قالیباف: برخی مسئولان در نقش اپوزیسیون ظاهر می شوند / متاسفانه بودجه مدیریت بحران صرف کارهای دیگر می شود

شهردار تهران با بیان اینکه عموم مردم با بهره مندی از تجهیزات و امکانات مالی در زمینه مدیریت بحران آمادگی لازم را دارند گفت: متاسفانه بحران مهم و اصلی کشور مدیریت است به نحوی که ما امروز با یک «بحران مدیریتی» مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، محمدباقر قالیباف روز شنبه در آیین رونمایی از دستاوردهای سازمان مدیریت بحران شهر تهران که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و جمعی از اعضای شورا و مدیران شهری برگزار شد افزود: از آنجایی که در ساختار و فرآیند مدیریتی دچار مشکل هستیم اگر بودجه ای هم برای مدیریت بحران درنظر گرفته شود، صرف کارهای دیگری می شود.

وی با اشاره به اینکه گاهش اوقات تصمیمات درستی در حوزه مدیریت گرفته نمی شود افزود: متاسفانه زمانی که مسئولان پشت تریبون قرار می گیرند فراموش می کنند برای چه کسی صحبت می کنند و اغلب به جای اینکه بگویند در حوزه مسئولیت خود چه کارهایی را انجام داده اند، در نقش اپوزیسیون ظاهر می شوند.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه درحال حاضر مدیریت بحران کشور دچار چنین بحرانی است گفت: قانون مدیریت بحران سال 87 و به صورت آزمایشی برای مدت 5 سال نوشته شد و سال 93 نیز به اتمام رسید؛ حال مسئولان پاسخ بدهند که با این قانون چه کردند.

قالیباف با بیان اینکه در شهر تهران کارهای خوبی در زمینه مدیریت بحران انجام شده تصریح کرد: با وجود تمام کارهایی که انجام شده هنوز در ابتدایی راه و حداقل ها هستیم و وقوع حادثه ای در پایتخت، می تواند بسیار خطرناک باشد.

وی با بیان اینکه من هیچ ادعایی ندارم تصریح کرد: درحادثه پلاسکو کسانی که به دنبال حرف های سیاسی بودند امروز بهتر است گزارش کمیته ملی و همچنین شورای اسلامی شهر تهران در خصوص این حادثه را بخوانند.

وی با بیان اینکه تنها در شهر تهران موضوع مدیریت بحران برعهده شهرداری است افزود: کارهایی که در شهر تهران انجام شد قابل مقایسه با دیگر شهرهای کشور نیست اما باز هم در حداقل ها هستیم و زیرساخت های ایجاد شده پاسخگوی نیاز کلانشهری همچون تهران نیست.

شهردار تهران با بیان اینکه بالا بردن ایمنی شوخی نیست، گفت: سال 84 در شهر تهران 75 ایستگاه آتش نشانی وجود داشت که حدود 40 ایستگاه آن به طور کامل تخریب و نوسازی شد و در حال حاضر تعداد ایستگاه های آتش نشانی پایتخت به 125 مورد افزایش یافته است.

به گفته وی، زمان رسیدن به صحنه حادثه از 5 دقیقه و 32 ثانیه به 4 دقیقه و 10 ثانیه و حوزه تحت پوشش هر ایستگاه از 10.7 کیلومتر مربع به 6.7 کیلومتر مربع کاهش یافته است.

قالیباف گفت: تا قبل از این دوره مدیریت شهری، یک پایگاه مدیریت بحران در تهران وجود نداشت اما امروز این تعداد به 110 پایگاه فعال رسیده است.

وی همچنین به تهیه پهنه گسلی شهر تهران اشاره و اظهار کرد: پیگیری موضوع مربوط به گسل های شهر تهران از سال 85 آغاز شد و بیش از سه هزار کار میدانی و تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است.

شهردار تهران تأکید کرد: به طور قطع می توانیم بهتر از وضعیت کنونی قانون تدوین کنیم اما مساله مهمتر اجرای این قوانین است.

بنا به این گزارش، در این آیین از 12 دستاورد مدیریت بحران شهر تهران شامل سند کاهش خطرپذیری محلات شهر، سند مخاطرات مدارس، تدوین نقشه گسل ها و پهنه های گسلی شهر، سامانه هشدار سریع زلزله، طرح شبکه راه های اضطراری، طرح جامع آموزش همگانی، برنامه فعال سازی مرکز فرماندهی مدیریت بحران و برنامه مدیریت بحران ساختمان های شهرداری، خودرو فرماندهی مدیریت بحران، سامانه جامع مدیریت بحران، سامانه پایش تاب آوری شهر و تدوین ساختار سازمان و شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران رونمایی شد.

301

کد خبر: 804366

وب گردی

وب گردی