لک وخال پوستی جدیدمی تواند زنگ خطرسرطان پوست باشد/شایع ترین بیماری های پوستی در ایران

دکتر فرشاد قاسمی فرد متخصص پوست گفت: وجود هر گونه لک یا خال پوستی که قبلا در بدن وجود نداشته می تواند زنگ خطری فرد باشد و در صورت مشاهده این موارد به پزشک متخصص مراجعه کنید.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز دکتر فرشاد قاسمی فرد متخصص پوست گفت:شایع ترین بیماری پوستی در ایران آکنه و جوش های تاولی در قسمت فوقانی بدن است . پیسی و لکه های پوستی نیز شیوع گسترده ای دارند. پیسی یا "ویتیلیگو" یک بیماری پوستی است که در آن قسمتی از پوست بدن رنگ دانه های خود را از دست می دهد و به شکل سفید و بیرنگ در می آید .


قاسمی فرد گفت:پسوریازیس نیز یکی دیگر از بیماری های شایع است که در این بیماری روند ساختاری پوست تغییر می کند و چرخه حیات سلول های پوستی بر اثر اختلالات سیستم ایمنی بدن فرد معیوب می شود یعنی بطور معمول لایه های زیرین پوست به طرف سطح پوست حرکت می کند و در آنجا هسته خود را از دست می دهند و به صورت پوست مرده خارج می شوند ولی در این بیماری این لایه های مرده تجمع پیدا کرده و پوسته های پسوریازیس را تشکیل می دهند.


به گفته این متخصص در شکل گیری بیماری های پوستی عوامل مختلفی دخیل هستند از جمله ژنتیک افراد که نقش مهمی دارد از عوامل دیگر می توان به عوامل محیطی ، میزان آلودگی ، در معرض قرار گرفتن مستقیم نور آفتاب و اختلالات سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.
به گفته این متخصص پوست از شایع ترین بیماری های پوستی کودکان می توان راش یا سوختگی در پای نوزاد و اگزمای اتوپیک ،بیماری های عفونی ،ویروس آبله مرغان ، گزش حشرات ،سرخجه و سرخک را نام برد.


وی افزود: اگزمای اتوپیک درکودکان شیوع بیشتری دارد و علت مشخصی برای آن پیدا نشده است و بیشتر در کودکانی دیده می شود که والدین آنها سابقه آلرژی دارند در این بیماری پوست کودک تغییر شکل داده و به صورت زبر و خشک در می آید و باعث خازش و بی قرار ی در کودک می شود این بیماری با افزایش سن در بدن جابجا می شود و از محل های چین خورده به پشت و در نهایت به دست می رسد و این بیماری درمان قطعی ندارد و تنها می توان توصیه کرد که از نرم کننده های طبی و کرم های چرب که مواد شیمیایی کمتری دارند استفاده کرد .
به گفته این متخصص سرطان پوست یا ملانوما می تواند به صورت خال های پوستی با رنگ تیره در هر قسمتی از بدن به وجود بیاید و باعث تخریب ساختار پوست آن قسمت شود و فرد را گرفتار بیماری مهلک سرطان پوست کند .


وی گفت : به دلیل روند رو به افزایش سرطان پوست در ایران و شرایط آب و هوایی خشک در بسیاری از نقاط کشور باید توصیه های لازم پوستی و بهداشتی به همه افراد جامعه داده شود و آگاهی های لازم جهت مراقبت های پوستی بزرگسالان و کودکان در دسترس عموم قرار گیرد .


وی گفت :شایع ترین بیماری پوستی در ایران آکنه و جوش های تاولی در قسمت فوقانی بدن است .

خبرنگار:سولمازظریفی

704

کد خبر: 804308

وب گردی

وب گردی