ارسال  نمونه آزمایشگاهی به خارج از کشور باید مجوز داشته باشد

​مدیر کل آزمایشگاه های مرجع سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه علی رغم امکانات خوب و کیفیت مطلوب خدمات آزمایشگاهی در آزمایشگاه های پزشکی کشور هنوز تعدادی از آزمایشهای مورد درخواست پزشکان، در کشور قابل انجام نیست، تاکید کرد: ارسال نمونه به خارج از کشور فقط در صورت کسب مجوز امکان پذیر است.

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر سیامک سمیعی، که چندی پیش خبر از ابلاغ دستورالعمل صدور مجوز برای ارسال نمونه های آزمایشگاهی به خارج از کشور به منظور تشخیص پزشکی" را به معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ کرد، در گفتگو با خبرنگار وبدا و در واکنش به نحوه انعکاس و بازتاب این خبر در خبر گزاری فارس که با عنوان "خطر سرقت ژنتیکی با ارسال نمونه ‌های آزمایشگاهی به خارج از کشور" و عدم شفافیت وزارت بهداشت در نوع آزمایش ‌های ارسالی، منتشر شده است گفت: مطابق آیین نامه تاسیس و اداره امور آزمایشگاه های پزشکی ارسال نمونه به خارج از کشور توسط این گروه از موسسات پزشکی بجز در مواردی که کسب مجوز کرده باشند ممنوع است.

وی تصریح کرد: در این دستورالعمل به روشنی قید شده است که این مجوز برای خدمات آزمایشگاهی که ارائه آن در کشور میسر است، صادر نمی شود.

دکتر سمیعی تاکید کرد: موضوع حفظ محرمانگی اطلاعات بیماران نیز که یکی از ارکان مهم ضوابط، استانداردهای آزمایشگاهی و "منشور حقوق مراجعین به آزمایشگاه های تشخیص پزشکی (ابلاغ وزیر بهداشت وقت به تاریخ مهرماه 1391) است در این دستورالعمل مورد توجه قرار گرفته و آزمایشگاه مربوطه ملزم به پیش بینی و رعایت تمهیداتی در این خصوص است و پیش از صدور مجوز از استقرار و اثربخشی آنها اطمینان حاصل می شود.

دکتر سمیعی گفت: کمیته ای متشکل از متخصصین رشته های مختلف آزمایشگاهی، مسئولین ادارات ذی نفع در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه های علوم پزشکی و انجمن های علمی آزمایشگاهی در خواست آزمایشگاههای متقاضی را بررسی و در مورد لزوم صدور مجوز تصمیم می گیرند.

وی تاکید کرد: فرآیند صدور مجوز به گونه ای تعریف شده است که در صورت فراهم شدن امکان انجام آزمایش هایی که هم اکنون انجام آنها در کشور ممکن نیست، مجوز مربوطه برای آن آزمایش لغو می شود. معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشکی در این فرآیند مشارکت داشته و ناظر بر کیفیت انجام آن و عملکرد آزمایشگاه های پزشکی هستند.

مدیر کل آزمایشگاه های مرجع سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه علی رغم امکانات خوب و کیفیت مطلوب خدمات آزمایشگاهی در بیشتر آزمایشگاه های پزشکی کشور هنوز تعدادی از آزمایشهای مورد درخواست پزشکان، که عمدتاً نیازمند تجهیزات و فناوری های پیچیده و پیشرفته هستند، در کشور قابل انجام نیست، ادامه داد: باید از طریق تدوین ضوابط و اعمال نظارت آزمایشات را به نحوی مدیریت کرد که با کمترین عواقب و عوارض جانبی، از جمله پی آمدهای امنیت زیستی، بیماران نیازمند و پزشکانی که برای تشخیص صحیح به نتیجه آنها نیاز دارند از این امکان محروم نشوند.

دکتر سمیعی گفت: وجود دستورالعمل و رویه مشخص در این مورد به منظور پیشگیری از هر گونه سوء استفاده به ویژه مقابله با تقاضای القایی نیز حائز اهمیت است و آزمایشگاه مرجع سلامت آمادگی دارد در این خصوص با تشکیل جلسه و توضیح دقیق مراحل فرآیند صدور مجوز به سوالات و ابهامات احتمالی که با مطالعه متن دستورالعمل رفع نشده است را پاسخ دهد.

701

کد خبر: 804424

وب گردی

وب گردی