تهران-ایسکانیوز: عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت با بیان اینکه انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات هنوز در فضای چالشی قرار دارد، افزود: به نظر نمی رسد بعد از تعطیلات مجلس هم اکثریت نمایندگان با برگزاری این انتخابات موافقت کنند.
اسماعیل جلیلی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز خاطرنشان کرد: همهانتخابات شوراهای نظارتی به بعد از تعطیلات مجلس موکول شد، اما شاید به خاطر حاشیه هایی که انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات ایجاد کرد، دلیل تمایز این انتخابات با بقیه بود.
وی در ادامه گفت: بعد از رای مجلس کمیسیون فرهنگی نسبت به رعایت آئین نامه ملزم شد و علاوه بر دو نفر قبلی حسن کامران را نیز معرفی کرد که به نظر نمایندگان وی نیز در جبهه آن دو نفر دیگر است. لذا قطعا این حساسیت ها نیز برگرفته از نوع نگاه دوستانی که انتخاب شدند و معرفی شدند است.
این نماینده مجلس تاکید کرد: انتظار مجموعه صحن علنی این بود که تنوع افراد به گونه ای باشد که وقتی در صحن کسی حق ندارد کاندیدا شود، کمیسیون این خلاء را پر می کرد و افراد مختلف را معرفی می کرد. البته اقدام کمیسیون فرهنگی غیر قانونی نبوده، اما با نگاه حداقلی این انتخاب انجام شده که باعث می شود مجددا بحث حق نامزد شدن در عضویت شوراها مورد بررسی قرار بگیرد.
جلیلی افزود: این قانون قبل از اصلاح آئین نامه به این شکل بود که نمایندگان به اختیار اجازه داشتند در صحن برای شوراهایی که در قانون ذکر نام نشده بود نامزد شوند . با اصلاح آئین نامه فرایند را دو مرحله ای کردند تا تعداد کاندیداها کمتر شود و در صحن با رای بالاتری افراد انتخاب شوند. اما در کمیسیون فرهنگی این اتفاق افتاد که علاوه بر حساسیت این هیات ، کاندیداهایی از یک جبهه و تفکر خاص معرفی شدند.
این نماینده مجلس با اشاره به پایان مهلت قانونی عضویت نماینده مجلس در این هیات تاکید کرد: اعضایی که عضو این هیات بودند بر اساس قانون دیگر مسئولیتی بر عهده ندارند و زمان عضویت آنها به پایان رسیده است. از این رو باید هر چه زودتر عضو ناظر مجلس انتخاب شود. این در حالیست که با وجود حساسیت های موجود در صحن، همچنان تکلیف این انتخابات مشخص نشده است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص طرح دو فوریتی برخی نمایندگان برای ایجاد امکان معرفی کاندیداهای بیشتر اظهار داشت: پیشنهاد دو فوریتی داده شده که انتخابات به تعویق بیفتد و تکلیف کاندیداها مشخص شود. از این رو به نظر نمی رسد که این انتخابات بعد از تعطیلات مجلس هم به نتیجه برسد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: نمایندگان به دنبال بازگرداندن این قانون به شکل اولیه هستند تا کاندیداها بتوانند در صحن علنی و بدون محدودیت از سوی کمیسیون های تخصصی اعلام آمادگی کنند. قطعا این طرح به این دوره نمی رسد اما انتخابات شوراهای نظارتی در سال آینده با قانون اصلاح شده انجام خواهد شد.
عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات تا پیش از این علی مطهری نماینده تهران بود که در این دوره کمیسیون فرهنگی از معرفی وی به عنوان کاندیدای انتخابات امتناع کرد. اصرار مطهری به کاندیداتوری کار را به برچسب زنی رابطه فامیلی با لاریجانی رساند و در نهایت وی اعلام انصراف کرد.
برگزاری انتخابات این هیات همچنان بعد از انصراف مطهری با چالش های زیادی همراه بود و در این راستا به درگیری لفظی جهانگیرزاده با کوچک زاده انجامید و کوچک زاده از نماینده ارومیه به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کرد. این درگیری لفظی در پی تذکر آئین نامه بهروز نعمتی به لاریجانی اتفاق افتاد. نعمتی در این تذکر خواستار تعیین تکلیف هر چه سریعتر این انتخابات بود.
نبویان و رسایی و در ادامه کامران کاندیداهای کمیسیون فرهنگی برای انتخابات این هیات هستند که هر سه منتسب به جبهه پایداری و طیف اصولگرایان سنتی هستند. در همین راستا نمایندگان به خاطر انتخاب فردی غیر از این سه گزینه به دنبال راهکاری برای معرفی کاندیدای مستقل هستند. اما همچنان علی لاریجانی پاسخی به تقاضای نمایندگان نداده است.

 
کد خبر: 80437

وب گردی

وب گردی