

روسای جمهور تاجیکستان، افغانستان و نخست وزیر پاکستان در دیداری، راه‌های گسترش همکاری‌های سه جانبه از جمله تسریع روند توسعه پروژه کاسا-1000 را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فارس، «امامعلی رحمان»، رئیس جمهور تاجیکستان، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان و «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان در یک نشست سه جانبه همکاری‌های گوناگون میان این کشورها از جمله مسائل مربوط به تسریع روند توسعه طرح انتقال انرژی آسیای مرکزی به آسیای جنوبی را بررسی کردند.

رئیس جمهور تاجیکستان در سخنانی آغاز اجرای پروژه منطقه‌ای کاسا هزار را دستاورد بزرگ و تاریخی عنوان کرد.

ضمن این نشست به تسریع روند اجرای پروژه کاسا هزار تاکید و از رهبران هیات‌های شرکت کننده دعوت به عمل آمد تا جهت اجرای بدون تاخیر این طرح به منظور پیوند طبیعی دولت ‌ای منطقه و تامین رشد پایدار اقتصادی و اجتماعی آنها اقدامات لازم و مفید را انجام دهند.

طرف‌ها همچنین پیرامون اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه احداث راه آهن جاده، توسعه ارتباطات هوایی و ارتباطات مخابراتی و تسریع روند امضا توافق نامه سه جانبه همکاری‌های تجاری و حمل و نقل بحث و تبادل نظر کردند.

در این نشست همچنین امکانات برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و ملاقات‌های تجاری و اقتصادی، کشاورزی و سرمایه گذاری میان سه کشور بررسی شد.

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در سخنانی پیشنهاد راه اندازی نمایشگاه محصولات کشاورزی و صنایع دستی سه کشور در ماه آکتبر سال جاری همزمان با برگزاری عید باستانی «مهرگان» در تاجیکستان را کرد.

در این نشست سه جانبه همچنین امکان تثبیت وضعیت نظامی و سیاسی در افغانستان، مبارزه مشترک با تروریسم، افراطگرایی و جنایت سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر مورد بحث و بررسی قرار دادند.

306

کد خبر: 804057

وب گردی

وب گردی