تشریح چالش‌ها و مسائل سیستان و بلوچستان در حوزه آب و برق از زبان نماینده مردم زابل

‌نماینده مردم زابل در مجلس چالش‌ها و مسائل سیستان و بلوچستان در حوزه آب و برق را تشریح کرد و گفت: انتظار داریم که دولت نسبت به پیگیری حقآبه هیرمند اقدام جدی به عمل آورد. ضمن اینکه تعرفه برق مناطق گرمسیری را هم لحاظ کند.

‌به گزارش ایسکانیوز حبیب الله دهمرده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت آب سیستان و بلوچستان در شرایط گرمای هوا اظهار کرد: در استان کمبود آب شرب نداریم، مخزن و منبع آبی وجود دارد که به تمام روستاها و مکان‌های مورد نیاز آب را منتقل می کند.

وی تصریح کرد: مشکلی که در استان وجود دارد این است که در درصد قابل توجهی از روستاها لوله کشی آب انجام نشده که آب شرب توسط این لوله‌ها پمپاژ شود، در برخی از مناطق که لوله کشی انجام شده به دلیل فرسودگی درصد قابل توجهی که بعضا بین 20 تا 30 درصد را شامل می‌شود، پرت یا نشتی دارد و آب به مقصد نمی‌رسد.

این نماینده مجلس، مسئله دیگر را عدم برآورد منطقی مصرف آب در این مناطق دانست و گفت که متاسفانه در شرایط تابستان که نیاز به آب و جود دارد، با توجه به اینکه برآورد منطقی صورت نگرفته فشار کم وجود دارد یا در ساعاتی آب به صورت جیره بندی به دست مردم می‌رسد.

نماینده مردم زابل در مجلس گفت: این مسئله به وزارت نیرو و دولت مربوط می‌شود که به خوبی بتواند مشکل را حل کند که در این صورت خود به خود مردم از نعمت آب شرب بهره‌مند می‌شوند.

دهمرده ادامه داد: البته اتفاقاتی هم در این مسیر رخ می‌دهد مانند اینکه موتورخانه دچار مشکل می‌شود، اما جایگزینی برای آن پیش بینی نشده است، بحث اصلی ما این است که سیستان آبی مستمر و دائمی داشته باشد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: انتظار می‌رود قراردادی با افغانستان در رابطه با حق‌آبه رودخانه هیرمند تنظیم شود و این مطالبه جدی است که می‌تواند بخشی از مشکلات را مرتفع کند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: در مورد آب‌های ژرفی نیز اقداماتی انجام شده که باید کامل شود، ضمن اینکه انتقال آب از دریای عمان به این مناطق می‌تواند گزینه دیگری برای مدیریت منابع آبی باشد.

وی با بیان اینکه ما مشکل مدیریتی در منابع آب داریم، گفت: آب مخازن که تحت عنوان چاه نیمه‌ها وجود دارد باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا سه مسئله جدی تبخیر، رسوب گذاری و فرسایش خاک، چاه نیمه‌ها را تهدید می‌کند.

نماینده مردم زابل در مجلس تصریح کرد: زمانی که رودخانه هیرمند طغیان می‌کند به همراه خود گل‌ولای را به داخل حوضچه‌ها انتقال می‌دهد که به مرور زمان این گل‌ولای ته‌نشین شده و مخزن را پر می‌کند و به تدریج حجم حوضچه‌ها کم می‌شود.

دهمرده در ادامه اظهار کرد: سالانه 300 میلیون متر مکعب از این حوضچه‌ها تبخیر شده و معنا و مفهومش این است که به اندازه 10 سال آب شرب زاهدان در یک سال تبخیر می‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین بحث مدیریتی یکی از مهمترین مسائل است که هیچ دولتی تا به حال در این زمینه اقدامی اساسی نه برای لایروبی و نه جلوگیری از فرسایش خاک و تبخیر انجام نداده است.

این نماینده مجلس در ادامه در خصوص وضعیت برق سیستان نیز گفت: در سیستان طوفان و بادهای 120 روزه ریزگردها را به همراه خود دارد. از طرفی دریاچه هامون به یک بحرانی تبدیل شده که یکی از منابع ریزگردها به شمار می‌‌رود که متاسفانه نتوانستیم حق‌آبه‌ای از افغانستان برای آن مطالبه کنیم. اگر آبی وجود داشت وضع ریزگردها به این شکل نبود.

نماینده مردم زابل در مجلس همچنین بیان کرد: اکثر کوچه ها و خیابان‌های شهر زابل و شهرهای اطراف آسفالت نشده و خاکی است که به دنبال آن موجب به حرکت درآمدن ریزگردها شده و بادهای 120 روزه نیز چندین برابر حد مجاز شرایط بسیار سختی را برای مردم با دمای بالای 50 درجه به وجود آورده است.

دهمرده خاطرنشان کرد: در مناطقی هم که مردم از نعمت برق برخوردار هستند با چنین شرایط سخت گرما و ریزگردها، کولرهای آبی دیگر پاسخگو نیستند و مردم مجبور به استفاده از کولرهای گازی هستند که طبیعتا هزینه سرسام‌آور برق را هم باید پرداخت کنند آن هم در شرایطی که کارخانه‌ای برای اشتغال مردم وجود ندارد و منبع درآمد خاصی نیست و مردم توان پرداخت هزینه برق را ندارند.

نماینده مردم زابل در مجلس گفت: در این زمینه ده‌ها طرح و برنامه در دستور قرار گرفته که تعرفه برق این مناطق گرمسیری در نظر گرفته شوند، اما این مصوبات هنوز ابلاغ نشده و فیش‌های نجومی برق به دست مردم می‌رسد که چون توان پرداخت ندارند، برق آنها قطع می‌‌شود.

دهمرده در پایان اظهار کرد: منتظر هستیم که دولت حرکت انقلابی انجام دهد و قول‌هایی که به مردم داده می‌شود، عملا در زندگی آنها خود را نشان دهد. به ویژه اینکه یک سال است پیگیری‌ها برای درنظر گرفتن تعرفه برق گرمسیری سیستان پیگیری می‌شود، اما همه می‌گویند دولت مصوب کرده ولی عملا این موضوع رخ نداده است.

کد خبر: 804528

وب گردی

وب گردی