تهران-ایسکانیوز: یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در مورد نوع دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس بین المللی پاریس تردید هست.

اسماعیل فلاحت پیشه، کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که آیا ایران برای مقابله با داعش در سطح بین المللی تمایلی به همکاری با کشورهای غربی دارد، گفت: ایران معتقد است در آمریکا راهبرد مقابله با داعش شکل نگرفته و امریکایی های در برابر این گروه تروریستی موضع نگرفته اند و به دنبال شکل گیری نظمی هستند که حضور نظامی شان در عراق را استحکام بخشند.

او در ادامه افزود:  امریکا هایی ها این گروه را تقویت کردند و هنوز ارتباطاتی وجود دارد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه امریکایی ها از موضع اکراه، بحث همراهی ایران را مطرح می کنند، تاکید کرد: وضعیت امروز ایران برای مقابله با داعش، شبیه سال 2001 و 2003 در مورد افغانستان و عراق است.

به گفته این کارشناس مسائل بین الملل، آمریکا تلاش دارد بدون دریافت امتیازی ، حمایت ایران برای مقابله با داعش را جلب کند.

او در ادامه متذکر شد ایران قوی تر از سال های 2001 و 2003 است و دلیلی ندارد به تحقیر ها و تردیدها در مقابله با داعش برای همکاری با امریکا تن دهد.امریکایی ها در تلاشند با تغییرات لفظی حمایت ایران را جلب کنند و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در برنامه راهبردی امریکا  بازی نمی کند.

فلاحت پیشه در خصوص اثربخش بودن برگزاری کنفرانس بین المللی پاریس برای مقابله با داعش تاکید کرد که سلسله سازوکارهای سیاسی امنیتی که از 1990 برای حل بحران های بین المللی آغاز شده، برای بحرانی همچون داعش، نتیجه بخش نیست.

او ادامه داد: تهدید جدی نسبت به سیاست های تروریستی حاکم بر عراق وجود دارد و این رفتار مشکوک برای مقابله مفید نیست.

فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه آمریکا تلاش می کند بدون امتیازدهی دیپلماتیک از حضور استراتژیک ایران استفاده کنند، یادآور شد که موضع هفته گذشته اوباما کم سابقه بوده و ایران تهدیدی برای صلح نیست بلکه تروریست سلفی تهدید است.

دیروز معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تروریسم ، منتظر هیچ گونه ائتلاف بین المللی نخواهد ماند و بر اساس مسئولیت بین المللی خود و در چارچوب مقررات بین المللی عمل خواهد کرد .

کد خبر: 80409

وب گردی

وب گردی