"ایرباس" بدقولی کرد

شرکت هواپیماسازی ایرباس اعلام کرد، شرکت «قطر ایرویز» سفارش خرید ۴ فروند هواپیمای ای ۳۵۰ از این شرکت را به دلیل تاخیر در تحویل این هواپیماها لغو کرده است.

به گزارش ایسکانیوز؛ در شرایطی که ایرباس تلاش دارد شکاف میزان فروش خود با رقیب آمریکایی اش بوئینگ را پر کند، لغو این سفارش ها که قیمت آنها در لیست فروش ایرباس به 1.2 میلیارد دلار می رسد، یک دردسر جدید برای این شرکت فرانسوی به شمار می رود.

این تصمیم بدان معناست که در شرایطی که میزان فروش هواپیماهای غول پیکر در جهان در حال کاهش است، شرکت ایرباس باید تلاش کند، این هواپیماهای با ظرفیت 283 مسافر را به شرکت دیگری بفروشد. با توجه به اینکه طراحی داخلی مجللی برای تحویل این هواپیماها به شرکت قطری شده و در صورت یافتن مشتری جدید باید تغییراتی در این هواپیماها ایجاد شود، احتمالا این مسئله 60 تا 80 میلیون دلار برای ایباس هزینه خواهد داشت.

برتراند گرابوسکی، کارشناس صنعت هوانوردی در این باره گفت: «بازیگران باهوش عجله نمی کنند، زیر ممکن است لغو ها و تاخیرهای دیگری در آینده اتفاق بیافتد.»

لغو این سفارش ها پس از مطرح شدن نگرانی هایی در خصوص تاخیر در تحویل و مشکلات کیفی تحهیزات کابین هواپیماهای ای 350 ایرباس رخ داده است. رویترز همچنین لغو این سفارشات را با ورود بحران دیپلماتیک قطر به دومین ماه خود و ناتوانی شرکت های قطری در استفاده از حریم هوایی کشورهای همسایه برای انجام پروازهای بین المللی خود مرتبط دانسته است.

اکبر الباکر، مدیر شرکت قطر ایر ویز پیشتر گفته بود، مسئولیت هرگونه تاخیر در تحویل هواپیماها بر عهده شرکت سازنده است.

وی در کنفرانسی خبری در دوبلین گفته بود: «ما از ایرباس می خواهیم این هواپیماها را سریعتر تحویل دهد...تاخیر از جانب ایرباس است.»

برخی تحلیلگران معتقدند، بحران سیاسی در منطقه خلیج فارس انگیزه بیشتری به این شرکت هواپیمایی قطری برای لغو این سفارشات داده و احتمالا افت قیمت نفت نیز در این لغو سفارش بی تاثیر نبوده است.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 804160

وب گردی

وب گردی