راهکار اجرایی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی  برای حل مشکلات کشور

در بخشی از بیانیه پایانی نشست شورای هماهنگی برنامه ریزی پژوهش و فناوری دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری منطقه یک کشور تاکید شد، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی منطقه یک برای حل مشکلات کلان دستگاهی و بنگاه های اقتصادی کشور راهکار اجرایی می دهند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز در این بیانیه آمده است: با هدف صیانت از تخصیص بودجه پژوهش و فناوری، باید در دانشگاه های کشور حداقل ۱۵ درصد ودر مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری حداقل ۳۰ درصد از کل بودجه موسسه در قالب ردیف مستقل پژوهشی و فناوری تعیین و در اختیار معاونت پژوهشی و فناوری آنها قرار گیرد.

مطابق بخشنامه سازمان برنامه و بودجه تفویض اختیار بودجه پژوهشی به معاونان پژوهش و فناوری باید اجرایی شود و در این خصوص پیگیری های مقتضی از طرف وزارت عتف انجام می شود.

دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری در خصوص تکالیف و فرصت های ارائه شده در برنامه ششم توسعه کشور و قانون بودجه ۱۳۹۶ برخورد فعال خواهند کرد و در این خصوص تعیین آیین نامه های مرتبط با تکالیف حوزه پژوهش و فناوری را ضروری دانستند. باید برای اثربخشی بیشتر دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری در جامعه وصنعت و ارتقای نقش آنها در حل مشکلات کلان دستگاهی و بنگاه های اقتصادی، از طرف مراکز آموزش عالی منطقه یک راهکارهای اجرایی به معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم ارائه شودو این وزارت در خصوص جمع بندی و اجرایی کردن این راهکارها اقدام لازم را انجام دهد.

با توجه به نظام آمایش پژوهش و فناوری کشور شایسته است فعالیتهای موسسات آموزش عالی، پژوهش وفناوری کشور ماموریت گرا شوند و معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم بر این اساس مأموریتهای علمی وفناوری این موسسات را در سطح کشور مورد بازبینی و تکمیل قرار دهد.

براساس این بیانیه، ضروری است همه دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری در اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت متبوع و ۴پ روژه کلان مصوب ابلاغی از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، بر اساس ماموریت ویژه خود مشارکت فعال داشته باشند و برنامه خود را ارائه دهند.

دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی منطقه یک باید بر توسعه و ترویج فرهنگ علم باوری و ارتقای اخلاق علمی درجامعه اهتمام ورزند و در این راستا، ضرورت دارد دستور العمل ابلاغی از سوی وزیر علوم، تحقیقات وفناوری پیرامون ارتقای اخلاق پژوهشی به صورت جدی اجرایی شود و گزارش عملکرد آن به صورت دوره ای به وزارت علوم منعکس شود.

به منظور اصلاح رویکرد مراکز آموزش عالی به سمت پژوهش محوری مبتنی بر فناوری، نوآوری و کارآفرینی وتبدیل دانشگاه ها به دانشگاه های کارآفرین ابتکارگرا و در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین، پیشنهاد می شودکارگروه تخصصی با حضور اعضای منتخب منطقه با هماهنگی معاونت پژوهشی و فناوری تشکیل شود.

شایسته است دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری به منظور گسترش دیپلماسی بین المللی درحوزه پژوهش و فناوری اقدامات لازم را انجام دهندو در این راستا پیشنهاد می شود کارگروه توسعه پژوهش های بین المللی و دیپلماسی علمی و فناوری در منطقه یک تشکیل شود و به صورت جدی برنامه‌ریزی و مسئله را پیگیری کند.

در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه ظرفیت های برنامه ششم توسعه به صورت خاص در حوزه علوم انسانی و هنر در دستور کار شوراهای مرتبط دروزارت علوم قرار خواهد گرفت، آمده است: به منظور تحقق رشد مطلوب در پژوهش و فناوری کشور ضروری است آیین نامه‌ها شاخص‌ها، روال‌ها وفرایندهای حوزه پژوهش و فناوری در مسیر ارتقای پژوهش و فناوری بازنگری شود.

همچنین بازبینی فرایندهای موجود به منظور تحقق تعامل موفق صنعت و توجه به هدفمند و کاربردی کردن متوازن پایان‌نامه ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی از دیگر مفاد این بیانیه است.

در ادامه این بیانیه پیشنهادشده است: سازمان استاندارد استان های تهران و البرز، برای امور مربوط به صدور گواهی‌های استاندارد، از آزمایشگاه ها و کارگاه های موجود در مراکز آموزش عالی منطقه یک به عنوان آزمایشگاه مرجع استاندارد استفاده کنند و در این راستا نسبت به صدور مجوز تایید صلاحیت ۱۷۰۲۵ آزمایشگاه های مربوطه اقدام لازم را انجام دهند.

در بخش پایانی هفتمین شورای هماهنگی برنامه ریزی پژوهش و فناوری دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری منطقه یک کشور آمده است: آزمایشگاه های دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی منطقه یک ضروری است برای کسب گواهی HSE -14 اقدامات لازم را انجام دهند و وزارت علوم نیز با فوریت تمهیدات و تسهیلات لازم را برای سهولت این اقدام فراهم کند.

هفتمین شورای هماهنگی برنامه ریزی پژوهش و فناوری دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری منطقه یک کشور با حضور دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و مدیران کل این معاونت در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.

200/204

کد خبر: 804409

وب گردی

وب گردی