روز دوم سفر نویسندگان ایرانی در بوسنی چگونه گذشت؟

نویسندگان ایرانی که برای شرکت در مراسم پیاده‌روی صلح، موسوم به «مارش میرا» به بوسنی سفر کرده‌اند، در روز دوم این سفر، علاوه بر بازدید از نمایشگاه عکس جنایات جنگی، موزه علی عزت بگوویچ و تونل نجات، بر سر مزار شهدای محاصره سارایوو حاضر شدند و در ضیافت شام سفیر ایران در بوسنی شرکت کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، نویسندگان ایرانی متشکل از مجید قیصری، مرتضی قاضی، رادمان رسولی مهربانی، حامد عسکری، افروز مهدیان، محسن رضوانی، حسن حبیب‌الله زاده، محمدرضا شهیدی‌فرد و مریم برادران، به سرپرستی مهدی قزلی، مدیرعامل این بنیاد، پس از ورود به سارایوو، پایتخت جمهوری بوسنی و دیدار و گفت‌وگو با سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در این کشور، روز دوم خود را با تماشای عکس‌های جنایت جنگی صرب‌ها آغاز کردند.

«طارق سامارا» عکاس هنری اهل بوسنی در نمایشگاه مشهوری با عنوان «جنایات جنگی» میزبان نویسندگان کشورمان بود. سامارا که خود برای ارائه توضیحاتی درباره عکس‌هایش در نمایشگاه حضور یافته بود، دقایقی با نویسندگان ایرانی در خصوص نحوه عکس‌برداری پنهانی از نسل‌کشی مسلمانان در جنگل‌های اطراف سارایوو سخن گفت.

نویسندگان کشورمان پس از این از دانشگاه تحقیقات جنگی سارایوو دیدن کردند و با راسین موراتوویچ به گفت‌وگو نشستند. این محقق و پژوهشگر بوسنیایی از فعالیت‌های علمی دانشگاه در حوزه حقوق بین‌الملل و پیگیری جنایات جنگی صحبت کرد.

موزه مرحوم علی عزت بگوویچ، نخستین رئیس‌جمهور بوسنی و هرزه‌گوین، مقصد بعدی نویسندگان ایرانی بود که در آن با تاریخ معاصر بوسنی، قبل و بعد از تشکیل کشوری به این نام آشنا شدند. نویسندگان کشورمان، همچنین از تونلی موسوم به «نجات» که نماد مقاومت مسلمانان مظلوم بوسنی به شمار می‌رود، دیدن کردند.

اهالی قلم کشورمان، آنگاه با حضور بر مزار شهدای محاصره سارایوو در جنگ بوسنی حاضر شدند و گورستان بزرگ شهدای بزرگ‌ترین نسل‌کشی اروپا بعد از جنگ جهانی دوم را زیارت کردند.

جلسه مشترک نویسندگان ایرانی با بوسنیایی‌ها در سفارت

بر اساس این گزارش، جلسه و ضیافت شامی شامگاه جمعه 16 تیرماه توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین به افتخار سفر هیأت‌های ایرانی به بوسنی برای شرکت در مراسم سربرنیتسا برگزار شد. در این مراسم، محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی در سارایوو، رؤسا و کارکنان نهادهای ایرانی، رئیس و اعضای انجمن مادران سربرنیتسا، انور علی بگوویچ، رئیس انجمن دوستی بوسنی و ایران، برات طاهروویچ، رئیس انجمن قربانیان و بازماندگان جنایت جنگی و همچنین اعضای دو گروه اعزامی از کشورمان حضور داشتند.

گروه نخست شامل نویسندگان ایرانی است که به همت بنیاد شعر و ادبیات داستانی به بوسنی رفته‌اند و گروه دوم نیز شامل پزشکان، فیلمسازان و اساتید دانشگاه است که مهمان کالج فارسی ـ بوسنیایی هستند.

محمود حیدری در این مراسم پس از خوشامدگویی به مهمانان، خطاب به مادران سربرنیتسا و خانواده‌های شهدا گفت: حضور جمعی که امشب در میان ما هستند و تنها برای شرکت در مراسم سربرنیتسا و همراهی و همپایی با مردم بوسنی و هرزگوین به ویژه خانواده شهدای سربرنیتسا به این کشور سفر کرده‌اند، نشان می‌دهد که صدای شما به جهانیان رسیده و گوش‌های پاک و شنوا این صدا را شنیده و به ندای شما لبیک گفتند.

سفیر ایران در سارایوو ادامه داد: دوستانی که امشب در جمع ما حضور دارند، از نخبگان ایرانی هستند که در زمینه‌های نویسندگی، هنر و پزشکی فعالیت دارند. ما امیدواریم همیشه ابرهای رحمت خداوند بر این کشور ببارد و هیچگاه حوادث تلخ گذشته برای مردم این سرزمین تکرار نشود و محبت، صمیمیت و زندگی مسالمت‌آمیز میان تمام اقوام بوسنی و هرزگوین روز به روز بیشتر شود.

مهدی قزلی، نویسنده، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و سرپرست نویسندگان اعزامی به بوسنی و هرزگوین در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از فرصت به وجود آمده برای سفر به بوسنی و هرزگوین و دیدار با مردمان این کشور گفت: دوران نوجوانی بیشتر افراد این جمع با خاطرات جنگ بوسنی و هرزگوین عجین شده است و اگر کسی از میان شما به ایران سفر کرده باشد، مطمئنا صحبت‌های مرا در خصوص اینکه ایرانیان علاقه ویژه‌ای نسبت به مردم بوسنی دارند و با آنها با مهربانی و محبت خاصی برخورد می‌کنند، تایید می‌کند.

قزلی ادامه داد: ما امروز اینجا هستیم تا بگوییم محبتی که در گذشته در دل‌های ایرانیان نسبت به شما بوده، از بین نرفته و امیدواریم سفیران خوبی برای روایت درد و رنجی که شما برای یک آینده بهتر کشیدید، باشیم.

در ادامه رئیس انجمن مادران سربرنیتسا و ژپا با تشکر از برگزاری این مراسم و خیر مقدم به گروه‌های ایرانی، در خصوص نسل‌کشی سربرنیتسا توضیحاتی ارائه داد.

«مونیرا سوباشیچ» ابتدا به دو سفر اخیری که به ایران داشته است، اشاره کرد و سفر به ایران را یکی از آرزوهای زندگی‌اش عنوان کرد.

وی در ادامه گفت: ما در زمان جنگ و پس از آن می‌شنیدیم که ایران به ما خیلی کمک کرده است، اما در سفری که به ایران داشتم، این موضوع را با تمام وجود و از اعماق قلبم حس کردم. باید این را بگویم که من یک سفیر سه شیفته هستم و هرکجا که بروم از ایران حمایت خواهم کرد و در مقابل اتهاماتی که به شما می‌زنند، دفاع می‌کنم.

سوباشیچ در ادامه سربرنیتسا را حج بوسنی و هرزه‌گوین خواند و گفت: ما مثل آنهایی که برای شرکت در مراسم حج هر روز یک شرط و شروط جدید می‌گذارند، نیستیم و می‌گوییم که همه می‌توانند به سربرنیتسا بیایند و حج بوسنی را انجام دهند.

502

کد خبر: 804280

وب گردی

وب گردی