اعزام ۵۲ ناوگروه برای تامین امنیت دریاهای شمال و جنوب کشور/ ثبت رکورد 5ماه متوالی دریانوردی در آب های آزاد

فرمانده نیروی دریایی ارتش از اعزام ۵۲ ناوگروه برای تامین امنیت دریاهای جنوب و شمال و آب های آزاد خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران فعالیت های گسترده ای را در جنوب و شمال برای تامین امنیت در دریاهای آزاد، اقیانوس هند و خلیج عدن و همچنین امنیت و اقتدار پایدار در دریای خزر انجام داده است.

وی با اشاره به صدور فرمان از سوی فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر حضور نیروی دریایی در دریاهای آزاد در سال ۱۳۸۷ افزود: در حال حاضر ناوگروه چهل و هفتم نیروی دریایی در حال انجام ماموریت در دریاهای جنوب است و پنج ناوگروه صلح و دوستی نیز از ناوگان شمال به کشورهای حاشیه خزر اعزام شده است.

دریادار سیاری با اشاره به لزوم تامین امنیت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی توسط نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: تامین امنیت خصوصا در مناطقی مثل خلیج عدن و تنگه باب المندب، از حساسیت بالایی برخوردار است چرا که اکثر کشتی های تجاری و نفتکش ایران، در آن مسیر تردد می کنند.

وی به آمادگی ناوها، ناوشکن ها، تجهیزات پروازی و همچنین ارائه آموزش های لازم به کارکنان برای انجام دریانوردی های طولانی مدت اشاره و اظهار کرد: نیروی دریایی ایران برای تسلط بر منطقه تاکنون رکورد پنج ماه متوالی دریانوردی در آب های آزاد و جنوب را به ثبت رسانده که در نوع خود بی نظیر است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم توجه ویژه به اقتصاد دریامحور گفت: رشد اقتصاد دریامحور منوط به پیشرفت دریامحور کشور است و دریای جنوب و سواحل مکران نقش بسزایی در تحقق این هدف اقتصادی دارند.

به گفته دریادار سیاری، رشد تجارت، تامین انرژی های نو، مزارع دریایی و حتی جبران کمبود آب در دریاها وجود دارد تا جایی که استان هایی مثل کرمان، یزد و سمنان به دنبال تامین آب از دریاهای جنوب هستند.

وی با اشاره به لزوم توجه سیاستمداران کشور به اهمیت استفاده از منابع و منافع دریا در جنوب و شمال تصریح کرد: با توسعه اقتصاد دریامحور در پس کرانه ها، سواحل دریاهای جنوب و شمال و خصوصا در سواحل مکران، میلیون ها شغل به وجود می آید.

دریا سیاری همچنین با اشاره به اینکه رزمایش امنیت و اقتدار پایدار به صورت سالانه و بر مبنای نیازمندی های موجود در خزر انجام می شود، گفت: دریای خزر به عنوان دریای صلح و دوستی در بین کشورهای حاشیه آن مطرح است و امنیت پایدار موجود در آن باید بدون آسیب پذیری و برای استفاده از منابع و منافع این دریا بر اساس قوانین و مقررات وضع شده بین المللی باشد.

وی تاکید کرد: ناوگان شمال مسئولیت حفاظت و حراست از منطقه ۲۰ درصد خزر و منابع و منافع جمهوری اسلامی در این محدوده را برعهده دارد و در طول سال، رزمایش های متعددی را از کوچکترین سطح تا رزمایش امنیت و اقتدار پایدار در این دریا انجام می دهد.

فرمانده نداجا خاطرنشان کرد: انجام عملیات های متعدد ساحل به دریا، دریا به هوا و تمرینات خاص یگان های شناور، تست سامانه های مختلف و انتقال دانش و تجربه از پرسنل قدیمی به جوان، مهمترین دستاوردهای این رزمایش هاست.

رزمایش امنیت پایدار و اقتدار دریایی ۹۶ با بهره گیری از ظرفیت تمامی یگان های ناوگان شمال نداجا شامل منطقه چهارم دریایی امام رضا(ع)، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)، مرکز آموزش تخصص های دریایی باقرالعلوم(ع)، مرکز آموزش تکاوران دریایی قمر بنی هاشم(ع) و پایگاه های دریایی امیرآباد و آستارا، یکشنبه گذشته ( ۱۱ تیرماه) پس از برپایی محفل انس با قرآن کریم از عرشه ناوشکن دماوند، با رمز یا امام جعفر صادق(ع) با پیام صلح و دوستی در سایه اقتدار و توانمندی در دریای خزر آغاز و با اهداف به نمایش گذاشتن توانمندی های نیروی دریایی راهبردی ارتش برای تأمین امنیت مستمر و پایدار در بزرگترین دریاچه جهان، اعلام آمادگی برای همکاری مشترک با سایر کشورهای حاشیه خزر برای استمرار امنیت در این پهنه آبی، آزمایش سامانه های مدرن تولید داخل و انتقال تجربیات لازم از کارکنان قدیمی و با تجربه به کارکنان جوان در محدوده ای به وسعت ۸۰ هزار کیلومتر مربع از دریای خزر به مدت پنج روز انجام شد.

منبع : مهر

کد خبر: 804276

وب گردی

وب گردی